Madde_padde

Trådstartare
har sett gammla trådar, men har funderat mycke på denna hingst!
efter vad ja läst här så verkar han ge hårda tuffa avkommor har jag rätt tro?
Hur är era Magini avkommor? i stallet att rida osv?

Sv: Magini

Har träffat Magini själv och han är mycket trevlig att ha att göra med nu på äldre dagar i alla fall. Vet inte hur han var i sin ungdom och tävlingskarriärs dagar. Har träffat endel föl och unghästar efter honom och de har varit helt okej i temperamentet av vad jag har sett. Vet dock inget om ridbarhet och sånt.

MIn Maginidotter älskar att bli ompysslad och är på SÅ sätt mkt trevlig att hantera. Men när man sitter på henne får man räkna med att kunna hålla i sig, för hon letar gärna orsaker att få bralla ordentligt... Jag brukar jämföra henne med en korsning mellan gummiboll och slangbella, med kort stubin. För damen har en hel del humör... :angel:
Men hon ÄLSKAR att arbeta och har en mkt trevlig ridbarhet - när hon håller sig i skinnet :p

Jag har ridit och tävlat en hingst efter Magini. Helt underbar att ha och göra med.
Han var inte hingstig, tyckte om att kela och mkt arbetsvillig och väldigt rolig att rida, hoppade med lättet oavsätt hur högt hindret var, men var tuff och lite svår mot hinderna.

För övrigt var han en kopia av sin far, otroligt söööt...

Hade ett Maginisto förut. Snäll häst med mycket humör... Gick inte att kräva nåt, då blev hon arg... Sålde henne för min dotter hade samma temperament... Var rädd att nåt skulle hända om det blev en konfrontation. Ångrar ibland att jag gjorde mig av med henne för det var en tuff modig kapabel häst. Hoppade super men som sagt, med temperament...

Jag har ridit en avkomma till Magini. Liten och kraftig, trots fullblodsmamma.
MASSOR av egen vilja, surmärr i stallet, envis som synden att rida. Men ändå jättemysig. Rör sig bra, har ärvt pappas bakbensteknik. Dock är inte hoppning hennes starka sida.

Har träffat några avkommor som stämde väl in vad som sades på ett föredrag som AVN hade i våras om våra avelshingstar. Då sas det att avkommorna ofta pigga och glada och mycket framåt, ej elaka, men kan vara spralliga av glädje och pigghet kanske oftare än "normalhästen".
AVNs aveslråd om elithingsten Magini är följande enligt ASVHs hemsida:
"MAGINI 695. Född 1982, 162 cm, insatt i avel 1985. Betäckt 1061 ston.
En mycket allroundbegåvad Maraton-son som parallellt med en internationell tävlingskarriär som hopphäst bevisat att han nedärver mycket goda sporthästegenskaper för både dressyr och hoppning. Hans höga avelsvärde bevisas av genomgående goda BLUP-index och att han är far till framgångsrike dressyrhingsten Briar, samt hopphästar med internationella meriter. Han har lämnat de godkända sönerna Magritte 780, Briar 899 och Okeanos 2003.
Magini kan med fördel användas för avel av sporthästar i alla grenar och bör kunna passa till de flesta typer av ston."

hade ett maginisto förut. köpte henne som föl och redan då hade hon temprament. Hon var stenhård i psyket och det gick inte att göra vad som helst med henne. Men när hon själv tyckte att det var ok gjorde hon ALLT man bad henne om. Jag har stor erfarenhet av hästar och har jobbat med travare, galoppörer och ridhästar, men jag har inte träffat på ett envisare sto. Fick sälja henne efter fem år eftersom jag insåg att vi aldrig skulle komma överens. jag skulle inte rekommendera en Maginiavkomma som förstahäst!

ameo skrev:
MIn Maginidotter älskar att bli ompysslad och är på SÅ sätt mkt trevlig att hantera. Men när man sitter på henne får man räkna med att kunna hålla i sig, för hon letar gärna orsaker att få bralla ordentligt... Jag brukar jämföra henne med en korsning mellan gummiboll och slangbella, med kort stubin. För damen har en hel del humör... :angel:
Men hon ÄLSKAR att arbeta och har en mkt trevlig ridbarhet - när hon håller sig i skinnet :p

Precis så är min Magini-valack!

Han är supertrevlig att hålla på med och älskar verkligen när man pysslar med honom, men han letar alltid saker som gör att han kan "passa" på att busa när man rider. Han har dock blivit bättre de sista åren och jag har hört att Magini-avkommorna håller på så där tills de är cirka 6 år och sedan blir de jättebra. Stämmer bra på min pojke i alla fall. Han är 7 nu.

Han är aldrig dum eller så när man rider, men busar gärna och när han brallar, så *brallar* han (och då gäller det att sitta kvar, för han är i alla fall nästan 170). Han vill aldrig något ont, så jag ser det inte som något problem egentligen.

Väldigt bra ridbarhet på honom och han har kanonrörelser. Dessutom älskar han att arbeta och lära sig nya saker, så han är riktigt trevlig att rida när han inte brallar. ;) Tyvärr har jag tappat intresset för ridning, så jag ska låna ut honom istället.

Känner en magini avkomma..

Hm.. Nu kan man gå ut utan att riskera att få en skå i skallen!
Det är min första rad om denna valack..

Resten är, huggtänder, söndersparkad hovslagare, hoppad 140, utvägrad LC (Ponny), Fått Niklas Arvidsson i backen 2 gånger..

Han är lite.. *hrm* Speciell!

Jag har ägt ett Magini sto. Har kvar en dotter till henne. Valde att sälja henne för två år sedan då jag fick barn o vi hade lite för många hästar. Jag ångrar mig ofta men försöker inse att vi inte riktigt passade ihop.

Hon var en supertrevlig häst att rida främst på ridbanan. Gjorde alltid sitt bästa o hade lätt för sig. Född i form o bakbenen med sig. Men... hon var ingen nybörjar häst! Kunde bli fasligt het o "glömma bort" mig. Hon stack aldrig eller så för hon var vädigt känslig i munnen men kunde vara lätt både fram o bak. Het uppåt. Inte stoig men testade vem som skulle bestämma. Hade en del andra egenskaper som jag dock tror berodde på hennes tidigare liv. Men de som uppskattade hennes ibland explosiva energi gillade henne. En häst för den lite tuffare ryttaren precis som sin dotter;)

Känner en magini avkomma..

Hm.. Nu kan man gå ut utan att riskera att få en skå i skallen!
Det är min första rad om denna valack..

Resten är, huggtänder, söndersparkad hovslagare, hoppad 140, utvägrad LC (Ponny), Fått Niklas Arvidsson i backen 2 gånger..

Han är lite.. *hrm* Speciell!
Jag äger han och skulle inte villa ha nån annan.. Han är hur snäll som hellst i stallet och kan hanteras av alla.. Han skulle varkligen kunna gå hur långt som hellst i hoppningen :) ingen nybörjar häst, han är väldigt duktig på att bocka och hålla på ;) men han gör det aldrig för att vara dum och han vet att jag inte ramlar av.. min syrra kan rida han utan problem och han tar hand om henne och skulle aldrig hitta på nåt när hon rider. :)

Hej! Jag är ny här på buke. Ville bara, eftersom ni pratar om Magini-avk, berätta att jag har en 3-årsvalack efter honom. Supertrevlig med jättestort hjärta. Den snällaste häst jag ägt. Lugn och sansad, men ändå vaken. Klok och samarbetsvillig när man ska göra ngt med honom. Hade jag vetat att Magini nedärver lita "hårda" avkommor skulle jag inte valt honom, då mitt sto är lite bestämmt och nervigt.Nu blev det ju ganska bra ändå och det är jag väldigt tacksam för.

*kl*

Mitt Magini-sto är en mycket klok dam och känslig dam med integritet. Hon är superrolig att rida - enormt samarbetvillig med mycket motor men gör aldrig dumma saker - hon bara älskar att jobba och tuffa på. Ute kan jag låta barn rida henne - hur cool som helst med ryttare på ryggen - mer spooky utan ryttare. Bra gång och klipp i sprången. En kanonhäst tycker jag, dessutom så vacker :love:

*kl*

Min Magini avkomma är fortfarande bäbis ;) (03a) men super trevlig och hon har då inget speciellt temprament, lugn och fin och ingen taskig attityd mot någon.

Har en valack efter Magini, och han är väldigt speciell... rätt sur och grinig om det är många i stallet, men är man ensam är han snäll och gullig. Stark att rida, väldigt bestämd av sig och har mycket starka, egna åsikter. Man kan nog säga att han är rätt tuff både att hantera och rida. Han är efter Magini - Ceylon, vet inte med har hört att Ceylon också lämnar tuffa avkommor... :smirk:

Jag har ett sto - 06 e. Magini- xx-sto.

Supertrevligt temperament, lugn och sansad, ytterst lätt att hantera, följsam och mkt social.

Jag letade aktivt efter just Maginiavkommor när jag köpte detta sto som jag ska ha till framtida tävling och sedan avel så JAG har givetvis bara (övervägande kanske jag ska säga) positiva erfarenheter av Maginiavkommor, både ridmässigt och i hantering, annars hade jag valt att köpa ett sto med annan stam.

Magini var ganska skarp när han tävlade, alla fick inte gå in i boxen och han var mkt svårbetslad och tjaffsig i munnen. Tror att Magini var den första som gick på kombinationsbett och det var Roffes kusin som svetsade ihop det :) För det mesta tävlades han dock på hackamore och bett.

Hade en vilja utan stål och var stentuff. Däremot har jag träffat en hel del avkommor som varit lugna och snälla, Tiffany tex var ju en väldigt ridbar och snäll häst.

Dock rörde han sig och hoppade som en gud :love:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 753
Senast: ildiko
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen... 2
Svar
28
· Visningar
858
Senast: Kirre
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
538
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka