Lydighet små hundar vs. stora hundar

tott

Trådstartare
Tanken slog mig då jag i en anna tråd läste "lydig för att vara en så liten hund"...
Ja, varför är små hundar ofta (läs "OFTA" - inte "alltid") sämre uppfostrade än stora hundar. Små hundar tillåts oftare hoppa på folk, små hundar går mera sällan hyfsat i koppel osv osv

Varför är det så? :confused:
 
Sv: Lydighet små hundar vs. stora hundar

Har inget bra svar på frågan, förutom att folk kanske tänker att det spelar ingen roll om hunden är ouppfostrad, eftersom det är en liten hund, som inte kan dra så hårt eller hoppa så högt eller nafsa så hårt etc. etc. :eek:
 
Sv: Lydighet små hundar vs. stora hundar

Tror det kan vara så att om en liten hund drar i kopplet är det inte jobbigt att hålla emot, ganska enkelt egentligen.

Men vem orkar hålla en hund modell större?

Hur sen folk reagerar på hundar som hoppar, jag själv tycker inte om det, men en som når en upp till knäna när den står på bakbenen är ju mest irriterande, medans om den lägger tassarna på mina axlar så känns det ganska obehagligt.

En *golvmopp* som är jobbig och gör utfall vid möten med annan hund tar du upp och stopar under armen.
En stor hund som gör samma sak kan orsaka större skador.

Golvmoppsägare som ofta får höra att "vilken väluppfostrad hund du har" när vi är ute och går. *stolt*
 
Sv: Lydighet små hundar vs. stora hundar

Jag tror det är eftersom om man har en liten hund så orkar man hålla emot om den drar, den hoppar inte så högt att den kan skada någon, folk tycker det är gulligt när de hoppar etc.

Själv har jag en liten hund, men jag brukar fråga mig själv när jag är tveksam till hennes beteende, hade hon fått göra så här om hon varit större? Är svaret nej så väljer jag att vänja av henne med det. Jag vill inte att hon ska vara ouppfostrad bara för hon är liten.
Just nu tränar vi på att hon inte ska dra i kopplet när vi går på promenad. Nu är hon inte ens 5 månader fyllda, men jag tror vi har kommit en god bit på väg :)
 
Sv: Lydighet små hundar vs. stora hundar

den hoppar inte så högt att den kan skada någon, folk tycker det är gulligt när de hoppar etc.

En liten hund kan vara precis lika smutsig om fötterna som en stor hund. :eek: Inte gulligt, enligt mig :smirk:
 
Sv: Lydighet små hundar vs. stora hundar

*Kl*

Jag håller helt klart med er i era teorier..........

.....och om man tänker så här. Jag har inte min hund väl dresserad bara för att jag tycker det är roligt och att det är mycket lättare att hantera en sådan hund och ha med sig den överallt. Det är även en säkerhetsrisk att inte ha den dresserad. Den odresserade lilla hunden kan lika gärna som en odresserad stor hund hoppa ur bilen och bli ihjälkörd om den inte lärt sig att få kommando innan det hoppas ut ur bilen:eek: Eller så kan den lika väl som en stor hund få syn på en katt på andra sidan gata och springer dit. Då är det bra att ha ett stoppkommando på hunden för att hindra den att springa ut framför en bil.........osv.
 
Sv: Lydighet små hundar vs. stora hundar

En liten hund kan vara precis lika smutsig om fötterna som en stor hund. :eek: Inte gulligt, enligt mig :smirk:

Det tycker inte jag heller, därför skrev jag folk tycker det är gulligt när de hoppar Jag har lärt min hund att inte hoppa, men tidigare när hon gjorde det tyckte de flesta att hon var gullig, då var det iof inte lerigt ute...
 
Sv: Lydighet små hundar vs. stora hundar

Det är nog för att ju "större hunden är ju större blir problemen". Små ouppfostrade hundar kan inte ställa till med lika stor skada och är inte lika svåra att styra upp. Plocka upp dom under armen och gå, typ. Måste dock tillägga att en dvärgpinscher jag känner bröt 2 fingrar på sin matte när den ryckte i kopplet, så helt förskonad är man inte bara för att hunden är liten. ;)
Jag jobbar dock stenhårt på att min ska bete sig. Att vara liten är ingen ursäkt. Man drar inte i kopplet, man lägger sig ner och inväntar kommando innan man hopper ut ur bilen, sätter sig och inväntar tillåtelse innan man går ut genom dörren, osv. Åker man någonstans ska man lägga sig ner och inte flänga runt som ett annat jehu. (klockrent att få träna detta med TasseTass katt i samma lägenhet :devil: )
Men jag är inte förvånad över att så många är mer slapphänta med en liten hund.
 
Sv: Lydighet små hundar vs. stora hundar

Små hundar behöver attityd för att hävda sig. Storleken är missvisande, blivande ägare tror att det är en lätt match.

Jag har en "liten" hund och han är så in i helvete :devil: envis (och han drar som ett ånglok!!). Men matte är envisare :angel: så det ska nog bli hund av den också.
 
Sv: Lydighet små hundar vs. stora hundar

Fast när jag jämför min lilla och mina stora så förstår man ju det där...

Om den lilla beter sig illa så är det ju faktiskt bara att lyfta upp henne och skaka henne lite... Hon kan ju sitta i fönstret utan att välta ner grejer. När hon torkar sig på mattorna så blir dem inte en liten hög som man snubblar över. Hon drar ju inte omkull matte vid ev. tokfnatt. Hon går runt utan att välta grejer eller gå in i grejer och får aldrig höra "gå och lägg dej".

Nu går ju mina stora förvisso under namnen Stök och Bök, men den lilla har inte hälften av alla krav på sig, för hon stör inte.

Dock vill jag understryka att hon är väldigt väluppfostrad, skulle aldrig bete sig illa, men jag kan ändå känna att jag behöver inte ha stenkoll på henne som på dem andra.

//E
 

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 918
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 278
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 782
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp