magmuskler!

J

josse

Det pratas ju en del om magmusklernas betydelse för att hästen ska kunna jobb i rätt form. Hur kan man se dessa magmuskler? En häst med mkt hängmage tex kan ju ändå ha magmuskler under detta? Eller är det så med automatik att en häst med rak undersida helt enkelt har så pass bra muskler att den orkar lyfta upp magen (förutsatt att det inte beror på att den är mager, att den alltså är i bra hull i övrigt)och att hästar med hängmage har dålig bukmuskelatur :confused: :angel:

Intressant frågeställning, har funderat i ungefär samma banor. Väntar på svar från er som kan utveckla :)

Vildvittra

När man vill att en häst ska gå i form så ska den ju kunna kontrollera sin bål. DVS spänna magen så att ryggen kan sträckas ut och hur många andra funktioner som helst.

Detta sker inte över en natt utan det tar år av träning. tror att det var 3 år för att få en totalt hållbar och för ridning ombyggd rygg.
I och med att man ber den bygga om sig så är det den djupa muskulaturen som gör det och det är inte så att man studerar magmusklernas konturer utan man kontrollerar hur bäckenvinklingen ändras alltefter som månaderna går och hur bogarna ändrar sig o.s.v. En korrekt riden häst går inte i form bara när man rider den utan det är en process för att totalt få en bättre grundhållning i den.

Men på en korrekt riden samlad häst så är lätta tecken att titta efter att maglinjen (jämför tex avståndet mellan benparen)ska vara kortare än rygglinjen. *Hästen ska ge intryck av att vara en stoppad falukorv eller nått :-)

Fniss :-)
Fast sorgligt nog så gäller det inte för hästar som är falukorvar hella tiden ( har en hage full av såna :D ) utan bara när man ber dem om samling så ska de bli falukorvar. När man inte ber om mer falokorv så ska de bli vanliga igen, det är ju inte bara ryggen som ska kunna bli avslappnad utan även magen när den inte arbetar.

Ha ha, jag gillar falukorv!
Nån som såg på "Hästliv" igår? Hopphästarna där såg INTE ut som falukorvar :mad:. Falukorvshästarna kanske inte kan hoppa?

Kul att du säger detta om en allmän ombyggnad och att det inte bara är en form som finns under ryttare.

Vildvittra

Men hva når magen buler ut på SIDENE? Magen kan jo stikke ut på sidene uten å henge spesielt mye ned; har dette med muskler å gjøre óg?

Det där med att magen bular ut på sidorna :-)Hehe, ni som rider för mig och läser detta är smärtsamt medvetna om allt vad magen åt sidorna innebär :D .
I genomsnitt tar det mina elever som rider 1-2 gånger i veckan för mig ett halvår att uppnå stadiet när de kan sitta och se helt avslappnade ut och ha hästens .mage absolut rakt under sig.Och det är de mest tallangfulla som behöver e halvår, de andra kräver längre tid.
Ju mer ryggaktivitet man får ju svårare verkar det vara att sitta kvar mitt på.
För det är allt det handlar om egentligen. Har man mkt mage åt höger så innebär det oftast (hästar är förädiska och kan ha lika varianter på snedhet) att ryttaren sjunkit ner och ut på vänstersida och därmed pekar höger ben mer rakt ut och vänster ben trycker på magen. Fritt fram för hästen att bula ut åt höger. Ha alltid jämföelsen av att sita på en badboll, man måste sita mitt på annars blir det kt badboll åt ena hållet.

Så i första hand måste ryttaren leta upp tekniken för att sitta mitt på men sen har vi ju hästens egen snedhet at reda på och då måste man träna magens sidmuskler och det gör man genom att rida hästen böjd bålen ( är inte samma sak som att böjja hästens hals).

Isläningar verkar bula ut mkt värre än andra hästraser har jag märkt.

Jag vet inget om Djurjourens inlägg. Men jag kan ju säga som så att jag hade väldigt ont i magen efter en kurs för en av Sveriges mest kända islandshästtränare. Denne tränare var väldigt noga med att man skulle kunna stanna hästen utan att använad tyglarna alls...

PM:a mig ifall ni vill ha namnet på tränaren.... :D

Lika mkt på bägge sidorna är bra. Ju mer hästen samlar sig ju mer trycks bröstkorgen ihop och upp och hästen känns tjockare upptill.

Och vad kan du rekommendera för bra bålböjande övningar? En av mina hästar går nästan alltid lite böjd åt vänster (alltså som en banan), dvs. magen åt vänster. Jag försöker rida olika lösgjörande övningar och efter ett tag när han är varm märker jag inte denna snedhet lika mycket. Men ibland har jag märkt i galoppen att mitt högerben åker bak mycket och jag sitter väldigt snett känns det som, betyder det att hans mage då är uttryckt åt vänster??

Tips önskas!!

Vildvittra

Min hest var bøyd som en banan slik du beskriver, og det skyldtes en snedhet i bekkenet pluss noen låsninger her og der. Jeg hadde kiropraktor på han for et par uker siden, og nå virker han mye rettere. :)

Jag håller med sleepy. Låt en hästmassör eller liknande titta på hästen, det är mycket troligt att han är snett musklad. Har också haft en sån, det tog ett drygt halvår att bygga om hästen med hjälp av massage och långsam uppbyggnad. Det handlade om att rakrikta hästen så att vänster bakben blev starkare så att därmed högerbogen inte behövde göra hela jobbet. Alla övningar som stärker först ena och sen andra sidan, öppna, sluta, bakdelsvändning, osv, är bra. Men kom ihåg att göra dem i bägge varven. :)

Jag vet inget om Djurjourens inlägg. Men jag kan ju säga som så att jag hade väldigt ont i magen efter en kurs för en av Sveriges mest kända islandshästtränare. Denne tränare var väldigt noga med att man skulle kunna stanna hästen utan att använad tyglarna alls...

He he, går ju alltid att fuska om man har en häst som är väldigt bra på röstkommandon (och förvisso en döv tränare!)

Bra att du påminde mig, länge sedan jag tränade ordentligt och genomtänkt på halter och förhållningar. Just nu har det varit mycket gas för att få upp kondisen och framåtandan efter vintervilan (då matte skrev uppsats och tappade ALL kondis själv och började äta chocklad igen *suck*).

Jag har en aning om vad DJ menar, har börjat rida akademiskt lite smått. Fick senast öva på halva steg och att flytta ETT bestämt bakben in under hästen. Och neeeej, så avancerade är vi inte, övningen för mig är till för att bättre kontrollera vår stelare högra sida för tillfället.

Det gäller att sitta rätt och inverka absolut rätt när väl något skall göras. Tyglarna är mest till för att hålla händerna stilla.

Även min mage ömmade efteråt, och det förmodar jag att också pållens gjorde... ;) För oss fungerar denna form av träning eftersom tränaren lägger STOR vikt vid sitsen och av vad jag mentalt snappat upp är det många likhetstecken med råden från Carmenzita och Djurjouren i flertalet tidigare trådar i höstas.

Och visst släpar min fysiska förmåga efter, för jag behöver meeera sitsträning!! Men något steg ibland som blir *rätt* är faktiskt verklighet och därmed en STOR motivation.

De där halvsa stegen ja, grr vad klyddiga de är. Jag är inte heller så avancerad men hålle oxå på med halva steg och det kräver arbete och koncentration från alla håll och var gång jag tycker mig ha koll på alla kroppdelar, egna och hästen så påstår alltid tränaren att jag tappar magen....Morrar och när jag sen hittar den då tappar jag allt det andra :-)
Men kul är det.

:rofl:
Jo, det ÄR kul - och det är första tränaren jag lyckats hitta som är såååååååå petig med mig, min sits och mina avarter i sitsen. Och faktiskt, det syns på pållen (och mig) att detta är träning vi har nytta av!

Läser på Carmenzitas rekommendation Mary Wanless just nu oxå, och såg reportaget i nya Ridsport (i affär i dag) en riktigt intressant islandsartikel om det här med säte.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 331
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: __sofia__
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 728
Hundavel & Ras Jag har redan börjat kolla på hund nr 2s ras fastän det är LÅNGT fram i tiden och jag vet inte ens om jag kommer vilja ha ytterligare en...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 225
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38