Lydnad med liten hund

I

Instant

Är det någon här som tränar eller tävlar lydnad med sin lilla hund? :) Då menar jag främst de som ej är av bruksras. Går det att tävla lydnad med en liten hund, eller har man ingen chans till placering? Vad är det isåfall som hindrar, är det bara storleken?

Börjar grundkurs i lydnad på tisdag, och funderar på att fortsätta med lydnad sen. :)

Hoppas att det inte blev allt för lulligt. :o:)

Sv: Lydnad med liten hund

Tja, jag har ju borderterriers som jag tävlar bla lydnad med. Fast iofs är det ju vanligt numera.

Min syster har däremot dp som hon ska starta nu i vår. (Hon har precis fyllt 1). Det går toppen:)
Enda är väl apporten (ibland finns det bara schäfer-apporter). Men man kan ju ta med en egen.

Svårt för dom att gå riktigt nära också. Menmen!

Lycka till!

Gilly

Okej, så roligt! :) Har hon gått någon lydnads-kurs?

Hej hej!
Har själv en border som jag tränar lydnad med. Klart att det går att tävla lydnad med små hundar och givetvis har du ilka stor chans till bra placeringar som andra hundar har. Det gäller bara att ligga i.
Håller med Gilly om att det är lite svårare med det där att ha kontakt och få dem riktigt nära men med träning så går allt!
Lycka till!

/Hannapanna

Jag ska tävla till sommaren med min dp är tanken. Apporten och platsliggningen ska bli lite säkrare först.

När jag hade golden och tränade och tävlade fanns det en kille med i min grupp som tävlade lydnad med sin kanintax. Den var SÅ duktig.
När jag gick på kurs med Ester var det en dvärgspets med och den var minst lika duktig som de andra.

Klart att du ska träna din lilla!!! Hon kan tränas till vad som helst som ni tycker är roligt. Eller...skydd kanske kan bli svårt???

En av mina vänner tävlar i elitklass i lydnad med sin japanese chin och klass 2 med sin unga japanese chin.

Båda är superduktiga! Det enda som är "svårare" med en liten hund är att belöna man får ont i ryggen ju!

Jag har börjat träna med min chihuahua momenten för att såsmåningom kunna starta i LK1.
Det vi har mest problem är apporten, han förstår inte att han har lite svårt att förstå att han ska lämna tillbaka den till mig utan släpper den på backen en bit innan...

Annars är han väldigt lättlärd. Borde inte vara någon skillnad mot att träna en större hund ;) Iofs så har vissa raser mer "will to please" men det har inte med storleken att göra...

jag ska förhoppningsvis tävla i sommar med min kines. Han har tävlat lydnad 1 två gånger innan jag tog över honom så han kan momenten. Vi får se nu till våren om vi kan sätta igång och träna igen. Han tycker inte alls det är kul nu när det är kallt ute

Jag tränar lydnad med min westie,har dock inte blivit några tävlingar. Varför vet jag egentligen inte..vi tränar dock momenten i lydnadsklasserna.

fot_harley.jpg

Läggande under gång

laggande.jpg

linfrighet.jpg

Det får räcka sålänge

Åhh, vad roligt! :)

Det känns bara som att man kommer bli lite utittad när man kommer med en DP på kursen i tävlingslydand. Men vi får allt visa dem. ;)

Någon som också är på G att börja träna lydnad?

Det verkar som att apporten kan vara knepig för små hundar. Har ingen aning om vad det går ut på - berätta! :)

Det känns bara som att man kommer bli lite utittad när man kommer med en DP på kursen i tävlingslydand. Men vi får allt visa dem. ;)

Vissa tittar lite snett första gången, när de ser hur snabbt en dp sätter sig och lägger sig samt inkallningen så blir folk avundsjuka istället :D

Låter bra. ;) Ska förresten ut till klubben med den enda DP'n på klubben (förrutom min) imorgon och träna. Ska bli superroligt att träna med någon med samma ras. :)

En kompis till mej tävlade med sin Mittelspitz. Sjukt duktig fick 10:or på det mesta och vann alla sina starter i lydnadsklass 1. Hade svårt med apporteringen i 2 :an då hon gärna tuggade på apporten hela vägen in. Hunden blev tyvärr sedan sjuk och fick avlivas men hon var överlägsen.

Jag tränar och tävlar i lydnad med min dvärgpudel. Har tagit hem första plats på prispallen över bruksraserna. Tog vårt LP i december och ska snart tävla i lydnad 2 :)Det går att vinna med alla raser dock är vissa raser svårare att mottivera än andra. En liten hund har man lätt nackdelen med att de har närmare till marken och alla dofter. Blir lättare att de får upp dofter.
Fritt följ
http://i147.photobucket.com/albums/r285/japp_lc/Bild07000.jpg

Rutan:
http://i147.photobucket.com/albums/r285/japp_lc/P1011346.jpg

Apport
http://i147.photobucket.com/albums/r285/japp_lc/P1011343.jpg

Jag hade tänkt träna lydnad med min vavva men det e helkört, han hatar allt sånt och avskyr den typen av träning. Jag som hade tänkt bevisa att det går med små åxå, har ju överbevisat bruksfolket att inte malamutes ska kunna.. men det får jag ge upp på denna hund :angel:

Känner igen det där. Det sa många av bruksfolket till mig på klubben innan jag började tävla. de trodde aldrig en liten pudel skulle kunna ta hem första priset och de sa att du kan ju vara glad om du får över 160 poäng med en liten hund. Vi slutade på 182 poäng på vår första tävling och en första pris på pallen framför dessa människor som sagt detta haha=) Det kändes gött

*kl*

Det är en fröjd att se andra hundar än de klassiska bruksraserna. Det retar förmodligen gallfeber på en delinskränkta bruksmänniskor men vilket nöje :bump:

Känner igen det där. Det sa många av bruksfolket till mig på klubben innan jag började tävla. de trodde aldrig en liten pudel skulle kunna ta hem första priset och de sa att du kan ju vara glad om du får över 160 poäng med en liten hund. Vi slutade på 182 poäng på vår första tävling och en första pris på pallen framför dessa människor som sagt detta haha=) Det kändes gött

Kanonbra ju!! :banana: Vi fick en första & en andraplats med spetsen, det sved nog hos en del :devil:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 630
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 052
Senast: MML
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka