Lydnads hjälp

Thunder_rose

Trådstartare
Jag brukar gå ut och gå med mina föräldrars hund på ca 10 månader.
Han är jätte shysst hund som är väldigt intresserad av allt, pigg och väldigt nyfiken ( Cavalier King charles spaniel).

Nu är det så att mina föräldrar inte har varit så hårda med träningen och det har resulterat i att han är ganska jobbig att gå ut och gå med.
Han kan inte vara lugn utan han blir extas ganska ofta, väldgt ivrig, lyssar dåligt.
Man får gå och tilrättavisa honom hela tiden! vilket är ganska frustrerande efter ett tag..:cool:

Nu kan han nästan gå fot utan att dra i kopplet , men det blir lixsom att han går bredvid, ökar takten och det jag säger till honom, han saktar av tempot och sen ökar..hur får man honom att sluta? och gå i samma takt/ tempo som jag hela tiden?
När vi tränar fot ( genom samhället och på grusvägarna, på skogsvägarna brukar han få springa av sig med flexikopplet på, men jag ger kommandot att han FÅR springa o busa) så har jag kort koppel så han springer inte överallt;)

Det är samma när man ska be honm att sätta sig, man får säga det 5 gånger innan han gör det..

Hur ska jag tillrättavia honom så att han förstår från början?
När han blir väldigt ivrig så blir han väldigt okontaktbar på något sätt och struntar i mig..hur ska jag göra för att få honom att fokusera på mig?

Jag har försökt att ge godisar direkt han kommit när jag ropat på honom och när han sätter sig när jag ber honom osv.

Jag är absolut inte speciellt bra på hundar men har lite baskunskaper ialf.
Mina föräldrar tycker inte att en tränare är aktuellt, men jag är på dom varje gång jag är där. För det vore det effektivaste såklart.

Sv: Lydnads hjälp

Cavalierer är ju otroligt trevliga hundar, men även dom kan busa till det ibland :D, har en del erfarenhet av dessa.

Till att börja med tycker jag inte att du ska tillrättavisa om han inte vet vad som krävs av honom (vet du att han vet så har du all rätt att bli lite vresig på honom), inte heller bråka med honom när han ökar farten efter att du har sagt till honom att han är duktig. Eftersom det kan skapa stress och det blir inte roligt för varesej dig eller hunden.

Är han inklickad? Detta kan också lugna lite stressigare hundar då det är godis (förutsatt att dom inte går i taket av godis). Det är juste mot hunden och eftersom man aldrig för korrigera/tillrättavisa hunden under träning med klicker så blir det trevligt för er båda. :)
Jag använde klicker för att få min hund att sluta dra i kopplet, efter ett träningspass var han nästan helt dragfri :banana:

Ett annat sätt (som är tids- och tålamodskrävande) är att stanna varje gång kopplet stramar eller då han lämnar positionen du vill ha honom i. Vänta tills han slutar dra eller tills han tittar på dig. Öka sedan kraven lite, kräv efter ett tag att han ska ta några steg emot dig innan du belönar. Till sist så kan du kräva att han kommer till din sida innan du belönar och fortsätter gå.

Om det blev blurrigt eller oförståligt på något sätt så säg till så får jag försöka förtydliga ;)

Sv: Lydnads hjälp

Var noga med att ha ett varsågod-ord, och att alltid använda det när han får avbryta ett kommando.

Gör det lätt i början så han lyckas. Fot två steg sedan varsågod, när det funkar så kanske fem steg osv osv.

Om han vet vad sitt är så ska du aldrig säga sitt fem ggr! Säg sitt, sätter han sig inte så lägg skärpa i rösten och lägg till namnet xx SITT, sitter han inte då heller ja då sätter du honom helt enkelt ner.

För att han ska fokusera på dig måste du vara lite auktoritär och MYCKET rolig! Stressar han upp sig så sänk kraven och träna något stillsamt. Sätt honom en liten stynd och kasta sedan ut några godisar han får söka efter, nosjobb är bra och fungarar ofta lite lugnande.

Stressar han upp sig över saker han ser eller som händer så gå undan till ett avstånd där han klarar att lyssna på dig och närma er sedan vartefter han blir duktigare på att fokusera och vet bättre vad som förväntas.

Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 261
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 095
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 573
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 717
Senast: giovanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka