Magsår - provbehandla eller ej?

Linda_A

Trådstartare
Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid ridning skulle kunna vara magsår, dock tyckte båda att det behövde gå längre i igångsättningen för att se om det just nu handlar mest om arbetsovana. Så, vi ska ge det det fram till nästa ultraljud i alla fall.

Men, då var nästa fråga om man ska provbehandla eller ej. Båda tog upp det som en möjlighet. Den ena sa att det ju blir svårt att veta vilken sorts magsår det är och de har ju lite olika behandling, så hon lutade åt att det är bäst att göra en gastroskopi. Den andra sa att det inte är helt ovanligt att fynden vid gastroskopi kan vara otydliga och i och med att hon inte har typiska symptom är det stor risk att det då inte går på försäkringen. Hon tyckte därför att det var bättre att provbehandla. Jag pratade även med Agria och ja, det skulle kunna bli problem att få en gastroskopi täckt av försäkringen med såpass "milda" symptom.

Jag lutar åt att provbehandla, men just det här med att man inte kan veta vilken sort det är ställer ju till det lite. Någon som vet hur stor skillnad det är på behandlingarna? Kan man utläsa något från symptomen vilken sorts magsår det skulle kunna vara?

Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid ridning skulle kunna vara magsår, dock tyckte båda att det behövde gå längre i igångsättningen för att se om det just nu handlar mest om arbetsovana. Så, vi ska ge det det fram till nästa ultraljud i alla fall.

Men, då var nästa fråga om man ska provbehandla eller ej. Båda tog upp det som en möjlighet. Den ena sa att det ju blir svårt att veta vilken sorts magsår det är och de har ju lite olika behandling, så hon lutade åt att det är bäst att göra en gastroskopi. Den andra sa att det inte är helt ovanligt att fynden vid gastroskopi kan vara otydliga och i och med att hon inte har typiska symptom är det stor risk att det då inte går på försäkringen. Hon tyckte därför att det var bättre att provbehandla. Jag pratade även med Agria och ja, det skulle kunna bli problem att få en gastroskopi täckt av försäkringen med såpass "milda" symptom.

Jag lutar åt att provbehandla, men just det här med att man inte kan veta vilken sort det är ställer ju till det lite. Någon som vet hur stor skillnad det är på behandlingarna? Kan man utläsa något från symptomen vilken sorts magsår det skulle kunna vara?
Skillnaden är ofta att ena typen behandlas med gastrogard 1 ggn per dag. Andra typen med gastrogard och andapsin och där andapsin ges 2 ggr per dag.

Bägge medicinerna ges på tom mage och det måste gå tid både emellan medicinerna och efter medicineringen innan hästen får äta.

Ett ex från häst i stallet som behandlades för fult grad 4 magsår (och den hade pyttesmå symptom så nej symptomen ger ingen ledning).
Morgon. Andapsin på tom mage. Vänta 60 min innan frukost ges.
Kväll. Osäker på ordningen här men tror först gastrogard på tom mage. Vänta 30-60 minuter, ge andapsin. Vänta en timme. Ge mat.
Behandlingstid 8 v sen ny gastroskopi och ny bedömning.

Jag provbehandlade min mot magsår i höstas, mest för säkerhets skull. Gav gastogard en gång per dag i 14 dagar. Såg noll skillnad - men hon hade inga egentliga klassiska symptom på magsår heller.

Men din häst har väl haft magproblem över längre tid som skulle kunna vara magsår?

En sak att ha i åtanke - försäkringsbolagen ersätter inte alltid magsårsmedicin utan gastro, och medicinen kan bli jättedyr.

Jag hade gjort gastro. Annars behandlar ni i blindo, vet inte vilken typ av behandling hon behöver och kan inte heller följa upp effekter av behandlingen.
Om du är orolig för att försäkringen inte täcker gastro så kan du be om ett förhandsutlåtande.

Jag vet också en häst med väldigt svåra magsår som hade diffusa symtom.

Försäkringsbolagen ersätter i princip aldrig magsårsbehandling utan att magsår konstaterats via gastroskopi, när det handlar om "prova ifall att"

Skulle de ersätta det så skulle "alla" ju vilja provbehandla då så otroligt mycket kan vara tecken på magsår. Inkl att en häst med fult magsår kan ha inga symptom alls.

Jag skulle om hästen hade minsta lilla tecken på magsår också gjort en gastro istället för att provbehandla först.en 2 v provbehandling är ca 2000 kr. Och 2 v räcker ingenstans alls om den har magsår. Dvs ger provbehandlingen effekt måste man ändå göra gastroskopi mm - alt betala väldigt många tusenlappar på att behandla en hel kur. Och inte veta om magsåret läkt ut..

Tillägg - gastogard för 600 kg häst kostar alltså ca 1000 kr i veckan. Så man är snabbt uppe i kostnaden för gastroskopi med att provbehandla

Skillnaden är ofta att ena typen behandlas med gastrogard 1 ggn per dag. Andra typen med gastrogard och andapsin och där andapsin ges 2 ggr per dag.

Tack, då är jag med. :)

Bägge medicinerna ges på tom mage och det måste gå tid både emellan medicinerna och efter medicineringen innan hästen får äta.

Oj, det var inte helt lätt att pyssla ihop.

Men din häst har väl haft magproblem över längre tid som skulle kunna vara magsår?

Ja, fast inte oavbrutet. Började hösten 2023, blev bättre på våren och försvann helt typ ... april till augusti 2024. Återkom vid installning i sept/okt 2024.

En sak att ha i åtanke - försäkringsbolagen ersätter inte alltid magsårsmedicin utan gastro, och medicinen kan bli jättedyr.

Nej, det är jag medveten om, det sa Agria direkt. Däremot kunde de inte, enligt hon jag pratade med, säga nåt om huruvida de skulle täcka gastro eller ej, utan det berodde helt på fynden. Jag var först helt inne på en gastro, men sen fick jag då två olika besked från två veterinärer, så då blev jag osäker.

Ja, fast inte oavbrutet. Började hösten 2023, blev bättre på våren och försvann helt typ ... april till augusti 2024. Återkom vid installning i sept/okt 2024.
Återkommande magproblem är i min värld ändå indikation för att göra gastroskopi.
Nej, det är jag medveten om, det sa Agria direkt. Däremot kunde de inte, enligt hon jag pratade med, säga nåt om huruvida de skulle täcka gastro eller ej, utan det berodde helt på fynden. Jag var först helt inne på en gastro, men sen fick jag då två olika besked från två veterinärer, så då blev jag osäker.
Du behöver isf be veterinären att begära ett förhandsbesked från Agria. De skickar då in skriftligt underlag och så får du besked från Agria gällande om de kommer ersätta undersökningen eller ej.
Inte samma sak som att ringa dem och ställa frågan 😊

Sen vet jag inte vad en gastroskopi kostar? 2-3000 kr kanske?

Är inne på samma spår som @Alexandra_W - medicinen är så dyr att det är rejält kostsamt att provbehandla utan gastroskopi.

Visst att man inte vill stressa dem med fastan, men det är ännu sämre att gå runt med odiagnosticerat magsår. Utan gastroskopi kommer du ändå aldrig veta utan kan som bäst göra lite gissningar.

Du behöver isf be veterinären att begära ett förhandsbesked från Agria. De skickar då in skriftligt underlag och så får du besked från Agria gällande om de kommer ersätta undersökningen eller ej.
Inte samma sak som att ringa dem och ställa frågan 😊

Ah, så man kan få ett formellt förhandsbesked? Aldrig varit aktuellt, så visste inte det. :)

Sen vet jag inte vad en gastroskopi kostar? 2-3000 kr kanske?

Inte mer? Då är det ju en icke-fråga ur den synpunkten, jag fick intrycket av den ena veterinären att det var "väldigt dyrt". Då hade hon nog jäkligt dålig koll på vad det kostar. ;)

Stressen är ju en annan sak, men som du säger, att inte ha rätt diagnos är sämre.

Ah, så man kan få ett formellt förhandsbesked? Aldrig varit aktuellt, så visste inte det. :)
Ja precis. Är vanligt att man gör vid dyrare undersökningar som tex MR 😊
Inte mer? Då är det ju en icke-fråga ur den synpunkten, jag fick intrycket av den ena veterinären att det var "väldigt dyrt". Då hade hon nog jäkligt dålig koll på vad det kostar. ;)

Stressen är ju en annan sak, men som du säger, att inte ha rätt diagnos är sämre.
Ska säga att jag inte gjort gastroskopi på någon av mina hästar så vet inte exakt vad kostnaden är, men en snabb googling sa ungefär därikring. Det kan du ju dock enkelt ta reda på från kliniken som skulle utföra undersökningen😊

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
388
Senast: Malva1978
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för... 2
Svar
27
· Visningar
4 234
Senast: Takire
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
465
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 169
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka