mag/tarm medel

Trådstartare
skriv upp foder/extra tillsatser :d som stabiliserar tarmfloran :o jag har nämligen en eksemhäst å de flesta tror just på att detta börjar just med störningar i tarmfloran. Jag läste nyss att linfröolja skulle vara bra, något mer :confused: :confused:

Sv: mag/tarm medel

Jag brukar köpa mag/tarm-balans (på Granngården) eller probimin (kan köpas hos vet.) när min häst är risig i magen, eller är under medicinering.

Senast ändrad av en moderator:

probimin vad är det?? magåtarm på g***gården har jag redan prövat men funka inte till hennes eksem, vet att det funkar om hästen är lös i magen

Microbalans är jättebra! Man ger en behandling i 30 dagar dvs en burk. Ibland kan ännu en behandling behövas, men man ska i gen det kontinuerligt. Kostar ca 400:-/burk. Detta är det som har fungerat bäst på min pålle som hade lite trassel med magen som ung. Har också provat kraffts mag/tarm och bakteriebalans.

Kom förresten på ett nytt preparat som heter Pronutrin som många säger ska vara väldigt bra. Har dock inte själv testat det.

jag har gett bioplus från ame products, inga superresultat men helt ok på mindre störningar. brukar även ge linfrön.

Probimin är ett mjölksyrepulver som neutraliserar ph-värdet i tarmen.

Jag använder linfröolja till pållen, så fn har han inga tendenser till eksem och har ej uppvisat något utom ett litet litet sår som man kan undra om det verkligen var eksem och inte ett insektsbett. Någon svullnad finns ej, han har inga klådtendenser alls utan är helt obesvärad.

Nu kommer din pålle inte hinna få hjälp av linfröolja, man måste ge den minst 120 dagar före eksemperiodens början (april) samt under hela eksemsäsongen. Men till nästa år kan du prova, och då förslagsvis börjar du ge olja redan i höst.

Jag ger vid betessläpp samt foderbyten, pro-bio samt probiotika om akuta tillfällen uppstår. Det köper jag från Equimin.

Mitt 4 åriga sto har under se senaste 2 åren haft kolik ca 4 gånger. :cry: Och senaste gången hon hade det och vi ringde distvet så sa hon att det var bra att 1 gång om dagel blanda i 1 dl rappsolja i fodret. Vi testade och hon har inte haft kolik sedan dess, uppblött betfor är också superbra. Så Rappsolja + uppblött betfor = :idea: :D . Det gör verkligen susen. Hon hade under kolikperioderna även problem med diarée och gick ned väldigt i kg. Men nu med betfor och rappsolja så har hon aldrig varit friskare! :D

Pro-Viva! Blåbär är visst jättesmaskens tycker vår 1 åriga ardennervalack. Har gett honom det nu dels för att stärka immunförsvaret samt för att stabilisera en mage ur balans (lite löst bajs). Han har en infektion som håller på å läker i kastrationssåret. Verkar fungera bra både för magen och "feber-kurvan".

Köps i vanliga mataffärer, står brevid mjölken ungefär.

Ger också lite magotarm från granngården, men han gillar det inte så vi kan bara ge halva dosen ungefär för att få i honom det.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 508
Senast: MML
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 729
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 716
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar