Sv: Lurad!

Till alla:

Det är väl inte sååå mycket begärt att rida första dagen som hästen kommer till ett nytt stall? Tycker inte heller att det är att begära mycket när man vill få den att lämna stallet heller.
Hade jag köpt en ny häst så skulle i alla fall jag skritta den första dagen och inte bara promenera.

Hur gör ni då när ni åker på tävling? Måste ni åka till tävlingsplatsen flera dagar i förväg för att hästen ska kunna ridas??

Jag håller med om att det verkar som att hästen testade sin nya ägare... men man behöver inte vara så snabb med att döma ut folk.

//

Men så är det ju inte i alla fall. Många hästar tävlas av annan ryttare än ägaren, och träffar ryttaren enbart på tävlingsplatser. Och det behöver ju inte vara så att det är ägare som är med som skötare.

Och lämnar jag en häst för tillridning, inte tusan betalar jag för att hästen ska gå och dutta i en vecka för tillvänjning? Nä, unghästar får lite extra förståelse, men arbete ska vara arbete. Hästen ska lyda ryttaren.

Det är väldigt mycket begärt att rida en häst första dagen, och speciellt lämna anläggningen.
Visst kanske det funkar med vissa hästar, men andra känner sig inte lika trygga.
Dessa hästar måste först få en chans att vänja sig vid miljön innan man ställer för stora krav på den.
Visst kan man ge sig ut ochrida lite, om hästen ser säker ut, men då ska det vara en kravlös ritt och helst på området.

Det är skillnad om man åker iväg med sin egen häst, som man känner och som känner en själv.
Och som sagt, alla hästar är inte lika starka i psyket.

TS: du skulle inte ha gett upp, du skulle ha skaffat hjälp istället!
Lycka till med nästa häst :)

Till alla:

Det är väl inte sååå mycket begärt att rida första dagen som hästen kommer till ett nytt stall?

Det tycker jag! Hästen ska få tid att acklimatisera sig! Första dagen kan den få gå i hage och skaffa nyahäst-kompisar...

Jag trodde vi pratade om HÄSTEN inte om ryttaren?

För ryttaren har nog inga problem att lämna stallet, kompisar, ny miljö etc.

En lydig häst lyder även en orutinerad ryttare.

Nu tror jag inte att hästens ålder framgick av TS första inlägg, och jag kan förstå att man håller sig hemma på gården dom första dagarna om det är en unghäst, men en normal vuxen häst ska ha sådan tillit till ryttaren och människor överlag, att den utan krångel ska kunna lämna stallplanen den första tiden.. och även första dagen.
Jag tycker inte att det är för mycket begärt att rida sin häst första dagen. Att sitta och rida ett hårt dressyrpass eller ett hoppass är möjligen för mycket begärt.

Och lämnar jag en häst för tillridning, inte tusan betalar jag för att hästen ska gå och dutta i en vecka för tillvänjning? Nä, unghästar får lite extra förståelse, men arbete ska vara arbete. Hästen ska lyda ryttaren.

Håller helt med dig där!
Undrar hur många kunder ett försäljningsstall får om dom säger att dom låter hästen stå första dagarna/veckan för att den ska lära känna sina nya kompisar i lugn och ro... inte särskilt många. Tror inte att dom normala hästarna mår dåligt av det heller.

H*n testade dig säkert i fråga om ledarskap. Jag tror inte att en häst blir så knäpp över en natt, men däremot är en flytt till ett nytt ställe och ny ägare en väldigt stor omställning för en häst. När jag köpte min häst i oktober förra året så blev hon också en helt annan häst, stegrade sig när jag red, sprang över mig och var helt omöjlig på alla sätt. Men jag gav mig fanken på att jag skulle lösa det :devil: Jag började med ledarskapsövningar varje dag och tog även hjälp från en duktig polishästtränare och nu går hon som en klocka :banana: Nja nästan i alla fall, men hon har en ganska nervig personlighet så helt lugn och sansad blir hon nog aldrig. :D

Hoppas det löser sig för dig också! :)

, men en normal vuxen häst ska ha sådan tillit till ryttaren och människor överlag, att den utan krångel ska kunna lämna stallplanen den första tiden.. och även första dagen.
Visst, i teorin är det ju absolut önskvärt, men i och med att ts inte var och provred hästen utan tog hem den osedd, så missar man en hel del. Då kan man se om en häst,trots sin hemmiljö, testar nya ryttare eller är väldigt osäker.

Tycker inte alls att TS vart lurad, utan kanske bemödat sig den tiden det tar att antingen provrida hästen innan, eller vara beredd att ta smällen när hästen väl anlänt. Med lite BRA hjälp och lite tålamod hade man nog kunnat vända på situationen så man slapp sälja hästen pga enbart en sån skitsak.

Vill skriva en påminnelse att hästen är en levande varelse, och även en individ, inte en cykel eller en barstol. Levande ting skall behandlas med respekt, det är inga leksaker vi pratar om!

Till alla:

Det är väl inte sååå mycket begärt att rida första dagen som hästen kommer till ett nytt stall? Tycker inte heller att det är att begära mycket när man vill få den att lämna stallet heller.
Hade jag köpt en ny häst så skulle i alla fall jag skritta den första dagen och inte bara promenera.

Hur gör ni då när ni åker på tävling? Måste ni åka till tävlingsplatsen flera dagar i förväg för att hästen ska kunna ridas??

Jag håller med om att det verkar som att hästen testade sin nya ägare... men man behöver inte vara så snabb med att döma ut folk.

//

Det beror naturligtvis på hästen. Om ts köpte en häst som h*n visste var van vid nya platser och nya människor så kan man ju naturligtvis kräva mer av hästen.
Om jag skulle sälja min häst och hon kom till ett nytt ställe med nya människor som lade på en sadel första dagen så kan jag nästan lova att hon inte skulle lämna gårdsplanen. Hon är sex år, riden mycket på olika ställen men bara av mig. Nu har jag inte tävlat henne i något större sammanhang men jag var med på en jakt med henne i höstas på ett helt okänt ställe. Ny omgivning, nya hästar, nya människor. Men det var inte några problem alls. Det gick hur bra som helst men jag är helt säker på att det var för att hon är trygg med mig.

Ärligt talat, så grundläggande grejor som att lämna stallplanen med ryttare tycker jag en häst som är inriden ska klara. Och det KRÄVER jag fatiskt av mina djur.

Om det blir diskussion om det är det bara att vara påstridig, förlorar jag där så har jag kass förutsättningar för att leva harmoniskt med hästen fortsättningsvis.

Ärligt talat, så grundläggande grejor som att lämna stallplanen med ryttare tycker jag en häst som är inriden ska klara. Och det KRÄVER jag fatiskt av mina djur.

Om det blir diskussion om det är det bara att vara påstridig, förlorar jag där så har jag kass förutsättningar för att leva harmoniskt med hästen fortsättningsvis.

Hur kan man kräva nånting av hästen? Har ni verkligen en bra relation då?! Jag skulle aldrig kräva nått av mitt sto, jag BER henne om saker o ting. Kräver jag att hon ska gå i form eller liknande protesterar hon direkt men ber jag henne däremot att gå i form så gör hon det gladeligen. Är det inte så det ska vara, ge o ta?? Jag har haft hästar jag varit mkt hårdare mot i början men det har alltid visat sig vara bättre att vara lugn o sansad o BE hästen.. Då får du en häst som litar på dig i alla situationer o som aldrig nånsin sviker dig!! Mitt sto är lite av en hoppetossa men nu när vi tar det lugnt så litar hon på mig o går överallt utan problem.. Man kan inte kräva att det ska fungera första dagen, det är som flera andra skrivit, det är ett levande ting!
Skulle du följa med en helt okänt människa ut från den plats du åtminstone spenderat några timmar vid??!! NEJ, skulle inte tro det...

Lurad har du väl knappast blivit. Som andra skriver så kan hästar förändras mycket när de byter miljö. Min nya tex. Han var lugnet själv när jag provred, nästan loj och slö. När han kommit hem till mig och fått vila några dagar i hagen däremot :angel:. Då blev det åka av vill jag lova. Han har testat mig en del men jag har inte gett mig än så länge så det blir nog bra med tiden.

Hästar är inte dumma. Eftersom du och hästen inte kände varandra så bra, så är det klart de testar om de kan få som de vill.
Såvida den inte hade ont naturligtvis.

Jag trodde vi pratade om HÄSTEN inte om ryttaren?

För ryttaren har nog inga problem att lämna stallet, kompisar, ny miljö etc.

En lydig häst lyder även en orutinerad ryttare.

Jo visst, men det är skillnad på en rutinerad och en orutinerad ryttare när det gäller att rida nya hästar.

Vissa hästar är som sagt inte lika starka i psyket, eller tom för starka.
Den kan ju mycket väl ha varit hur lydig som helst hos de förra ägarna.

Nu tror jag inte att hästens ålder framgick av TS första inlägg, och jag kan förstå att man håller sig hemma på gården dom första dagarna om det är en unghäst, men en normal vuxen häst ska ha sådan tillit till ryttaren och människor överlag, att den utan krångel ska kunna lämna stallplanen den första tiden.. och även första dagen.
Jag tycker inte att det är för mycket begärt att rida sin häst första dagen. Att sitta och rida ett hårt dressyrpass eller ett hoppass är möjligen för mycket begärt.

Och återigen, alla hästar är inte lika.
Visst är det önskvärt, men tyvärr är det inte så.

Det finns mängder med hästar som inte litar på nya människor så pass mycket att man kan ta ut dem i skogen direkt.

Om hästen gör som TS beskriver, d v s skiter i att jag BER, då KRÄVER jag. Inte ger jag tappt "nähä, då går vi in igen". Jag framhärdar i att en häst som är inriden ska kunna lämna stallplanen med ryttare.

Det handlar om grundläggande lydnad.

*kl*
Jag brukar låta nya hästar "bo in sig" några dagar innan jag ställer krav på dem. Dels hinner hästen vänja sig vid sin nya omgivning o jag lär känna hästen lite mer.
Skillnad när jag åker ut o tävlar på min häst. Honom känner jag ju! Åker ju inte o tävlar dagen efter jag får hem en ny häst.
Går inte att göra den jämförelsen alls tycker jag!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 884
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka