Lyssna på hästen-Kropps språk..

M

Millan_gulligast

I boken"Dansa med hästar"så står der ju att man ska lyssna på häten,vilket man ska!:)Hur liksom "Lyssnar"ni på era hästar?altså jag vet hur men vill se hur ni tolkar detta!/becca

Sv: Lyssna på hästen-Kropps språk..

eftersom hästar inte kan prata så handlar det förmodligen om att "läsa kroppsspråk" och kommunicera med hästen.
Vara uppmärksam på hästens signaler

Jag är uppmärksam på min häst precis som han är uppmärksam på mig. Stannar ofta upp och pratar o gosar. Tillrättavisar mindre och frågar mer varför han gör som han gör (både mig själv och honom). Vissa saker är jag benhård på men överlag så försöker jag se helheten och ber mer än kommenderar.

Grundläggande för mig är att spendera så mycket tid som möjligt med hästarna. När man är med dem lär man sig så mycket både på individ- och "flocknivå". Och att just LYSSNA! Iakta och observera vad som händer. Det är så roligt med hästar! Med en ödmjuk inställning har man möjligheter att lära nytt hela tiden!

I boken"Dansa med hästar"så står der ju att man ska lyssna på häten,vilket man ska!:)Hur liksom "Lyssnar"ni på era hästar?altså jag vet hur men vill se hur ni tolkar detta!/becca

Jag har också läst den, den är skit bra :D man känner att man får upp ögonen för hästar på ett annat sätt

I början av vårt förhållande, så var han grymtkänslig på kroppspråket, vilket gjorde att jag lärde mig jättemycket, men har svårt för hästar som blir buffliga, då jag överlag haft gör med väldigt känsliga hästar. Men hos honom, samt den andra hästen som jag höll på med var jag tvungen att lyssna väldigt mycket på, för att tänka på säkerheten mesta del, man visste aldrig vad som kunde hända när de blev stressade/pressade osv. Det jag kan tycka synd är att det är inte likadant nu, så ibland, när jag blir stressad o pressad så är inte hans tecknen till mig så tydliga då man liksom glömsbort i sig själv. För nu är han delvis så säker i sig själv, så han klarar mer, och konsekvenserna är inte lika stora om jag missar hans signaler. vilket känns jäkligt synd.

Det finns också en lite äldre bok av en engelsman som jag tror heter/hette Black, där han beskriver en mängd situationer som han tolkar ut - ett försök att systematisera hästens språk.
Tycker att han är lite gammaldags och bufflig, men det var intressant läsning.

Det är för mig helt naturligt att se eller känna in hur djuren mår eller vad dom vill.
Givetvis är jag mycket snabbare med mina egna som jag känner väl men det spelar egentligen ingen roll.
Det finns människor som inte för sitt liv kan "läsa" djur, det är dom som får problem med sina hästar. Dom har ingen koll och ingen känsla och sen fattar dom inte när en annan påpekar detta. Det är precis som om dom saknar ett sinne eller är det vi som har ett extra "djursinne"?

För mig är att "lyssna på hästen" ett uttryck för att "se på hästen" och bedömma kroppsspråket!!!:bump:

Jag brukar stå och massera och stretcha min sköthäst varje dag och jag ser på hästen exakt hur den känner och tycker om min massage och stretching... HAn protesterar omedelbart om något är fel!!!!

Har även sett en surmärr som hatar allt och alla, bli en mycket trevlig gammal dam!!! Varja gång hon var brunstig var hon sur och grinig, men nu ska dom ta föl på henne och hon har blivit betydligt mysigare och gladare!!!!:bump:

Jag tycker lyssna på hästen är en felbedömmning för hur man egentligen ser det. Lyssnar gör man med öronen och inte med ögonen!!! Man kan ju inte höra hur hästen ser ut!!!;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 138
Senast: Svartkatt
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 842
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 147
Senast: Sassy
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 957
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar