Lure Coursing

Sryoqwe

Trådstartare
Ser väldigt mycket om att det är så hemskt med lc och att folk har fd racinghundar som nu är räddade. Är det vanligt att hundarna inte tränas och tävlas på vettigt vis eller är det bara som folk som "räddar" travare? Jag har bara sett det från engelsktalande, vet ej vilka land.

Eller tävlas det i racing (med vinthundar) på andra sätt? Och är det isf sämre på något vis?

Det är väl när hundarna inte klarar att prestera på tävling längre som det blir problem om jag förstått det hela rätt. Så länge de springer och inbringar pengar tas de om hand men när karriären är över så behandlas de inte så väl.

Först och främst: Det är en enorm skillnad på lure coursing och kapplöpning (racing)!

Lure coursing: vinthundarnas bruksprov. Vinthundarna springer två och två på ett fält. En lina dras på en bana och med hjälp av trissor i marken bildas det kurvor, raksträckor och trasan kan även åka sicksack osv. Lure coursing bedöms av domare och hunden med högst poäng (inte nödvändigtvis den snabbaste!) vinner. Det finns inga som helst vinstpengar inblandat i lure coursing, precis som det inte finns pengar inblandat i vanliga lydnadstävlingar eller agility.

Kapplöpning/racing: Tävlingar på rundbana (ser ut ungefär som en travbana) där snabbast vinner. I Sverige kan man, om man har en extremt duktig greyhound eller whippet (inte andra raser) vinna en liten, liten summa pengar (tänk motsvarande en säck hundfoder eller något). För att få tävlingslicens på din hund måste du själv utbildas och du ska skriva under papper på att du tar hand om hunden tills den är gammal. Den får m.a.o. inte avlivas bara för att den plötsligt börjar springa dåligt. Det finns också tydliga begränsningar för hur ofta hundarna får träna och tävla samt såklart åldergränser så att man inte riskerar att pressa unga hundar för tidigt.

Utomlands däremot finns det en vidrig industri kring hundkapplöpning (inte lure coursing). På Irland är det jättevanligt, men det finns även i USA och andra länder. Där kan man vinna stora summor pengar på kapplöpningsgreyhounds och hundarna blir slit och släng-varor på ett otroligt otrevligt sätt.

Med andra ord kan du känna dig trygg med att all hundsport i Sverige följer svensk djurskyddslag, att hundarna tas väl omhand osv. Om man kommer till en kapplöpningsbana eller ett lure coursing-fält i Sverige så får man se överlyckliga hundar som älskar det de gör, välmående hundar som alla dagar i veckan blir väl omhändertagna. Det är som alltid, när pengar blandas in så går det ut över någons välmående och i kapplöpningsvärlden går det ut över hundarna. Vi har tur som slipper sådant här.

Det är väl när hundarna inte klarar att prestera på tävling längre som det blir problem om jag förstått det hela rätt. Så länge de springer och inbringar pengar tas de om hand men när karriären är över så behandlas de inte så väl.
I Sverige finns det inte direkt några problem med sådant som tur är. Det kan hända att f.d. kappisar omplaceras som vanliga familjehundar, men det är inte som om de slängs iväg eller dödas med otrevliga metoder som i tex Irland.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: igbest
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 007
Senast: Liran
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 043
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2