Mager kille...

Travarn

Trådstartare
Vilket foder är bäst för att få upp hästen i vikt? Han är ett varmblod på 16 år som behöver både muskler och fett.

Han var väldigt tunn när jag fick honom men han föll ur ännu mer efter att han stod på ett kasst bete hos en vän. Har sen 4 veckor tillbaka flyttat honom till ett stall nära mig så jag kan ha uppsikt över honom varje dag.

Han är inte sjuk, tänderna är kollade och han är avmaskad osv.

Han har ökat 1-2 cm runt om sen jag flyttade hem honom men jag är dålig på foder och skulle som sagt vilja veta vilket foder som är bra för att få upp hull och muskler.

Han har fri tillgång på hö (oanalyserat. Ska byta till analyserat i höst.) och får 3 kg lucern, 3 kg groov 125 och lite vetekli för fosforn.

Korn och olja kan det vara nåt? Ska försöka få in en bild på honom.

Jättetacksam för svar.

Senast ändrad:
Sv: Mager kille...

Vet du på ett ungefär hur mycket hö han får i sig?

Verkar som om han tar sig bra.

Lusern är bra men krafften kanske det inte behöver vara så mycket av. Det är inte alltid det funkar att vräka på med för hög proteinkvot.

Olja är jättebra men du kan inte ge så stor mängd och man får vänja in långsamt. Korn tycker jag inte du ska ge. Jag har svårt för spannmål till häst.

Han knaprar i sig ungefär 10 kilo hö/dygn. Jag märker att han lämnar lite av lunchen ibland. Jag kanske ska dra ner på grooven han får mitt på dan? Hur mycket olja ska man börja med och vilken olja är bäst?

Jag hade börjat försiktigt med 0.5 dl några dar och sen så småningom gått upp till 1 dl/mål.

Kallpressad linfröolja är den bästa. Finns i bag-in-box med tillsatt E-vitamin. Linfröolja innehåller det bästa förhållandet mellan omega-3 och omgega-6-fettsyror som är välgörande för hästen. Tyvärr är oljan väldigt känslig för syre men just därför är det så listigt med bag-in-box.

En annan olja som kan duga oxå är rapsolja.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 222
Senast: ufot
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 613
Senast: akleja
·
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 478
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Jag har en häst som behöver lägga på sig runt revbenen. Han är mager, inte super mager, men mager. Har stått i sjukhage i flera månader...
Svar
14
· Visningar
1 678
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama