Lynnesfel?

Sv: Lynnesfel?

Tja, ibland är det bara så. Av fölen vi har hemma på gården nu så är en galenrädd (typ) för folk, och den andra har man i fickan hela tiden man är i hagen :p De har ju växt upp tillsammans och hanterats på samma sätt, deras mammor är lika goa med folk. Och ändå är de så olika.

Absolut.
Sedan tror jag att en del hingstar kan ha "för mycket" testosteron för att vara riktigt lämpliga att hanteras av människor. Då blir de farliga, och då tycker man kanske att de har lynnesfel?

Det är nog svårt att veta vad som är ett lynnesfel "av naturen" och vad som är skapat genom dålig hantering.

Jag skulle säga att en fysiskt frisk häst som trots långvarig (flera år) god hantering av duktiga hästmänniskor är aggressiv, extremt svårhanterlig eller "galen" har lynnesfel. Jag kan inte se en anledning att spara en sådan häst, det är otroligt påfrestande för både häst och människa.
Man har ett otroligt ansvar som ägare till en av olika anledningar jättesvår häst, och kan man inte erbjuda den ett liv den blir tillfreds med anser jag att avlivning är det bästa alternativet.

Liknande trådar

Hästvård Vad krävs för att kunna döma ut en häst pga lynnesfel? Går det ens?
6 7 8
Svar
142
· Visningar
15 832
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
382
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
715
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka