Lyckopiller till hundar

emlem

Trådstartare
Såg en dokumentär på kanal 2 idag om att man ger lugnande läkemedel till hundar som man tycker har mer eller mindre psykiska problem för att de inte ska skälla,springa runt etc. Kan även säga att den är från USA och mannen som förespråkar läkemedel verkar tycka att det är bättre att droga hunden för att den ska vara lugn än att träna hunden till ett önskat beteende.

Vad tycker ni om att ge "lyckopiller" till hundar?

Sv: Lyckopiller till hundar

Om det måste så endast i samband med träning. "Lyckopiller" är ju ingen långvarit lösning på ett problem.

Nu har jag inte sett dokumentären, utan bara hört talas om den, men som jag förstod det så handlar det ju inte om att "droga för att vara lugn", utan mer om att höja halter av vissa ämnen i hjärnan. Ångestdämpande är inte det samma som lugnande, t ex.
Jag ger själv min hund valerina forte runt nyår för att ta bort den värsta paniken. Jag tycker inte att "lyckopiller" ska ses som en permanent lösning, men om en stämningsstabiliserande medicin kan hjälpa de allra svåraste fallen att träna bort extrema beteendestörningar, så är jag väl inte helt och hållet emot det. Dock får det inte lov att ses som en universallösning.

/KnotigaDumle - patient inom psykvården sedan nio år tillbaka.

En grundkurs i våra husdjurs behov och beteende till ägarna skulle vara en lämpligare lösning. Inget utav det jag såg verkade vara ett djurproblem, snarare djurägarproblem. :grin:

Jag har inte sett programmet, men jag är absolut emot lugnande och liknande om man ger sådant för att man inte orkar/kan/vill träna ordentligt. Däremot kan det säkert vara en bra nödlösning för vissa hundar, i kombination med ordentlig och bra träning. Tror dock inte att det behövs alls i de allra flesta fall.

En grundkurs i våra husdjurs behov och beteende till ägarna skulle vara en lämpligare lösning. Inget utav det jag såg verkade vara ett djurproblem, snarare djurägarproblem. :grin:

Säkerligen!

Min tanke var att det skulle kunna användas av kunniga tränare, för hundar som hamnat snett och behöver omplaceras från något hem. Absolut inte som genväg för gemene man!

Möjligtvis i extrema undantagsfall och då ska det i såna fall vara medicin anpassat och framställt för det specifika djurslaget, inte som i det här programmet där man tryckte i dem medicin utvecklat för människor. Och hur kan man veta att ett djur är kliniskt deprimerad och allt vad de nu påstod att djuren i dokumentären var?

Oj, jag tog bara för givet att det var anpassat och framforskat :eek:
Har som sagt inte sett programmet själv. I så fall tar jag tillbaks allt jag skrev tidigare :cool:

Den ligger på svtplay. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta åt eländet.

Ja, eller mest förundrad över människors oförmåga att se det verkliga problemet. Men det fanns en ljuspunkt, en hundtränare som förkastade medicinering och tränade hundar i stället.

En i min närhet gav sin hund lugnande. Den hunden var kraftigt skotträdd (så pass att slående bildörrar och sånt fick hunden att bli okontaktbar) och hade tyvärr social fobi. Trots hjälp av flertalet tränare blev det inte bättre och till slut, när hunden inte ens vågade gå utanför trädgården, så togs den bort. Men den fick diverse lugnande (Nosinan, Xanor osv) av veterinär i några år tills man gav upp.

Alla humanmediciner är utvecklade med hjälp av olika däggdjur, bl a hundar. I Sverige får veterinärer inte skriva ut vilka receptbelagda mediciner som helst, däremot ganska många som används både till hund o människor.

För ett antal år sedan var det ett reportage i HundSport om en kvinnlig veterinär som hade ett gäng LH Collies, deras liv blev levbart tack vare antidepressiva, typ Cilatopram, som fixade deras skotträdsla o alla andra rädslor. Absolut inget som jag tycker är OK.

Min hund får ångestdämpande, framtaget för hund, Clomicalm. Det är enbart för att hon blir så orolig för att vara själv hemma. Vi ser väldigt bra resultat och får inte en slö hund, så de verkar hjälpa på rätt sätt, vilket inte andra receptfria ångestdämpare fixat. Vanliga lyckopiller för att hålla ett psyke i shack ser jag dock inte som någon hållbar lösning för djur.

Nej, det vet jag också. Men i programmet så var det så godtyckligt. Till exempel som honkatten som helt plötsligt fick sällskap i sin lägenhet av två hankatter. Hon trivdes uppenbarligen inte med sällskapet och då påstods hon vara deprimerad och fick lyckopiller :crazy: Det kan ju kanske varit så att hon faktiskt bara var en vanlig katt som drog sig undan från inkräktarna i hennes hem...

Egentligen är det ju inte humanmedicinen som problemet utan att man gladeligen trycker i djuren psykofarmaka utan att egentligen se till grundproblemet. Och ja, i vissa extremfall kan det säkert vara befogat att prova, som den skotträdda hunden någon skrev om här, men i första hand tycker jag att veterinärer borde hänvisa till djur(ägare)tränare.

Senast ändrad:

Jag såg själv dokumentären och blev väldigt frustrerad. Det var ju så tydligt att hundarna var sjukt understimulerade.

Dom visade en tax som konstant sprang runt i cirklar, då förespråkaren till medicineringen klämmer ur sig att " det finns ingen tränare som kan få ordning på det här beteendet, utan det är enbart medicinering som kan fixa det".
Och om det var sant det han påstod, att ingen hade lyckats få bort beteendet. Ja men varför då inte ta bort det stackars djuret?

Och att veterinärer ens går in och rekommenderar psykofarmaka tycker jag är underligt. Borde dom inte rekommendera utbildade problemhundskonsulter (eller liknande) för att i samråd med veterinär, i värsta fall komplettera träning med något slags ångestdämpade?

Att skaffa ett djur utan att förstå dess mest grundläggande behov, är för mig ofattbart!

Jag kommer inte ihåg på rak arm vilka substanser de använde sig av i dokumentären men den finns som sagt på svtplay om du vill veta mer.

Fast jag efterfrågade vad ni som skrivit lyckopiller anser att det är? Många anser ju att antidepressiva är lyckopiller t ex, det är ju den vanligaste benämningen på dem (felaktigt iofs).

Liknande trådar

Hundhälsa Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några...
2
Svar
27
· Visningar
2 078
Senast: Lisen82
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 345
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 838
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka