Lydig häst vid hoppning ?

S

Sofiaa

Hejhej.
Är det någon som har tips på hur man kan få sin häst lydig vid hoppning? Min medryttar häst vill helst rusa mot hinderna och inte lyssna alls , så det vore bra med lite tips! :)

Sv: Lydig häst vid hoppning ?

Hej hej :)
Du måste visa att det är du som bestämmer!
Ha små hinder i början tills ponnyn har blivit lydig, sen kan du börja hoppa lite mer och större, men inte innan.
När hästen är olydig/stark handlar det mkt om dressyren, hur mkt tid man lägger ner på den.
Försök verkligen rida ordentlig dressyr gärna för tränare och öva mkt lydnad där så ska du se att det kommer i hoppningen också!:)
Se till att hästen svarar direkt på dina hjälper, när det är halt så ÄR det halt osv ;)
Gå gärna in på www.hippson.se där det finns många övningar!
Good luck :banana:

Senast ändrad:

Det finns en massa sådana övningar. Tex denna: Ställ upp ett hinder på förslagsvis ena långsidan. Kom fram i en lugn trav och rid mot hindret. Just innan hindret lägger du en volt, så hästen inte får en chans att bara rusa på hindret. Efter att du lagt volten rider du an hindret igen. Jag har arbetat ganska mkt med denna övning eftersom ponnyn jag rider (red) har/hade samma problem.

Du kan även prova att ställa upp två hinder på ena långsidan och göra halt/sakta av mellan.

EDIT: Instämmer med föregående talare- dressyr, dressyr, dressyr. En lydig hopphäst får du genom mycket dressyrarb.

Själv tycker jag det funkar alldeles utmärkt att ha små hinder framme och lägga in i markarbetet, förutsatt att markarbetet funkar så klart. Studs, kombinationer där ponnyn/hästen blir tvungen att tänka och stanna upp lite :bump: :)

Hej, jag tycker det är bra att öva på att exemelvis: hoppa ett hinder och sedan ta typ slalom/bommar/studs/avsaktning/skänkelvikning vad som helst, så att hästen får annat att tänka på. Så att den måste lyssna=)

hoppas det svaret var till nytta:D

Sätt i hop en helt bana med hinder och travbommar.

Tex börja med i trav med ett kryss med travbom på volt, fortsätt hoppa ett hinder i galopp. Bryt av till trav och trava sex travbommar. Lägg en volt och fatta galopp. Hoppa två hinder på böjt spår i galopp. Bryt av till trav och hoppa travhindret. Fortsätt sedan i galopp mot en liten studsserie osv.

Du måste göra hästen uppmärksam. Hoppa små hinder på voltspår, så att den inte bara kan utnyttja fart utan måste hoppa med båda bakbenen och med styrka.

Samt träna varje dag på övergångar. Skritt-trav, skritt-trav, -trav-galopp, galopp-skritt osv. Gör 50 av varje varje dag så har du snart en ponny som lyssnar - och som blivit mycket starkare och har lättare för samling!

/C

Dressyr, dressyr och återigen dressyr.
Använd även mkt bommar, hoppa serier etc.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 050
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 009
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar