Magträning för häst

sthu

Trådstartare
Skulle vilja ha tips om hur man kan träna hästens magmuskler för en mer slimmad look!
Att galopp och att rida i korrekt form är bra vet jag, nu är jag ute efter något som kan liknas vid sit-ups! Gärna som går att göra i skritt och som inte kräver hinderpark/ridbana.

Sv: Magträning för häst

Allt som har med samling att göra. Samt sidvärts i bra form. Allt där ryggen kommer upp och bäckenet vinklas. För det görs med magmuskulaturen.

Bästa sättet för att få upp en hägkula/bröstkorg är tyvärr att rida hästen i en korrekt form och sätta den i arbete så den vinklar bäcken och får upp rygg.

Förutom att rida rätt som de andra skrivit, så kan man "påminna" hästen om att den har magmuskler när man gör iordning innan/efter ridning. Min häst har fått i läxa av sin ET att göra sina "sit-ups" efter varje ridpass :)

Tryck/gnugga med fingertopparna under magen en bit bakom där sadelgjorden sitter så att hästen skjuter rygg (fast utan sadel då), upprepa 2-3 gånger. Då påminns hästen om sin magmuskulatur och stretchar ryggen på samma gång.

Det sägs ju att rida i snö förstärker magmusklerna. Så till våren hoppas jag att min pålle är riktigt finlemmad...:angel:

håller med dom som redan har svarat :)

nu på vintern har man ju även snön att tillgå till sen på sommaren kör jag med upphöjda cavaletti en gång i veckan, då kan det se ut såhär:

Det där har både jag och min massör försökt. Ponnyn blev lång som en tax och såg ut att säga "aaah, så skönt! Det kliade precis där!" :p Ska prova fler gånger. Hade ju onekligen varit bra om det funkade!

Jag tänkte om det fanns någon rörelse/övning som tar extra mycket på magmusklerna. Att rida i form är ju självklart (även om begreppet "form" är lite luddigt, men det hör inte hemma här ;)).

Du kan trycka med en hovkrats(lite varligt så klart) unde magen istället för fingrarna om det är en lite okänslig häst och den inte höjer ryggen annars.
Man kan också dra med två hovkratsar eller naglar på bakdelen från rygg ned över baksidan av låren för att få hästen att vinkla in bäckenet. Svårt att förklara var genom nätet. Men googla så kanske det finns bild.

Bästa är att kombinera dessa två övningar. Då både skjuter den rygg och vinklar in bäcken. Men då får man ta bara ena sidans bakdel och dra på om man inte har tre armar. ;)

"tryck på rumpan" funkar fint, det svarar ponny på. Men under magen var det ingen respons alls nu heller. Mest ett surt "Var är maten?!", men inte minsta tillstymelse till maghöjning. Jaja, vi försöker igen! Ska prova med hovkrats och se vad han säger om det.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama