Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år
*knapp*
Som jag har hört det så har tungan i detta fallet blivit fastbunden- fast inte med en rem som (tyvärr) är en ganska vanlig tillrättavisning. Dvs för att förhindra hästen att lägga tungan över bettet. (Som ni säkerligen redan vet)
Jag har inte vart med om att det har hänt i de travstall jag arbetat i, inte heller i de galoppstall jag arbetat i.
Tyvärr är det ju så att man gärna gör en höna av en fjäder. Såfort detta kom ut så började ryktena spridas om MJ. Och visst- många saker är säkert sanna, men lika många är säkert just som jag skrev, en höna av en fjäder. Att få en chans att baktala någon som alla andra redan baktalar är ett väldigt svenskt fenomen. Därmed inte sagt att jag står bakom MJ i detta, jag har fått ganska bra insikt i vad som hänt med hästen som omdiskuteras i detta fallet- det känns alltså inte som en höna av en fjäder.
Det som jag stör mig på är att MJ inte erkänner sitt misstag och ber om ursäkt- för att om två år få komma tillbaka och göra rätt. Att då få bevisa att hon är så duktig som hon faktiskt är- att hon kan rida det råder det ingen tvivel om. Men att hon agerat på ett orättvist sätt mot ett djur som inte kan försvara sig, det är inte OK.
Sen är det ju inget som säger att hon sadlar om och satsar på trav- att hon införskaffat EN travhäst gör inte att hon satsar stenhårt på det. Hästen i fråga skall ridtränas enligt bloggen, och till hösten skall travlicens tas. Men travet är en rätt hård bana att slå sig in på. Så det blir ju inte hur lätt som helst.