magmuskler!

Hoppas du bara tycker som jag ;) - men den var lättförståelig och med bra praktiska förklaringar. Fick slita tidningen från sambon för att få läsa!
Och om du tycker annorlunda vill jag veta om vad och varför...

Gillar du Mary Wanless bok? Den ger mig mycket, även om jag redan rider efter samma principer som hon förespråkar. Tycker hon är snäppet vassare än Sally Swift!

Har ju hört mkt om författaren och min tränare använder sig mkt av det fast går steget längre enligt henne själv, dvs är ännu petigare.

Denne tränare var väldigt noga med att man skulle kunna stanna hästen utan att använad tyglarna alls...
Detta fungerar på min häst, när hon vill :D, hon kan även svänga gemom att man i princip vrider på huvudet, om hon vill :D.

Så visst känner hästen små små signaler, sen är det ju ledarskapet också. :o
Finns det tips på ngn bra tänare för sådant :banana:. Tycker att jag är konsekvent och ger beröm så fort hon gör rätt och försöker vara snabb med hjälp-hjälp upphör.

Hur funkar halva steg? Är det typ att hästen tar ett steg i taget i skritt (vet att det är en akademisk term, och frågar här, för att unte göra bort mej aldeles) :confused:

Har inte hunnit så långt i boken som jag önskat, men den är super! :) Helt klart oumbärlig och kommer att läsas sönder vad det lider känns det som.

Josse, halva steg är superfinurligt. Du måste verkligen koncentrera dig, och sedan är tanken att du skall kunna påverka ett bakben i taget. Och det var dit jag hann komma sist, för rätt vad det är slår det knut i hjärnan hos både mig och hästen...

Vi använder dem nu till att verkligen komma åt höger sida i böjningen, och då för att fortfarande ha samma tempo och samma eftergift så att det inte händer en massa annat än just mjuk böjning. Phew.

Ja, bakbenen ska flyttas framåt medan frambenen står helt still. Du har väl hört talas om att korta hästen?

:rofl: Förlåt snälla josse:bow:, jag kunde inte låta bli :D. Även jag är seriöst intresserad av den här diskussionen.

mandalaki

Hästen skall ges förutsättningar att bära oss med magmusklerna, inte med ryggen. Bra övningar är att låta hästen söka sig framåt/nedåt, att "suga" bettet när man ger efter på tygeln. Man länger då hästens överlinje, vilket är en förutsättning för att muskulaturen i magen skall kunna tränas, för att en sida skall kunna böjas/tränas, måste den andra längas. Skritten skall gå genom hela kroppen.
Appropå ont i magen hos ryttarna efter träning - Pilates är en utmärkt träningsmetod för ryttaren, man tränar mage, bål och bäckenpartier, precis de regioner som Sally Swift beskriver i centrerad ridning. Har man inget träningscenter som ger Pilates så finns det böcker och videos så att man kan träna hemma. Det är enkelt och man blir inte speciellt svettig. Men det "tar" och man märker resultat. Man får både kraft och ökar kroppsmedvetenheten.
Appropå sits så är det inte "hur" du sitter som är poängen, utan att "du kan känna hästens rörelser och påverka dem genom din sits". Att ha den perfekta sitsen och att kunna rida är tråkigt nog inte samma sak. Att tex kunna flytta hästen bakben med ditt sittben kräver tid, träning och känsla mm. Kroppskontroll, smidighet och andning kan man träna upp via tex. yoga.
(Jag menar att en korrekt sits är viktigt och steg ett, bara så att ingen tror att jag menar att sitsen är mindre viktig)

För en gång skull är du inte ute och cyklar mandalaki :devil:

Min gamla ryttmästare :love: tjatade på oss för typ 35 år sedan om att "fatta hästen" innan man red iväg. Den skulle då stå still med bakbenen väl undersatta i "falukorvshållning" och på tygelns i begreppets bästa bemärkelse.

Fick man en liten småstretchande eller bakbenssläpande kuse var det efter uppsittningen bara att just göra så som du beskriver - driva fram enbart bakbenen (nåde den som tog ett steg framåt från medellinjen :eek:) , förmå hästen att suga upp magen och resa sig framtill med eftergift i nacken och se glad ut.

Fast då kallades det inget barockt eller akademiskt, utan bara vanlig ridning :angel:

Din pålle är bra på det men jag är sämre :-)
Det är just så, han blir mer och mer falukorvig ( böjjen uppåt) och sen så blir det nästan så att frambenen inte når ner till marken längre och man har 0,5 ä rligagram i var tygel och är salig och sen tappar man allt och får börja om från början :-)....

Skritt är svårt men när jag fick göra det i lättridning i trav på böjd häst ( det är en ungefär 18 miljoner koordinationr att göra för mig) då snackar vå SVÅRT.....

Skönt att du också tycker det, så behöver jag inte ursäkta att inte travslutorna sitter till 100% :crazy:

Tim
(som tycker trav är något folk som inte haft foglossning kan ägna sig åt :p)

Jamen jag såg så där en åtta-tio bakbenssteg framför mig, det blev enormt kul :D

Så det var bättre förr, alltså ;)

mandalaki

Så det var bättre förr, alltså ;)

Njaeae... Kanske mer enhetligt och bättre ridskolekultur?

Idag är det väl få förunnat att få lära sig grunderna på mycket välskolade riktigt fina militärhalvblod av militant noggranna ridlärare som inte tvekade att gå i (eller skicka oaktsamma elever i) döden för sina hästars väl och ve och munnar :o

Fast oj vad livrädd man var ibland :crazy:

Fast är det inte så att när du uppnår den perfekta sitsen så har du all känsla gratis? Iallafall jag upplever det så att ju bättre jag sitter ju lättae blir allting annat :-)

Fast lite yngre än dig går det att vara å ändå ha fått grunderna på samma vis. Det finns tex en god anledning till att jag har absolut bäst sits i fältsits... :angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 331
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: __sofia__
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 728
Hundavel & Ras Jag har redan börjat kolla på hund nr 2s ras fastän det är LÅNGT fram i tiden och jag vet inte ens om jag kommer vilja ha ytterligare en...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 225
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38