magmuskler!

Visst blir allt lättare ju bättre man sitter men att det kommer gratis tror jag är få förunnat. Vissa har känslan och blicken, andra får traggla, somliga kanske aldrig kan få förmågan, men lite bättre kan man nog bli om man vill och övar.

Ja, jag har hört talas om att korta hästen :D Att sedan klara det i praktiken är en helt annan sak. Jag förstår också att det inte är vanlig skritt som halva steg innebär, jag förstår också att det är bakdelen som ska aktiveras, och komma i fatt framdelen. Men det måste väl då bli att även frambenen trampar, fast på stället. Att öva långsam skritt på det viset som jag menar, innbär inte oavkortat att hästen behöver hamna på framdelen, utan kan vara förberedande övning för kunna hitta balansen mellan framåtdrivande förhållande hjälper, som i sin tur är en förutsättning för att kunna samla hästen. Detta kan ju vi som inte kommit längre pyssla med så länge :bump:
:bump:.

Om du vet hur man kortar en häst (även i praktiken)är ju bara att gratulera :banana:, men du behöver ju inte låta så nedlåtande mot oss okunniga.

Blev jag SÅ missförstådd :eek:! Där ser man hur svårt det är med skämt när man sitter vid datorn. Jag SKOJADE bara eftersom jag fick en sån rolig bild på näthinnan :crazy:! Förlåt :bow:!

mandalaki

militant noggranna ridlärare som inte tvekade att gå i (eller skicka oaktsamma elever i) döden för sina hästars väl och ve och munnar :o

Jag hade ju samma ryttis och glömmer aldrig när han under ett dagridläger en illkall febrauridag med knallpigga hästar på stort snötäckt gärde visade att det gick att byta ut tyglarna mot sytrådar. :eek: :) Det imponerade stort på en småängslig trettonåring. :smirk: :D

...för att inte tala om hur det senare imponerande på mig när jag förstod att "kort höger galopp MARSCH" från :love:ryttis :love: inte betydde att VI små snorungar fattade galopp, utan att samtliga hans hästar gjorde det på hans kommando :eek:

Även när det var förvänd galopp :bow:

Så gjorde aldrig "min" K1-instruktör. Han satte glatt på ganska skarpa bett bara man hade någorlunda stadig hand mest för att ryttaren skulle känna sig trygg. Hästen stannade ju hursomhelst på hans kommando... :angel:

Men lodrätsits tränade vi inte särskilt hårt. Vi tränade fältsits istället. Vi hade tex övningen stå upp i 3 varv i galopp i fältsits, vänd sedan snett igenom, sakta av till trav och fatta ny galopp för att sedan ta 3 varv åt andra hållet i ridhuset i fältsits. (utan att sätta sig ned någonsin) På vissa hästar (de mest välutbildade) fick vi inte lov att sakta ner till trav för att byta galopp, utan förväntades göra galoppombyte stående i fältsits. Allt detta fick samtliga i gruppen lov att klara strålande innan det ens var tal om att hoppa något. Sedan började vi hoppa litegrand - men vi fick lov att klara 2 dm perfekt innan det var tal om att höja 1 dm osv osv...

Byta tyglar mot sytråd skulle han aldrig fått för sig däremot. Det skulle nog sorterats under avdelningen "dumma grejer att göra för att eleverna ska lita på en". Vi litade på vår instruktör utan såna idiotgrejer! :angel:

Hehe jo det är klart! Men jag har ingen balans när jag måste sitta ned på hästen (å då hamnar jag ofelbart i stolsitsen). Får jag lov att stå upp däremot! :angel: Tyvärr tycks fältsitsen inte vara så brukbar på raggsockorna... :crazy:

Nåja, det märks att du är yngre än jag och Iller :cool:

Jag tycker inte sytrådsuppvisningar är till för att stila eller att sätta skarpa bett i händerna på ovana ryttare skapar trygghet. Eller att fältsits är den sits ryttaren ska få med sig ut i livet.

Men eftersom jag är så gammal och mossig så var jag med på en helt annan tid :o

Fältsits är mkt brukbar även på ragsockorna OM den är lodrät, det är hela grejen med all ridning, man sitter eller står inte i lodrätt sits för att det är snyggt utan för att man endast då kan inverka på ett korrekt sätt på sin häst.

OK, jag har dåligt sinne för humor :smirk:, tyckte att det lät spydigt, kanske är jag känslig :o. ursäkten accepteras till fullo :)

Trygghetskänslan sitter väl ändå inte i hur skarpt bettet är? Hellre då en sytrådsuppvisning där man ser att hästarna lyder trots att det bara är sytrådar...

Fast avlastningssits (fortfarande med tyngdpunkten mitt över hästen, men rumpan som lättar lite ur sadeln)kan ju vara bra ibland också. :)

Jag tycker lite (mkt) synd om oss andra som inte har fått med oss bra grunder från ridskolan, även om jag tror att jag skulle ha svårt för "gapande militär stilen"(som jag i tidigare trådar förstått att "ryttis" använde sig av även om han var duktig). När jag gick på ridskolan var det inte militärer som skötte udervisningen utan oengegerade ridskoleintruktörer. Att lära sig rida lätt var det viktigaste, och att traaaaampa ned hälarna i stigbyglarna, och att korta tyglarna vid igångsättning till trav. Tyvärr ser jag samma typ av undrvisning för sambons dotter(25 år senare), som gillar bättre att rida på ridskolan än på våra isisar :o som kräver att ryttaren håller ordning på hjälperna :) och ledarskapet. Men det går väl förhoppningsvis över när hon vill lära sig rida på riktigt :angel:

Hmm kanske skulle testa fältsits vid något annat tillfälle än vilda galopper ute... :idea:

Hrmm det är fullt möjligt att "våra" militärer är ungefär lika gamla. Jag red för honom för 10 år sedan och då tror jag han hade fyllt 80... :p

Hej
(Lånar svarsknapp)

Någon av er skrev om Mary Wanless och hennes bok/böcker tidigare i den här tråden och hur det hjälpt er ridning. Kollade adlibris idag och då visade sig att hon skrivit en lång rad böcker. Carmensita (tror jag ) svarade och tyckte också att boken är bra. Vilken bok är det ni syftar på?

undrar
kotte

"Ride with your mind, masterclass" skickade jag efter från ett annat företag, just på Carmenzitas inrådan. Och den är läsvärd, även om jag ännu inte kommit så långt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 331
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: __sofia__
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 728
Hundavel & Ras Jag har redan börjat kolla på hund nr 2s ras fastän det är LÅNGT fram i tiden och jag vet inte ens om jag kommer vilja ha ytterligare en...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 225
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38