Mager hund?

P

pannkakssmet

Vår hund är för tillfället väldigt mager, vad gör man åt det?
Hon är en bordercollie (altså massor av energi och går på högvarv hela tiden) och inte ett år än.
Vi har inte tid att laga specialmat åt henne så det bli hundmat.
Mor tror att hon vill vara som oss (hon känner sig som en människa) och därför blir förnärmad när hon inte får äta med oss. (trots att hon får mat vid samma tider och skålen står vid bordet)

Några idéer?
 
Sv: Mager hund?

färskfoder eller annat högenergifoder. var dock noga med att fodret har hög smältbarhet. vad får hon för foder nu? fett/protein + ev smältbar %?
 
Sv: Mager hund?

Alt till färskfoder är Royal Canins högenergifoder, tror inte att det finns något annat märke med så hög fett/prot-giva...
 
Sv: Mager hund?

fast det är skillnad på smältbarheten i de olika fodren. man ska inte stirra sig blind på fett/proteinhalterna. jag har minskat givan med en tredjedel sedan jag bytte foder, trots att det är samma fett- och proteinhalt och de får mer motion. de har ätit samma giva på ANF, Standardt och Robur, det jag ger nu heter First Choice.

det kan också löna sig att ge fler givor per dag. det ska visst öka upptaget ytterligare.
 
Sv: Mager hund?

Nej det har jag väl inte skrivit att man ska göra heller, gav bara ett tips på foder ( och skrev till att det inte fanns något annat märke med så högt fett/prot.)

Allt är ju individuellt, men Atlaz äter RC och hittills är det de enda foder som han inte blir mager ut av ..
 
Sv: Mager hund?

Det enda som hjälpte på min BC-tik, som var likadan, var att ha fri tillgång på professional dogfoods högenergifoder.
 
Sv: Mager hund?

Kan vara dags för avmaskning...??

Jag avmaskade henne rätt så regelbundet och det fanns aldrig mask. Vissa BC:s kan vara väldigt svåra att hålla hullet på, utan att där finns några "fel" på hunden

Om du läser mitt inlägg så framkommer det ju rätt tydligt dessutom att jag inte har hunden kvar, eftersom det står i formen dåtid.. :p
 
Sv: Mager hund?

Förlåt, mitt inlägg var menat till trådskaparen...är lite dålig på att kolla vem jag skriver till:o
 
Sv: Mager hund?

färskfoder eller annat högenergifoder. var dock noga med att fodret har hög smältbarhet. vad får hon för foder nu? fett/protein + ev smältbar %?

Viestar lite olika, för att se om hon tycker något är smakligare än något annat. Bara hon äter är vi glada!

Vi lägger på ett rått ägg eller lite grädde ibland. Är det fel? Hon äter ju hellre då.
 
Sv: Mager hund?

Hej!
Jag har en Border collie tik, som var åt det magra hållet....hon har lagt på sig lite efter att ha blivit kastrerad...iofs kanske lite drastiskt, men eftersom hon fick livmoderinflammation så fanns det inte så mkt annat att göra..kan säga att hon fått en strålande aptit..
Mvh Mia
 
Sv: Mager hund?

Förutom att byta till ngt passande foder kan du kanske prova att ge rapsolja i fodret?

Det gör jag dagligen till mina hundar , trots att de är normalviktiga.
Nyttigt fett och de blir fina i pälsen:)
 
Sv: Mager hund?

Hade nog rekommenderat Vetegroddoljan, samma tillverkare som Skillingarydsalvan tror jag.
 
Sv: Mager hund?

Vetreinär Kasström hade näringslära för oss och poängterade att hundar ska ha animaliskt fett, alltså inte olja från växter. Och så är det tvärtom med hästar, de ska i sin tur INTE ha animalsiskt fett eftersom de är gräsätare. Där går det bra med rapsolja.
 
Sv: Mager hund?

Men det är ju ofta vegetabilier i hundmat. Vad ansåg han om det?
 
Sv: Mager hund?

Men... varför skulle det inte vara bra med vegetabilisk olja?

Att hästar inte ska äta animaliska oljor förstår jag ju, men hundar är ju faktiskt inte hundra procent köttätare, så då undrar jag varför rapsolja inte är bra för hundar?
 
Sv: Mager hund?

testat att gå till veterinär för en riktig undersökning?
om det inte hittas några fel så kan ni be om att få en b-vitaminspruta! svärföräldrarnas förra schäfr fick tillbaka sin matlust efter att hon hade fått en spruta!
om inte annat så är det ju kanon för pälsen! ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 627
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 795
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 359
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp