Magdalena, eller någon annan maskkunnig!!!

Tjoho! Här är jag! :) Tänkte bara i fall ni hade glömt bort mig :crazy: :smirk:. Vad tycker ni att jag ska göra nu då?? Avmaska i nov. eller inte, och i så fall med vilket medel? Om det nu inte är direkt farligt för hästen med styngflugelarver så kanske man ska låta bli att avmaska i nov. :confused:, eller.......? Vill absolut inte ha ett massuppvak (om nu risken är stor för det) eftersom ena hästen drabbades av ett sådant i april och sedan dess har varit väldigt kass i magen, trots att masken verkar vara borta.

Styngflugan kommer nog att finnas kvar ett tag till här i Ystad (precis som Peter trodde) eftersom jag inte sett någon förrän nu.

Vad göra?? :confused:

Jag skulle avvakta och dels se om det kommer mer ägg på hästen, dels kolla vädret under hösten. Är det en blöt och mild höst ända till november så skulle jag våga mig på att avmaska en gång till.

Ja om du vill bli av med styngflugelarverna skall du behandla med ivomec/noromectin på höstkanten efter det att risken för ny smitta är över. Du behöver inte vänta tills november, det går bra att döda av de vandrande larverna innan de når magsäcken.
PL

Ok....men är det någon större fara för hästen om jag inte avmaskar mot styngflugan? Eller den klarar sig bra ändå? Jag menar, det kanske inte är lika farligt som typ blodmasken och andra parasiter?

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 379
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 236
Senast: EmmaW
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 069
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025