Sv: Magnesium

Elin_B skrev:
Haha nej, men stallet ligger på Östermalm i innerstan :P
Och all mockning/fodring ingår... Så är det att ha häst i innerstan ;)

Men om energi är hull är det jobbigt:P min ponny är PIGG och går halvt i taket med foderstaten han har nu. Då rids han ändå mkt och tränas ganska hårt...

Ja energi och energi är lite olika saker. Energi är ju det vi lever av (bland annat), både männsikor och djur. Utan någon energi kan man inte överleva. Sen TALAR man ju om "energi" också och menar "mera kraft och ork" och/eller att bli "piggare".
Förstår du hur jag menar?

Men ja, om hästen ska få mera hull så ska den ha mera energi men även mer protein. Men den energin och proteinet får GÄRNA komma från grovfoder (hö, halm, silage, lusern). Det ger stabilare blodsocker och förhoppningsvis en lugnare häst.
Betfor och spannmål ger ett mer ostabilt blodsocker...

milly skrev:
Men den energin och proteinet får GÄRNA komma från grovfoder (hö, halm, silage, lusern). Det ger stabilare blodsocker och förhoppningsvis en lugnare häst.
Betfor och spannmål ger ett mer ostabilt blodsocker...

Betfor får han inte ens längre för han var så lös i magen en period och han lugnade sig fint när vi hade ett betfor-uppehåll;)

Men innehåller halm något protein då?

Elin_B skrev:
Betfor får han inte ens längre för han var så lös i magen en period och han lugnade sig fint när vi hade ett betfor-uppehåll;)

Men innehåller halm något protein då?

Nej halm innehåller bara energi (MJ). Så då måste man lägga till nåt med protein också, lite soja eller nåt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 994
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama