Magdalena, eller någon annan maskkunnig!!!

S

snofflan

Har nu observerat styngfluga i stallet och en av hästarnas ben är fulla med ägg. Är det inte så då att jag ska avmaska mot styngflugelarver i november med ivermectinpreparat (typ ivomec)?? Går det lika bra med tex cydectin?? Har nämligen använt det under sommaren och tänkte att det kanske var bäst att fortsätta med det även i november (om det nu funkar lika bra som med ivomec, vill säga).

Jättetacksam för svar! :)

Det finns ingen anledning att avmaska med cydectin i november om hästen inte har en massa inkapslade larver av små blodmaskar. Cydectinets fördel med lång verkningstid ger ingen fördel i november. Mot styngfluga är cydectin något sämre än ivomec vilket dock dosen är anpassad efter. Ur resistenssynpunkt tillhör de samma grupp.
PL

Tack för ditt svar! :bow:

Ok, då antar jag att jag ska använda ivomec i november. Har kört på cydectin i sommar eftersom min ena häst hade en hel del blodmask i våras. Det var därför jag undrade om det var lika effektivt mot styngfluga som ivomec.
:)

Du avmaskade alltså nyss med Cydectin igen? Då behöver du inte ta nåt i november, du kommer åt styngflugan redan nu, och även med Cydectin.

Maska med cyd. mot blodmask som inte finns på träckprov :crazy: :crazy:

Jag har en riktig krångelpelle med kolikproblem..har skickat träckprov som är nollade...MEN en vet såg vid rektalisering blodmaskar som troligen satt i tarmväggen....nåt ni/du varit med om??? skall maska med cydektin är sagt för att ta ev ägg...

Nu vet jag inte hur du avmaskat tidigare, det kan ju vara så att maskarna som kom ut vid rektaliseringen inte börjat producera ägg än, antingen pga det var för tidigt eller pga påverkan från tidigare avmasning. Tänk på att cydectin förhindarr äggutskiljning i 90 dagar ivimec/noromectin i 60.
I vilket fall tar inte cydectin ägg.
PL

Ska avmaska med cydectin i morgon. Sista gången för sommaren. Alltså, behöver jag då inte avmaska i nov. med ivomec??? Blev helt förvirrad nu... :)

Jag tänkte att hon sett äggen för ett tag sen och nu avmaskar. Dessutom har Cydectin aktiv verkan i ett par veckor vad jag förstått av det jag läst om det.

Å andra sidan så gör inte styngflugelarven någon större skada på hästen, utan det är för att hålla nere antalet styngflugor man är noga med att avmaska mot den.

Jag märkte styngflugan och dess ägg i går och tänkte att det var lika bra att kolla upp det här med avmaskningen med en gång. :)

Ja det verkar i ett par veckor men först måste äggen kläckas o sedan skall hästen infekteras. Sen är jag inte säker på att cydectin har lika lång verkan mot styngfluga som mot rundmaskar.
Skall man vara säker på att ta styngflugans larver bör man alltså vänta till efter smittsäsongen hyr länge styngflugan lägger ägg i Ystad har jag ingen aning om men det borde väl kunna vara ett tag till.
PL

Det har du ju rätt i. Men då får man ju fråga sig vilket man anser är viktigast; att avmaska när man riskerar att väcka slumrande blodmask, eller stå ut med eventuella styngflugelarver.

Har man kör några omgångar cydectin torde inte risken för ett massuppvaknade av små blodmaskar vara särskilt stort spec inte i november. Överhuvudtaget ser jag inte risken för detta efter avmaskning som särskilt stor om inte hästen har dragit på sig en onormalt stor maskbörda.
PL

ok...det blev lite fel det där ,ed äggen...men "min" häst var maskad med equimax OCH ivomec( nu vet jag inte riktigt datum, men ca slutet april början maj)
när han kom till mig så var han vid gott hull...började senare att tappa hullet och jag maskade ivomec i slutet av juni...såg då spolmask( hästen är en italiensk import 5 år)..eftersom han då tunnat ur såpass så maskade jag även banminth 14 dgr senare(12 juli) den 16 juli fick han sin kolik UTAN de normala symptomen...hade låg puls , tarmljud , slemhinnor ok, åt gräs och annat han tyckte var "gott" :crazy:
men han var ganska medtagen...vi löste detta iallafall efter 1,5 dygn...sen dröjde det ca 8 dgr och samma visa igen...då lämnade jag in träckprov( detta var då vet såg masken vid rektalisering...) och hästen var nollad på träckprovet...idag är han frisk, men jag vet ju inte HUR länge..

Inte lätt att säga något säkert. Att du har noll EPG säger egentligen inget eftersom avmaskningen förhindrar äggavskiljning mycket längre än återinfektion. Om du tex framkallar ett massuppvaknande av små blodmaskar kommer symtomen innan dessa mognar tillräckligt för att börja producera ägg.
PL

Hmmm, i morrn skall jag skicka iväg 2 blodprov på honom till nåt lab i Tyskland, men jag vet inte VAD än ( remiss J:Tornell)
När vet var här sist hade han väldigt lågt blodtryck och var ganska nära en cirkulationskollaps..men rättade till sig ganska så snabbt på dropp....har du vart me om nå liknande symptom...alltihopa menar jag ...ihop :confused:
Jag blir helt knäpp...det ENDA /förutom masken då, men om den INTE har med detta att göra/ så den röda tråden har varit att han varit ute dessa nätterna innan...visserligen har han varit ute förut också utan kolik...men det är det enda som jag kan akommapå...

Kan han ha blivit så stressad av insekter t ex att han fått dessa symtom :confused:

tilläggas kan att hans tarm varit TOM vid rektaliseringarna, men ändå har han krampat och flankandats :crazy:

Nej jag kan inte säga att jag har det. Att vuxna hästar går ner i vikt pga av mask är väldigt ovanligt i sverige. vad din beskrivning får mig att tänka på är skador av stora blodmaskar i krösroten. Säger inte att det är det men det är min första tanke.
PL

Kan ju vara så....då han inte kunnat uttnyttja sin kapacitet som han borde...men jag fattade som att blodproven kunde ge svar på det.....

Ja ska jag göra...jag har själva remissen hemma men vet inte vad som skall kryssas i :crazy: :D :D
..sen står det ju på tyska så jag fattar nada :crazy:

kryssar jag i allt så lär ägaren bli utblottad :angel:

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 379
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 236
Senast: EmmaW
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 069
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025