Lynnesfel?

Sv: Lynnesfel?

lynnesfel är en samlad benämning för många "problem". förr gick det att dömma ut hästar för vissa lynnesfel men det togs bort (om jag inte minns fel) på -80 talet eftersom det är väldigt lätt att som människa åstakomma lynnesfel hos en häst och därför missbrukades.

skriver av ur en bok och här tas upp
istadighet, skygghet, skenvana,kittlighet och ilska.
orkar inte skriva av allt som räknas till var och en punkt

Ja... om typ 10-20 duktiga hästmänniskor inte får ordning påden, så kanske man kan tro att den har lynnesfel. Oftast är det människan som har lynnesfel dock :devil:
Om en häst beter sig oönskat kan det bero på så många saker, den kan ha ont/må dåligt i kroppen, den kan vantrivas med sina kompisar, den kan vantrivas med sin boendemiljö, den kan få foder som inverkar menligt, den kan vantrivas med sina uppgifter, den kan vantrivas med sin utrustning och den kan vantrivas med sina människor.

Har man testat, kollat och ändrat på alla dessa parametrar ovan, så har man oftast "botat" lynnesfelet. :idea:

Om hästen är riktigt riktigt aggressiv så ingen kan hantera den och miljö/ägarbyte inte hjälper, skulle jag vilja säga att den har lynnesfel.
I de fall man testar ALLT (Och då inte "man" som i en person, utan flera väldigt duktiga och olika) och det inte hjälper.

lynnesfel är en samlad benämning för många "problem". förr gick det att dömma ut hästar för vissa lynnesfel men det togs bort (om jag inte minns fel) på -80 talet eftersom det är väldigt lätt att som människa åstakomma lynnesfel hos en häst och därför missbrukades.

:bow: stämmer bra och mycket väl beskrivet dessutom :bow:

blir allmänt glad över majoriteten av svaren i tråden hittills, som tack och lov visar på en önskvärd insatthet och kunnighet hos de svarande. som sagt, lynnesfel är en människo skapad sjukdom som inte existerar hos hästar utan människans inblandning :bow:

delvis kl

Jag förstår hur ni menar med att det är människorna som skapar problemen hos hästarna, det händer ofta allt för ofta...

men det måste ju endå finnas/födas hästar som är knäppa i huvudet lr?

Vad tycker/tänker ni?

delvis kl

Jag förstår hur ni menar med att det är människorna som skapar problemen hos hästarna, det händer ofta allt för ofta...

Vad tycker/tänker ni?

den procenten är 0.001 procent. bokstavligt talat. därav upphävandet av möjlgheten att så lätt döma ut dem pga sk. "lynnesfel". tack och lov.

vet en treårig hingst som nog har vad jag skulle beskriva som lynnesfel. otroligt skygg, aldrig varit utsatt för nåt "fel" kvar hos uppfödaren som har behandlat honom som alla andra föl födda hos dom, alla andra hästar är trevliga, sociala och väluppfostrade, han är fullkomligt "galen".. ingen kan komma på vad som är fel med honom... en sådan sak skulle jag kalla för lynnesfel..

hästar har inte lynnesfel. det är något människan skapar..

:bow::bow::bow:

Har träffat många hästar som har sk lynnesfel/galna, har varit i alla fall att det är ägarna som skapat dessa problem, men har blivit trevliga hästar av dom igen :) Sedan var det folk som sa att min förra 3 åring hade lynnesfel, humör och mycket hjärna kallade jag det :p

delvis kl

Vad tycker/tänker ni?

Japp, det finns hästar med lynnesfel. Dock oftast beroende på att de drabbats av hjärntumör, som orsakar agressioner etc.

Hingsten i fråga i detta fall kan lida av hormonrubbningar, likväl som tjuriga pissmärrar också kan lida av. Kastrering och kanske lite örtmedicin kan hjälpa...

Håller med:bow:

Men tänken slog mej, människor födds ju med "defekter", så det borde ju finnas hos djur med. Nog för djur inte överlever på egenhand ute i naturen om den är defekt på något sätt. Men om människan lägger sig i och detta djur överlever de första kritiska dygnen, så han man ju fött upp en häst med defekter..

*nattlig luddigt filosofi..*

delvis kl

Vad tycker/tänker ni?

Skulle som sagt tro att det är väldigt få hästar som föds knäppa/aggressiva. Dock kan de behandlas illa tidigt, och då är det väldigt mycket jobb att få dem "bra" igen, och heller inget som "alla" kan klara.

Sedan föds det hästar med olika sorters lynne, som passar olika bra för olika sorters människor. Bland islandshästar finns det tex någon avelslinje som ger väldigt speciella hästar som folk då och då får problem med. Men där anser jag att problemet fortfarande ligger i att det är fel människa = skapar problem. Jag vet hästar som jag haft otroliga problem med som andra inte haft några problem med.
Vår "unghäst" vi har nu skulle lätt bli klassad som "knäpp" om han tex sattes på en ridskola, men med oss är han ett litet underbarn, fantastiskt rolig att jobba med.
Jag TROR inte att han blivit illa behandlad, men han var ohanterad tills han var 3 år. De flesta islänningar funkar det utmärkt med, men denna häst har nog ett lynne som det skulle varit bättre om han fått träffa folk lite tidigare i livet, kanske hade han varit annorlunda då? Men det är fortfarande orsakat av människan, och så länge bara en enda människa kan få hästen att bete sig som man önskar, så anser jag inte det vara ett lynnesfel.

OM man inte kallar lynnesfel för ett lynne som inte "alla" kan hantera... men då är det mååånga hästar som har lynnesfel :idea:

vet en treårig hingst som nog har vad jag skulle beskriva som lynnesfel. otroligt skygg, aldrig varit utsatt för nåt "fel" kvar hos uppfödaren som har behandlat honom som alla andra föl födda hos dom, alla andra hästar är trevliga, sociala och väluppfostrade, han är fullkomligt "galen".. ingen kan komma på vad som är fel med honom... en sådan sak skulle jag kalla för lynnesfel..

Om du frågar hästen så har den nog blivit utsatt för något "fel".
Att behandla alla hästar lika och tro att man får likadana hästar är ett jättestort misstag. Kanske denna häst hade behövt något mer, eller något mindre tidigt i livet?
Jag och en till hade hand om en ridskolas två nordsvenska tvillingar, de skulle ridas och köras in. Kom som tvååringar (eller tre?) och var då i princip ohanterade. Tvillingar, tyckte vi, och körde på med dem parallellt i utbildningen. För den ena flöt det på fint, men den andra gav mer och mer tecken på att det inte funkade.. eller, det funkade inte PÅ SAMMA SÄTT som med brorsan. Slutade med ett par ganska otäcka incidenter innan vi fick avbryta inkörningen. Den ena kunde vi alltså inte köra in alls, medan den andra tävlades i en lätt klass i körning och vann (!) ca 8 mån efter ankomsten.
I efterhand inser man att vi borde tränat dem mer individuellt, men de var tvillingar och vi var så dumma att vi trodde att man bara kunde göra samma 2 gånger.

tja, möjligt... men jag menade mer att den inte har blivit misshandlad eller vanskött, eller ens skrämd vad ägarna vet.. dom har verkligen gått igenom allt som har hänt honom sedan födseln och kan inte hitta någon förklaring till beteendet... klart att man inte kan förvänta sig att alla hästar fungerar likadant, det är ju inga maskiner, jag tycker bara det är konstigt att det kan vara en så OTROLIG skillnad.

En travare som finns i stallet, jag jobbar i ibland, är väldigt sur spec mot andra hästar, hon är ganska sur mot människor oxå, men hon gör egentligen ingenting, men hon försöker. Tydligen så var hennes mamma ännu surare, så vet inte om hon kanske kan ha lärt sig lite av henne ? Även om jag inte tror att hästar föds elaka, så kan ju kanske mammans hanteringsätt ha påverkat henne när hon var föl ?
Andra hästar som jag vet är så där, vet man att de har blivit slagna osv av sina förra ägare :crazy:
Fast vad räknas egentligen som lynnes fel ?

Personligen tror jag dock att det föds en och annan häst som kanske har små hjärnskador som vi kanske skulle se med magnetkamera möjligen.

En del av dem anses kanske ha "lynnesfel", andra är långsamma i inlärningen osv. En del går att göra något vettigt av, andra blir för farliga.

Liknande trådar

Hästvård Vad krävs för att kunna döma ut en häst pga lynnesfel? Går det ens?
6 7 8
Svar
142
· Visningar
15 832
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
382
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
715
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka