Lyckopiller till hundar

Sv: Lyckopiller till hundar

Det jag avser med lyckopiller i den här tråden är den medicin som de i dokumentären benämnde som lyckopiller. Eftersom jag inte kommer ihåg vilka substanser det var måste jag återigen hänvisa dig till att se dokumentären om du vill veta vad just jag menar. :)

Det där programet var nästan det mest tragiska jag sett på lång tid, stackars hundar. Att folk verkligen kan vara så..jag vet inte..korkade? Nästan så man blev upprörd.

*KL*
Jag har inte sett programmet i fråga men med tanke på hur de brukar resonera angående problembeteenden i USA så kan jag ju tänka mig innehållet...:crazy:
MEN jag tänker också så här: Jag vet att det tvistas om det också men relativt många som är kunniga inom humanpsykiatri är ense om att det förekommer rubbningar i signalsubstanserna i hjärnan, tex seretonin. Detta kan hos människor ge t ex depressioner och ångest.
Det är inte helt orimligt att anta att liknande störningar kan förekomma hos hundar men att det givetvis visar sig på andra sätt, en hund blir knappast suicidal... Men kanske som grav separationsångest, starka rädslor för olika saker, konstiga aggressioner och så vidare.
DÄR skulle faktiskt psykofarmaka kunna ha en uppgift - som i artikeln Vallis pratade om även om vi inte har samma uppfattning om hur man skall använda medicinen - GIVETVIS i kombination med träning för kompetent instruktör, rätt aktivering och så vidare. Självklart skall hunden även vara kollad för fysiska sjukdomar och smärttillstånd!

Jag kan ju säga att om jag på något vis visste att min hund mår som jag gör utan min psykofarmaka så hade jag aldrig i livet låtit den leva om det inte fanns ett vettigt behandlingsalternativ. Och står man på gränsen till att ta bort sin hund så kan det kanske vara värt att testa t ex Clomicalm?

Däremot ser jag det som helt förkastligt att använda psykofarmaka för att man inte ids träna eller sysselsätta hunden!

Om en hund är så usel mentalt att den måste drogas för att kunna leva ett normalt liv..........då borde den ha avlivats för länge sedan. Lyckopiller till hund. Det är helt befängt.

Liknande trådar

Hundhälsa Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några...
2
Svar
27
· Visningar
2 078
Senast: Lisen82
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 345
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 838
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka