Mager och omusklad häst

JossanW

Trådstartare
Hej

Denna djungel av foder...
Jag har tagit hand om en häst som är mager och helt omusklad och nu ska jag försöka "snygga till" honom.
Han är 16 år och väger ca 650kg.
Jag har bara haft honom i en månad och jag har börjat lite försiktigt med att ge honom följande:
I stort sett obegränat med hösilage (ca 14-16kg/dag)
1kg Krafft Protein pluss /dag eftersom hösilaget är proteinfattigt i år.
ca 3-4dl (torr) betfor/dag

Nu börjar han att lägga på sig lite hull och snart ska vi börja jobba med att få upp lite muskler. Vad skulle ni rekommendera att ge?

Jag funderade själv på att lägga till ca 1kg kornkross/dag.

När det gäller motion så skrittar jag honom 3-4 gånger i veckan.

Alla tips mottages :laugh:

Sv: Mager och omusklad häst

Korn är ingen bra mat för hästar utan det kan förstöra magen på dom. Om du vill ger mer än det ger redan så är det bättre att välja t ex lusern som är snällt mot magen. Vad du egentligen ska ge är väldigt svårt att säga något om när man inte vet vad det är för värden på grovfodret mer än att det är lågt på protein.

Sv: Mager och omusklad häst

När min häst för första gången någonsin magrade av en vinter fick hon 1kg kornkross och 1 kg lucern per dag. Gjorde susen.
Ingen analys på grovfodret.

Edit: liten häst ca 450 kg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 498
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 907
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar