Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år
I detta fall håller jag inte med dig Rolle (men jag har lika stor respekt för dig ändå).
Om det kommer fram vad hon gjort, så behöver det inte bli så att folk på forum, och ute i stallen, sitter och spekulerar.
Låt säga att hon använt icke godkänd skoning (Tex
extra tunga skor så hästen måste lyfta benen extra högt), är det inte bättre att Det kommer fram, än att folk nu tror vad som helst. Eftersom de skriver som de gör så får ju jag personligen uppfattningen att det måste vara något ytterst allvarligt. Som elstötar (som funnits inom travet) eller att hästarna slagits besinningslöst.
Då är det bättre att jag får veta att ok, det var "bara" för tunga skor. Det är inte rätt, det är inte just mot hästen, men det är betydligt bättre i mina ögon än att slå en häst blodig med spö.
Sedan kan alla de som haft hästar i träning hos henne se på sina hästar, har min häst symptomer som kan tyda på att hon utsatt min häst för detta? Och behöver jag (inte jag personligen) som hästägare ta viss hänsyn till beteende som kommer från det?
Tex får man en helt ny syn på varför en häst är rädd för spö om man vet att den blivit piskad blodig varje dag under hela träningstiden.
Sedan är det också så att tar man emot hästar, och har ett företag så är det som händer under företags-delen av ens liv inte privat.
Det du gör där ska inte mörkas.
Givetvis skulle vi inte vilja att det mörkas om cheferna på tex Volvo använder sig av kofösare på personalen för att de ska jobba snabbare!
(något helt taget ur ingenstanns, men ni förstår hur jag menar).
Tyvärr är det hon gjort inte något privat, hon har inte gjort det i rollen som privatryttare utan som en förebild och som ett företag.
Hade hon erkänt allt så hade det nog inte blossat upp som det gjort nu.
Hade hon varit smart hade hon kvävt alla spekulationer i sin linda genom att erkänna att ja, jag gjorde detta, ja jag ångrar mig!
*kl*
Vadå vill veta allt
Det räcker väl att det behandlas av den instans som handlägger ärendet. Jag begriper inte varför allt ska fram till alla och envar. Ska alla sitta och vara domare och nämndemän och döma fallet och kritisera beslut som man inte har samma möjlighet att avgöra som de insatta.
Låt beslutsgången ha sin gång och låt bli att spekulera så mycket bara för att stilla sin egen nyfikenhet, det skadar bara alla inblandade parter i onödan.
Vänligt men bestämt
Rolle Islandsfullblod på Lösdrift
Skulle vilja påstå att det i detta fall verkligen är framme i ljuset, men varför krävs att varje detalj ska redovisas. Det kommer tids nog fram. Här blir det bara grund för spekulationer på grund av folks nyfikenhet och längtan att ta del av alla detaljer i ärendet.
Givetvis ska missförhållanden komma fram men det ska skötas av den instans som är satt att göra det.
Ett annat exempel är när veterinärer kritiseras och där man inte egentligen vet bakgrunden, utom på Buke då förståss, där vet man ju...