Magknip helt plötsligt

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!

Nu är lilla underbara My nio veckor och har hittills inte verkat ha ont i magen alls. Hon har (och är) varit väldigt "lätt", go och glad mest helatiden och bara skrikit lite om hon är hungrig. Hon har i princip inte skrikit en enda gång på natten förän i söndags då hon skrek till och från i ca två timmar med tydliga magknip. Mellan magknipen säckade hon i hop i min famn. Det slutade med att hon somnade på mage över mitt knä och sedan var det bra under natten och nästa dag. I går kväll hade hon nog lite magknip under någon timme, men det var inte alls som söndagskvällen, för jag kunde didtrahera henne genom lek. Idag hade hon ett liknande "magknipsanfall" under dagen. Hon skrek till och från i ca två timmar och var väldigt ledsen stackarn...

Nu undrar jag lite var det kommer ifrån. Jag förstår ju att jag ska vara väldigt tacksam att det inte har varit värre, vi har ju faktiskt haft det väldigt lätt med My. Jag försöker fundera på om det är något som jag har ätit annorlunda, men kan inte komma på vad det skulle vara. hur lång tid tar det för maten att "komma ut" i bröstmjölken? Jag åt nämligen en pastarätt som var lite stark ca 15 timmar innan magknipen denna gång. I söndags har jag ingen aning om vad det kan vara... åt en rätt där det var en liten bönsallad till (väldigt lite dock), kan det ha varit orsaken?

De tre gånger som hon visat tendenser till magknip så har hon tryckt på väldigt mycket och länge innan hon får ut något bajs, så jag tänker att det är det som varit jobbigt för henne. Jag är bara nyfiken på vad ni har för erfarenheter, kan det vara såhär att det bara dyker upp helt plötsligt? Läste någonstans att barn med kolik (nu säger jag inte att My har det!) har det som jobbigast mellan 8-9 veckor, för att sedan (oftast) få det bättre och efter ca 3 månader så är det få som har kolik kvar.

//Julia

Sv: Magknip helt plötsligt

Fy, magknip är inte kul på dom små! :(

Magknip kan dom få av allt.. Och det är lika frustrerande vad det än är av..
Men jag känner igen dig när du skriver, Rasmus va jätte jätte snäll när han va riktigt färsk och fick ont efter några veckor..

Tänk igenom och skriv ner ALLT vad du äter varje dag för att ev se något samband. Rasmus får tex jätteont av lök, en kompis son klarar inte av när hon äter majs..
Det kan ju även vara så att hon får i sig luft när hon ammas som hon inte riktigt kan få upp. Va jättenoga med att rapa henne "mitt i maten" och efteråt. Gjorde jag inte det när Rasmus va liten blev det skrik efter någon/några timmar.. Minifom hjälpte oss mycke när det va som värst. Även Sempers magdroppar ska tydligen vara väldigt bra (har dock aldrig provat dom själv).

Även nu när jag äter just lök får vi några timmars gnäll här hemma trots att dom ska klara av det mesta när dom är såhär stora som Rasmus (6 månader).. Så äter jag lök så kommer reaktionen efter 2 timmar ungefär och är borta efter 6-7 timmar. Så jag skulle inte tro att salladen du åt 15 timmar tidigare skulle vara boven.. Då skulle reaktionen kommit tidigare.

Hoppas du hittar en lösning som funkar för er!! Att ha en bra sele eller sjal när skrikperioderna kommer är guld värt!!!

Tack för ditt svar!

Det är så konstigt bara, kan inte alls förstå vad jag skulle ha ätit som hon reagerade på. Om det bara tar två timmar för maten att komma ut i bröstmjölken, så är det ju bara frukosten typ, och det har jag ätit i princip samma sen hon föddes (mackor med skinka, ett glas yoghurt och en kopp thé).

Jag har väldigt mycket mjölk och det rinner över när hon äter. Jag vet att hon får i sig en del luft och hon kiknar nästan ibland när hon äter för att det kommer så mycket. Men så har det ju också varit sen fem dagar efter förlossningen, så det är också konstigt om det skulle vara boven i dramat helt plötsligt. Jag rapar henne ibland, men jag tycker oftast att det brukar bli värre, då kräks hon bara upp allt och vill äta direkt igen. På natten rapar jag henne aldrig och hon sover nätterna igenom, utan att kräkas och utan att ha ont i magen.

Jag har en manduca, men om jag sätter henne i den när hon skriker såhär (eller bara när hon är allmänt missnöjd) så ställer hon sig upp i den och blir riktigt arg (har ju fötterna innanför, hon är 60cm). Själv tycker jag att den är rätt bökig att få på sig med insatsen, det blir bökigt att knäppa och så när hon är arg... så vi har inte riktigt blivit kompisar med manducan ännu. Den fungerar bra ute och när hon är nöjd dock. Jag har tänkt att beställa en sjal, men kan inte bestämma mig för vilken... tips?

//Julia

Oscar fick magknip när jag ätit choklad, lök eller druckit mjölk - Här hjälpte Minifom också jättebra...

//Linda

Viking hade magknip varenda kväll mellan 20-21 ungefär, när han var runt 8 veckor. Skrek när det knep och kollapsade i famnen mellan knipen typ. Vi kom fram till att det kanske var den tunnare mjölken på kvällen som ställde till det.

Så jag provade pumpa ur direkt på morgonen och gav det istället för att amma vid 18 ca. Då försvann magknipet! När han var 3 månader slutade vi byta ut mjölk, och magknipet kom inte tillbaka.

Så om du brukar pumpa kan det ju vara värt ett försök.:idea:

Ja du, mgknipen kan ju komma av vad som helst.. Mjölet i brödet? Yoghurten? Eller bara för att typ..

Sen kan det ju vara att hon har kommit in i en ny period i livet. Upptäcker nya saker och är mer medveten om vad som händer vilket oxå kan visa sig genom skrik..
Här är ett utecklingsschema som tydligen ska vara ganska bra:

phpbxvrpi.jpg

Jag hade som dig (eller har än..) massor av mjölk. Så att han fick som kallsupar och svalde massa luft och fick då ont. Tills han lärde sig hur han skulle göra när det blev överfullt i munnen, nu är det inga problem..

Men om du inte vill rapa henne så rekommenderar jag verkligen Minifom för det hjälper till o spränger sönder luftbubblorna så dom inte gör ont. Du kan ta upp till 10 gånger så mycke som det står på flaskan sa min BVC tant. Vi behövde aldrig så mycke men en 20 droppar tog vi nog innan varje amning.

Ang sele och sjal så har vi oxå en Manduca. NU är det suuuper men när Rasmus va liten hatade han den! Sjalen gick bra i början (Tricot-slen hade vi) tills jag tror han kände sig fastbunden och blev stel som en pinne o bara gallskrek rakt ut.. Det hela slutade med att vi lånade en BabyBjörn av en kompis som blev Rasmus stora förälskelse men min rygg pajade och jag fick ryggskott 2 ggr. Men vad gör man inte för att bäbisen ska vara nöjd?!

Här kan du säkert läsa dig till vad som är bra i sjalväg, jag är inte rätt person att tipsa om bra sjalar... www.sjalbarn.se

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
683
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 657
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 397
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat