Lusern till minihäst för att lägga på sig?

M

mosilla

Är det någon som kan tipsa om vad man ska göra med en mini-shettis som är tunn? Hon är nog egentligen en miniatyr så hon är slank o tunn av naturen men skulle gärna vilja att hon la på sig lite grann. Hon äter inte upp all mat så det är ingen ide att öka på hösilaget.
Hon är lite känslig i magen men jag har fått tipset att lusern kan göra så hon lägger på sig, någon som har erfarenhet av det?

Sv: Lusern till minihäst för att lägga på sig?

Lusern är mycket bra då det är ett grovfoder. Det finns olika typer, strå och pellets. En del med melass och olja. Pelletsen utan melass är inte det smakligaste men du får prova dig fram.

Har ni tagit träckprov och kollat masken? Om hästen har mask kan detta vara en anledning till varför den är tunn.

Japp hon är avmaskad för två månader sen efter analys... Hon är väldigt slank av naturen men nu väldigt tunn o omusklad...

Lusern är mycket bra då det är ett grovfoder. Det finns olika typer, strå och pellets. En del med melass och olja. Pelletsen utan melass är inte det smakligaste men du får prova dig fram.

Om man är rädd för fång, funkar det ändå tror du? Det är ju ganska mycket protein i o är det inte det som de är känsliga för då?

Att protein skulle ha nånting med fång att göra är en gammal skröna. Enligt de senaste rönen är det sockerhalter man ska se upp med.

Lusernpellets typ Kvarnbyfoders är utmärkt i detta fallet då det endast innehåller 6% socker.
Hon kanske kan behöva lite mer energi oxå och då kan jag rekommendera kallpressad linfröolja. Finns med tillsatt E-vitamin. Mycket energirikt och nyttigt men börja vänja in försiktigt.

För att muskla sig behöver de protein och e-vitamin med selen.Protein har inget med fång att göra tvärtom. Det är kolhydrathalten du ska se upp med. Är du rädd för fång så använder du ett lusernfoder med låg sockerhalt.

du kanske även kan ge nån dl med linfrökaka. Det är mkt proteinrikt o dessutom är det bra för magens funktion!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi...
Svar
4
· Visningar
1 030
Senast: Wingates
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 703
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar