lymfangit en hel del frågor.....

ridtravare00

Trådstartare
hej
min ridtravare blev dålig dagen före nyår, då han var sämre nyår tog jag ut vet då ja misstänkte lymfangit.
detta visade de sig att han fått (mugg anses vara uppkomsten)
han äter nu finadyn och har haft jodopax omslag inatt enl vets ordination. imorse hade de gått ner lite grann iaf och han är pigg samt ej halt.

vet sa till mig att han skulle bli helt återställd då ja ringde så pass fort men jag är jätte orolig så tänkte vända mig till er som själva har el har haft detta på era hästar.
har benet blivit normalt efteråt?
har lymfangiten återkommit?
hur lång tid har d tagit innan benet gått ner helt?
hur har ni lagt upp motionen för era hästar under behandling samt efteråt?

alla svar tas tacksamt emot....

mvh

Sv: lymfangit en hel del frågor.....

Vårt sto fick kraftig lymfangit för drygt 2 år sedan.Benet var som en telefonstolpe och hon hade hög feber.
Vi började gå promenader med henne rätt snart.Minns inte exakt,men tror det var efter någon dag bara.
Benet var lite svullnare än det andra i säkert ett halvår.
Hon har inte fått det igen.

Vår valack blev sparkad i somras fick då ett fult sår och lymfangit. Benet va ganska svullet,fick då finadyn och antibiotika av vet. Va helt återställd efter 3 veckor.Fick nu mugg för ca 4 veckor sedan och ena bakbenet började svullna upp:( Då ringde vi en hästhomeopat och fick medicin som hästen skulle ha i 5dagar. Redan efter 1 dag va svullnaden borta,men han fick hela dosen:)Kostnad 80kr mot åtskilliga tusenlappar till vet.Vissa människor tycker säkert det här med homeopati är bluff,men det funkade för oss:)

Vår valack blev sparkad i somras fick då ett fult sår och lymfangit. Benet va ganska svullet,fick då finadyn och antibiotika av vet. Va helt återställd efter 3 veckor.Fick nu mugg för ca 4 veckor sedan och ena bakbenet började svullna upp:( Då ringde vi en hästhomeopat och fick medicin som hästen skulle ha i 5dagar. Redan efter 1 dag va svullnaden borta,men han fick hela dosen:)Kostnad 80kr mot åtskilliga tusenlappar till vet.Vissa människor tycker säkert det här med homeopati är bluff,men det funkade för oss:)

ok ja har ingen åsikt om nå sånt men kommer detta igen kanske d vore en ide o prova :)
tack för svar
mvh

Vårt sto fick kraftig lymfangit för drygt 2 år sedan.Benet var som en telefonstolpe och hon hade hög feber.
Vi började gå promenader med henne rätt snart.Minns inte exakt,men tror det var efter någon dag bara.
Benet var lite svullnare än det andra i säkert ett halvår.
Hon har inte fått det igen.

okej men då verkar d som man kan promenera med dom rätt fort alltså.... tack för svar :D
mvh

Min häst fick lymfangit för 2 år sen och benet var SUPER svullet från hovet och upp till bogen. Vet inte vad det kom från men han hade som ett hål på insidan överbenet som det kom lite var ur. Han fick penicillin i 5 dagar och smärtstillande. Han fick gå i hagen som vanligt och jag tvättade "hålet" varje kväll med ljummet vatten bara och klämde ur var. Han blev återställd efter behandlingen och märkte inte va det nåt mer efter det.

Min häst fick lymfangit för 2 år sen och benet var SUPER svullet från hovet och upp till bogen. Vet inte vad det kom från men han hade som ett hål på insidan överbenet som det kom lite var ur. Han fick penicillin i 5 dagar och smärtstillande. Han fick gå i hagen som vanligt och jag tvättade "hålet" varje kväll med ljummet vatten bara och klämde ur var. Han blev återställd efter behandlingen och märkte inte va det nåt mer efter det.

skönt att det gicke bra för er :) tack att du delade med dig av din erfarenhet.

mvh

Min häst med vita ben får lymfangit superlätt, men det oroar mig sällan numera.

Om jag vore du skulle jag hålla benet rent och lindat så att det är varmt, och lägga jodopaxomslag några nätter till. Gärna promenader eller hagvistelse så att hästen rör sig. Så länge den är ohalt skulle jag våga skritta.

Det som fungerar på min häst är att tvätta hela benet noga med grönsåpa och varmt vatten, riktigt rent och löddra upp ordentligt. Skölj, därefter på med en ganska svag jodopaxlösning och sist på med en halv falska alsolsprit. Allts ka vara genomblött så man måste skynda sig att linda in det hela med rena torra lindor från hov och upp till knä eller has, gärna fleece så att det håller sig varmt.

Min får gå med detta ett dygn först, och sen brukar jag göra om proceduren och låta sitta ett dygn till. Då brukar det ge sig, men i svåra fall har vi fått ha lindat fler dagar och då brukar vi inte blöta varje kväll men däremot ha lindat så att det inte kommer in smuts.

Jag lindar löst, men heltäckande så att det blir framförallt varmt och rent på benet.

Lycka till!

Min 21-åring fick lymfangit i somras. Feber och redigt tjockt bakben, från has ner till kota. Vet. kom ut samma kväll och pga febern ordinerades det både ut metacam samt pencillin. Som flera andra har kommenterat ansåg även min veterinär att hästen skulle röra på sig. Detta är ju för att få svullnaden att gå ner.

Jag satte igång henne så fort pencillinbehandlingen var avklarad. Hon fick gå i sin stora hage som vanligt, med undantag från första dagen då hon hade svårt att röra sig pga benet.

Svullnaden var nere på tre dagar men under nattetid då hon stod på stall tjocknade det till. Hade lindor på i några veckor, tror det tog tre veckor innan jag kunde sluta. Då var damen fullt återställd och man såg inte ett spår av svullnaden som lymfangiten framkallade. Inget återfall hittills =)

Håller tummarna för att din blir bra snart!

Det viktigaste vid lymfangit är att hålla rent och rörelse. Rörelse, rörelse och åter rörelse för att få bort svullnaden. Att ställa på boxvila är helt galet, då finns en överhängande risk för kronisk lymfangit.

Tyvärr är hästen extra känslig för återfall efter att ha fått en omgång lymfangit.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 682
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 876
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 104
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 233
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Annonsera mera hundar 2