Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Skulle vilja ha tips om hur man kan träna hästens magmuskler för en mer slimmad look!
Att galopp och att rida i korrekt form är bra vet jag, nu är jag ute efter något som kan liknas vid sit-ups! Gärna som går att göra i skritt och som inte kräver hinderpark/ridbana.
Allt som har med samling att göra. Samt sidvärts i bra form. Allt där ryggen kommer upp och bäckenet vinklas. För det görs med magmuskulaturen.
Bästa sättet för att få upp en hägkula/bröstkorg är tyvärr att rida hästen i en korrekt form och sätta den i arbete så den vinklar bäcken och får upp rygg.
Förutom att rida rätt som de andra skrivit, så kan man "påminna" hästen om att den har magmuskler när man gör iordning innan/efter ridning. Min häst har fått i läxa av sin ET att göra sina "sit-ups" efter varje ridpass
Tryck/gnugga med fingertopparna under magen en bit bakom där sadelgjorden sitter så att hästen skjuter rygg (fast utan sadel då), upprepa 2-3 gånger. Då påminns hästen om sin magmuskulatur och stretchar ryggen på samma gång.
Det där har både jag och min massör försökt. Ponnyn blev lång som en tax och såg ut att säga "aaah, så skönt! Det kliade precis där!" Ska prova fler gånger. Hade ju onekligen varit bra om det funkade!
Jag tänkte om det fanns någon rörelse/övning som tar extra mycket på magmusklerna. Att rida i form är ju självklart (även om begreppet "form" är lite luddigt, men det hör inte hemma här ).
Du kan trycka med en hovkrats(lite varligt så klart) unde magen istället för fingrarna om det är en lite okänslig häst och den inte höjer ryggen annars.
Man kan också dra med två hovkratsar eller naglar på bakdelen från rygg ned över baksidan av låren för att få hästen att vinkla in bäckenet. Svårt att förklara var genom nätet. Men googla så kanske det finns bild.
Bästa är att kombinera dessa två övningar. Då både skjuter den rygg och vinklar in bäcken. Men då får man ta bara ena sidans bakdel och dra på om man inte har tre armar.
"tryck på rumpan" funkar fint, det svarar ponny på. Men under magen var det ingen respons alls nu heller. Mest ett surt "Var är maten?!", men inte minsta tillstymelse till maghöjning. Jaja, vi försöker igen! Ska prova med hovkrats och se vad han säger om det.
Hästhantering
Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva.
Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Hundavel & Ras Jag ser på dina bilder att de har både kort nos och knipta näsborrar. Så svart på vitt så har du ju inte valt det ena eller det andra...
Islandshäst Min skrutthäst fick i somras ett Fager Nils som vi båda gillar rätt bra. Ett barrell-bett så det är ju inte rakt/oledat men det beter ju...
Ekonomi & Juridik Ja så är det. Sen är jag rädd att min rädsla ska smitta av sig på hösten så jag gör ett problem som egentligen bara var en engångsgrej...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.