Sv: Lyckopiller till hundar
*KL*
Jag har inte sett programmet i fråga men med tanke på hur de brukar resonera angående problembeteenden i USA så kan jag ju tänka mig innehållet...
MEN jag tänker också så här: Jag vet att det tvistas om det också men relativt många som är kunniga inom humanpsykiatri är ense om att det förekommer rubbningar i signalsubstanserna i hjärnan, tex seretonin. Detta kan
hos människor ge t ex depressioner och ångest.
Det är inte helt orimligt att anta att liknande störningar kan förekomma hos hundar men att det givetvis visar sig på andra sätt, en hund blir knappast suicidal... Men kanske som grav separationsångest, starka rädslor för olika saker, konstiga aggressioner och så vidare.
DÄR skulle faktiskt psykofarmaka kunna ha en uppgift - som i artikeln Vallis pratade om även om vi inte har samma uppfattning om hur man skall använda medicinen - GIVETVIS i kombination med träning för kompetent instruktör, rätt aktivering och så vidare. Självklart skall hunden även vara kollad för fysiska sjukdomar och smärttillstånd!
Jag kan ju säga att om jag på något vis visste att min hund mår som jag gör utan min psykofarmaka så hade jag aldrig i livet låtit den leva om det inte fanns ett vettigt behandlingsalternativ.
Och står man på gränsen till att ta bort sin hund så kan det kanske vara värt att testa t ex Clomicalm?
Däremot ser jag det som helt förkastligt att använda psykofarmaka för att man inte ids träna eller sysselsätta hunden!