Magplatta-magplattegjord

Trossnästösa

Trådstartare
Har fått tips att använda magplatta på pållen eftersom han drar upp frambena så förtvivlat.
Enda är att när jag tittar på kort på honom när vi hoppar ser det ut som hovarna tar i framför sadelgjorden istället för där den potensiella magplattan ska sitta, vad gör man?
Skaffar en magplattegjord ändå och hoppas på att pållen knackar i den istället för framför den.

Tar tacksamt emot synpunkter på magplattor....anatomisk gjord med magplatta, är det nåt bra eller yutterligare bara en lull lull grej?:bow: :bow:

Sv: Magplatta-magplattegjord

Jag tycker alltid det är bra att ha en mgaplatta när man ska hoppa. Inte skoj om hästen börjar stoppa bara för att den är rädd att slå sig. Jag hoppar aldrig utan magplatta, även när jag bara ska hoppa små hinder.

samma här, jag hoppar aldrig mina hästar utan magplatta men rider inte heller utan så det kanske hängde ihop med det :angel: och enligt mitt tycke sitter en bra magplatta bättre än en vanlig gjord.

Fast jag tycker verkligen inte om de magplattor som går fram mellan frambenen om ni förstår vilka jag menar, usch för dom.

Har fått tips att använda magplatta på pållen eftersom han drar upp frambena så förtvivlat.
Enda är att när jag tittar på kort på honom när vi hoppar ser det ut som hovarna tar i framför sadelgjorden istället för där den potensiella magplattan ska sitta, vad gör man?
Skaffar en magplattegjord ändå och hoppas på att pållen knackar i den istället för framför den.

Tar tacksamt emot synpunkter på magplattor....anatomisk gjord med magplatta, är det nåt bra eller yutterligare bara en lull lull grej?:bow: :bow:

man gör som en kompis till mig fick göra, specialbeställa en magplatta som är mer framskuren :D

men om jag var i din situation skulle jag första testa med en vanlig magplattegjord :)

Vad tkr ni om sådana plattor som man fäster på gjorden?

Dom är väl okej, men lite svårt att få dom i mitten och dom kanske glider åt sidan lite. Gillar bättre sånna med fast magplatta.

:bow: :bow: :bow: :bow:
Tack alla för alla tips. Kommer börja med en "vanlig" fast magplattegjord och skulle det behövas så får jagh väl se till att få en sydd

Gissar på att du är värmlänning. Färje*tad har en magplatta för 495 spänn. Perfekt som lite slit-o-släng o ha hemma :)

Har både en gjord med fast magplatta och en gjord med lös magplatta, har alltid dessa vid ridning med hoppsadeln.
Pollan har nästan slutat tjura när jag spänner gjorden, och hon drar upp frambenen ännu mer än tidigare.

Färje*tad ? Vad är det för spännande affär? Internet kanske? PM:a gärna om du inte vill skriva ut :)

Samma här. Mest för att jag inte orkar leta fram den vanliga lädergjorden :p

lånar tråden lite, hoppas det är ok för TS!?

Magplatta på unghästar? vad säger ni om det? 4-5 åringar?

Ska man ha samma längd på magplattegjorden som man har på den vanliga?

/Sofia

Vad tkr ni om sådana plattor som man fäster på gjorden?

jag gillar inte dom då jag tycker att dom inte sitter stilla. utan gärna flytta på sig.

Jag rider ALLTID med magplatta, hoppar aldrig utan den. och sen så har jag den för den ger ett mera tryckutjämning än en vanlig gjord.

Jag har köpt min från HÖÖKS för lite mera än 1 år sen.
HAr haft den varje dag i ett helt år och den ser fortfarande ny ut..

den är skit bra. ligger tätt i mot hästens mage och formar sig snabbt.

Köpte en med fast platta och har haft den på vid 2 tilfällen (en träning och en tävling)
Den ser ut som den skulle varit med ett antal år redan nu..... så det var nog inte en dag förtidigt att han fick en stackaren, vad han ska haft ont i magen innan och ändå älskar han att hoppa......
Tack för alla goda råd

lånar tråden lite, hoppas det är ok för TS!?

Magplatta på unghästar? vad säger ni om det? 4-5 åringar?

Ska man ha samma längd på magplattegjorden som man har på den vanliga?

/Sofia

om hästen behöver det så. annars finns väl ingen direkt anledning.

ja, lite beroende på vad man har för resår (ingen/en sida/bägge sidor) förståss.

En liten fråga!
Alla som använder magplatta, vare sen hästen behöver eller ej...
Finns de som inte rider utan magplatta, men hur gör ni då vid löshoppning??? hästen slår ju lika mycket då.. om man ser tex unghästar som löshoppar!! Någon som tänkt på de??

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flow nu när det gäller ridningen. Det är SÅ roligt, och som @Araminta skrev något som jag måste försöka ta...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Jag har nyligen köpt en ny häst - ett 8-årigt DV sto som blev inriden som 6-åring, dvs. inte gjort så mycket. Hon har stått ganska länge...
2
Svar
27
· Visningar
3 704
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V