Sv: Lurad!

Ärligt talat, så grundläggande grejor som att lämna stallplanen med ryttare tycker jag en häst som är inriden ska klara. Och det KRÄVER jag fatiskt av mina djur.

Om det blir diskussion om det är det bara att vara påstridig, förlorar jag där så har jag kass förutsättningar för att leva harmoniskt med hästen fortsättningsvis.

Jag håller inte med dig. Det är ju självklart att om min egen häst skulle få för sig att inte gå hemifrån så skulle jag naturligtvis kräva det av henne. Naturligtvis efter det att jag hade försäkrat mig om att hon inte hade ont någonstans. Nu är det för mig en så främmande situation så jag tror faktiskt inte att den kommer att inträffa, Det var ju inte det som det var frågan om här i tråden. Utan jag menade att om det var en oerfaren häst så var det viktigt att ta det lugnt. det framgår inte av ts inlägg. Så hade jag gjort med en ny häst. Jag tycker att det är viktigare att bygga upp ett förtroende hos hästen. Jag tror inte att det innebär att den inte kommer att kunna fungerar med mig i fortsättningen. Jag ser inte hästhantering som en kamp som tvunget måste vinnas. Men det är mitt sätt att hantera mina hästar på. Det finns ju säkert andra sätt.

*kl*

Känns som att dom flesta här antar att det är en unghäst och att ts är oerfaren. Då är ju situationen annorlunda, men jag utgår ifrån att det är en helt vanlig häst, och då tycker jag att man ska kunna skritta ut helt utan problem. Annars är det definitivt inget jag skulle vara intresserad av.

Det tror jag också... Och alla hästar går inte ihop med alla ryttare... eller så var kanske ni båda en aning nervösa... Kanske skulle promenerat en sväng med henne så hon fick se omgivningarna och lära känna dig och bli lite trygg med dig?

Jag köpte en häst för ca 2 mån sedan! Allt var frid och fröjd när man såg henne på film och ridning! Provred henne aldrig innan jag köpte henne=( Sen skulle jag rida henne själv dan därpå...hon ville inte gå från stallet,bara dummade sej hela tiden!
Började stegra sej med mej så fort jag krävde något från henne!
sedan dess har hon hållt på med detta hela tiden. Jag kontaktade säljaren och berättade allt! Det hade hon aldrig gjort hos dom sa hon!
Hon var så snäll! Ringde flera gånger till säljare och hon fattade inte varför hon gjorde så! Så jag gav upp..sålde henne!! Kände mej en aning grundlurad! Hur kan en häst bli knäpp över en natt?? Verkar skumt! Vad tycker ni???:(

Att du inte ens provred hästen innan du köpte den:eek: tkr jag verkar ganska skumt...dessutom så tror du att en häst, som lämnat den trygga miljö/rutiner för att komma till ett helt nytt ställe, ska uppföra sig exemplariskt DAGEN EFTER:confused:......
Jag red oxå mina pållar dagen efter jag köpte dem (ej unghästar dock) och visst, dom var nerviga och "jobbiga" vid minsta lövprassel i knutarna, men efter ngn vecka var de lugna som filbunkar.
Du skulle gett henne mer tid:idea:, mkt få hästar är "stabila" efter så kort tid....:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det verkar rent allmänt som att du har problem med hästar, har snokat i dina tidigare trådar. Sammanfattningsvis kan man ju säga att du ska köra fler ledarskapsövningar. Hästen dummar sig för att den KAN det. Har inte du kontrollen, så tar hästen kontrollen.

Och som redan många sagt, hästen kan vändas på en natt. Jag undrar förresten vad det var du krävde av hästen dagen efter? Vad var det mer du krävde än att hon skulle ut från stallplanen?

Nr man köper en häst så låter man den få lite tid på sig. Den behöver komma in i flocken, rutiner mm mm . Lär känna din häst lite mer innan du ställer orimliga krav på den.Vi låter alltid nya hästar bara gå och mysa i 10-14 dagar innan vi börjar rida.

Jag har mott manga sadanna hastar, som ser ut som underbara dressyr / hoppehastar nar dom blir ridna av en riktigt dukig ryttare.
Men om du inte ar den duktiga ryttaren som vet vad du pysslar med sa ligger du strax pa marken.

Saljaren var sakert glad for att nagon koppte hasten utan att provrida, Men alla lar av sina misstag.

och att lata sig bli lurad gor man bara en gang, eller tva.

Brukar man inte låta hästen bekanta sig med omgivningen och sin nya ägare ett tag? Jag skulle ha låtit den vara i hagen och bekantat sig med de nya hagkompisarna några dagar, tagit lite korta promenader m.m. Kraven kan ju sedan ökas på succesivt. Att ge upp i det här fallet kanske bara gynnade hästen. Men tänk dig för nästa gång. Hästar är individer som reagerar olika, men att kalla den knäpp är nog lite magstarkt. Den regarade säkert så för att den var osäker och otrygg.
Att du inte provred innan ser jag inte som något konsigt i sig. Importer t ex islandshästar kan man ju inte alltid provrida.

precis :bow:

Kan ju ta tid för hästar att anpassa sig till en ny miljö, tog ett par år för våran nordis att fullt ut acceptera oss som "nya" ägare:smirk:...han kastade iofs inte av ngn men var allmänt bufflig och fjär..man måste ha tålamod när det gäller hästar...med det inte sagt att man ska behålla en individ som man absolut inte trivs med..ibland funkar det ju bara inte..då är det ju bättre att sälja..
Mia

Jag säger som så många andra, hästen hade behövt mer tid! Jag sätter mig inte upp och rider det första jag gör på en ny häst, jag jobbar den från marken först för att se att allt funkar och att den respekterar mig.

Tyvärr råkade jag ut för en som du när jag skulle sälja vår ponny. De tog hem henne på prov och allt var frid och fröjd. Tills de sa att hon var galen... :crazy: Det var när de hade ställt för stora krav på henne, en ungponny med mycket egen vilja. Aldrig hoppad uppsuttet och de åkte och hopptränade första veckan osv.. Till slut sa hon ifrån.. Jag hämtade hem henne - en resa som de skulle betala men fortfarande inte gjort ett halvår senare... Lär väl aldrig göra heller antar jag. Det skulle behövas någon form av "hästkörkort"...

Nu har hon det alldeles utmärkt hos en familj som kan ta henne på rätt sätt!! Där är hon världens underbaraste, om än envis, precis som hon var hos oss. Alla är inte lämpade att ha häst... Hästar är inga maskiner!!!

Lurad & lurad, det beror väl på vad säljaren sagt att hästen var van vid och så vidare...

Men jag tycker väl själv att en häst inte ska behöva 2 månader och ändå inte hunnit "bo in sig". Min häst "bodde in sig" på ett par veckor. Men jag hade inga problem att rida ut en runda på henne dagen efter jag fått hem henne. De första veckorna var hon en liten ångvält som gärna försökte springa över en vid markhantering och hon var lite nervös i stallet men då var hon ju inte heller van vid att vara utan hästkompisar i stallet (kommer från ridskola ska tilläggas).

Hade en häst hemma på prov för ett par år sen, men han var otroligt nervös vid all hantering på marken, nte konstig att rida ut på, inga problem att rida iväg hemifrån, men jag orkar inte tjafsa i flera månader för att hästen ska "bo in sig", väljer då hellre en stabilare häst!

Men så är det ju inte i alla fall. Många hästar tävlas av annan ryttare än ägaren, och träffar ryttaren enbart på tävlingsplatser. Och det behöver ju inte vara så att det är ägare som är med som skötare.

Och lämnar jag en häst för tillridning, inte tusan betalar jag för att hästen ska gå och dutta i en vecka för tillvänjning? Nä, unghästar får lite extra förståelse, men arbete ska vara arbete. Hästen ska lyda ryttaren.

Största skillnaden bortsett från att hästen här hanteras av rutinerade personer är dock att på tillridningsställen och på tävlingsplatser så finns det andra hästar i närheten.

Att rida en häst bort från andra hästar i för hästen okänd mark om man inte är särskilt rutinerad är inte lätt. Det kan för en ovan vara svårt även med en idiotsäker riskole- eller turridninghäst så hur svårt kan det inte bli men en "normal" häst

Om hästen gör som TS beskriver, d v s skiter i att jag BER, då KRÄVER jag. Inte ger jag tappt "nähä, då går vi in igen". Jag framhärdar i att en häst som är inriden ska kunna lämna stallplanen med ryttare.

Det handlar om grundläggande lydnad.

Jag håller med dig! :bow: Har jag köpt en häst är det ju självklart att jag ska kunna ta ut den på en liten tur första dagen. Varför inte? Det är väl bra att den får komma ut och röra på sig lite, lika bra att börja med en gång och lära känna varandra också. Sen behöver man ju inte rida ut med ett jättestort gäng osv utan kan ta en liten tur på tu man hand första dagarna kanske.
Jag köpte en unghäst, red lite lätt första dagen. Joggade lite osv. Första helgen åkte vi på en liten lokal dressyrtävling mest för träningsskull. Nema problemas!

Vad gäller TS så var hon klantig som köpte grisen i säcken. Hon skulle ha provridit hästen först. Den testade henne och hon var inte nog rutinerad/bestämd/tålmodig att klara av hästen

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Jag har mott manga sadanna hastar, som ser ut som underbara dressyr / hoppehastar nar dom blir ridna av en riktigt dukig ryttare.
Men om du inte ar den duktiga ryttaren som vet vad du pysslar med sa ligger du strax pa marken.

Saljaren var sakert glad for att nagon koppte hasten utan att provrida, Men alla lar av sina misstag.

och att lata sig bli lurad gor man bara en gang, eller tva.

Håller helt med! Tyvärr är majoriteten av alla som kommer och provrider hästar alldeles för dåliga ryttare. Hade en 3-åring till försäljning för ett tag sedan och vi tyckte den var snäll och hyfsat lättriden men 3 av 4 spekulanter trillade av och en höll på att välta hela hästen :eek: Då undrar man varför folk inte stannar på ridskolorna ett tag till...

Håller helt med! Tyvärr är majoriteten av alla som kommer och provrider hästar alldeles för dåliga ryttare. Hade en 3-åring till försäljning för ett tag sedan och vi tyckte den var snäll och hyfsat lättriden men 3 av 4 spekulanter trillade av och en höll på att välta hela hästen :eek: Då undrar man varför folk inte stannar på ridskolorna ett tag till...

Haha, gud så dumt!! O jag som trodde jag var ensam om att haft helnötter till provryttare här!! Säger att de är så duktiga o sen när de åkt hem igen är man glad att både häst o ryttare överlevt provridningen...:crazy:

Jag har varit med om att en som jag kände åkte och provred en ponny som då var hur lugn som helst så dom köpte henne. Men sen när dom kom hem var hästen HEL VILD! menar verkligen vild gick inte att sitta upp på den, alla som försökte åkte av. Det visade sig att Den förra ägaren som såldt hästen hade gett dne lugnande när den där tjejen skulle komma och provrida därför var den lugn då och sen hel vild. Nått sånnt kan ha hänt dig att hopn gav hästen lite lugnande den dagen du hämtade den för att dne skulle vara lugn just för att bli av med vildingen :crazy:

HeJ!

Min förstahäst var sån, fast där tog det ca 6 månader vid varje flytt innan hon lugnade ner sej och slutade kasta av kreti och pleti. Även beridaren jag skickade henne till åkte i backen stup i kvarten. Själv blev jag rädd och sålde till slut- ingen vits ha en häst man inte vågar rida längre...

Och hon var ua på vet.besiktning både innan köp och när jag kollade henne för säkerhets skull..

/ lavinia.. Vars nuvarande häst klarar flytt utan något som helst problem

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 884
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka