M

maisan

vad ska man göra om man blir lurad på pengar...? har ju sett flera varningar här på buke om folk som inte skickar varor trots att dom fått betalt, men aldrig trodde jag att det skulle drabba mig då jag alltid tar reda på namn, adress hem nummer osv innan jag bestämmer mig för om jag ska betala i förskott el inte.
Denna gång, som så många gånger förr, betalade jag in en summa pengar (ganska stor summa faktiskt) för att få en grej hemskickad, personen lovade skicka den direkt när hon fått pengarna, o nu svarar hon inte på mailen o inte i telefonen fast hon fått pengarna för länge sen!
skulle ha lust att åka dit o fråga hon om hon är helt samvetslös, tyvärr bor hon ju bara i andra änden av Sverige så d lär väl inte bli aktuellt.
Så vad gör man? polisanmäler eller? o vad leder det till? ingenting förmodligen... :mad: :mad:

Sv: lurad

Vilken ände? :devil: :angel:

Här finns säkert någon Buefalist som kan förklä sig till Torped... :D

ja det vore ju nåt... :D Hon bor i den nedre änden... Jag blir så less på sånt här, speciellt sur blir jag på mig själv som var så DUM så jag betalade i förskott. Dessutom är min häst dålig just nu o jag behövde verkligen inte bli av med ännu mer pengar helt i onödan.

Jag råkade ut för samma sak fast tvärtom. Skickade en "sak" men fick aldrig betalt för den (såg dessutom min "sak" till salu på tradera för ett tag sen).

Dilemmat var likadant, personen svarade inte i tele, svarade inte på mail. Ringde så småningom från skyddat nr då svarade personen men hävdade att han/hon aldrig fått mina mail och inte ens fått mitt paket (som numera ligger till salu på tradera och säljaren har samma hemort som den jag skickade mitt paket til som aldrig kom fram... hmm...), sa dessutom att han/hon var superstressad och skulle ringa upp om 2 min, behöver jag tilllägga att det aldrig ringde upp någon till mig.

Började tillslut skicka brev till den "skyldiga". Efter mycket tjat, jobb och slöseri med tid fick jag mina pengar. Så ja, ge dig inte. Slåss för det som är ditt.

Det är verkligen dålig stil! Kan du inte försöka ringa och prata med polisen där du bor och fråga dom om det går att göra nåt?

Annars precis som föregående talare sa, finns säkert nån här på buke som bor i närheten.
Jag bor i Göteborgstrakten t ex....:angel:

är det nån här som provat att polisanmäla...vad hände i så fall?

Jag har en gång skickat en säkerthetsväst (ny, vid annons här) med posten men fick inga pengar..
Mailade flera gånger men ingen svarade.
Det slutade med att jag kollade upp adressen som visade sig tillhöra en kille. (Jag visste ju att paketet var uthämtat)
Då skickade jag ett brev till killen och förklarade läget samt om han visste vem som kunde ha använt hans adress.
Efter ca en vecka fick jag pengarna skickade via post till mig med ett arg meddelande från "köparen" om att hon faktiskt hade tänkt betala
så jag hade ju inte behövt kontakta honom..
Jag tog pengarna och hörde inte av mig till henne mer.

Har oxå blivit lurad på bukefalos, skickade ett vintertäcke för 600 å fick aldrig några pengar, sedan har "köparen" mage att börja kräva kvitto att jag skickat täcket!!Vadå kvitto!Hon har ju tagit ut täcket å det är ju JAG som skulle ha kvitto på att HON skickat pengar, vilket bitchen inte tyckte :mad:
Detta hände väl-99.Fattar inte att folk har samvete att göra så!Om amn behandlar människor så illa så säger det hur man är som hästägare oxå :smirk:

Oh jag har själv både köpt o sålt aldrig blivit lurad...

Jag skulle polisanmäla om det rör sig om mer är 200 kr.. annars är det kanske inte värt besväret, frågan är väl vad polisen gör?

Råkade själv ut för detta förra året. En viss skåning skulle sälja en klippmaskin.Dum :mad: som jag var så blev det förskottsbetalning.Men fick aldrig någon maskin.Jag anmälde det, ligger och väntar på dom just nu.Tar lång tid men de har kollat upp henne ialla fall så det är på "g".

Jag var med om en sån person för någon månad sedan. Jag betalade in pengar på hennes konto och hon sa ett par dagar senare att paketet var skickat. Tiden gick, jag försökte nå henne via mail men hon svarade inte. Till slut tröttnade jag och hotade med polisen i ett mail jag skrev till henne. Då fick jag mitt paket 2 dagar senare, såg dessutom på poststämpeln att hon hade skickat paketet den dagen jag hotade med polisen. Mycket tråkigt att det ska behöva gå så långt, men det verkar som hot är det enda som hjälper!

Jag skickade en sadel till en tjej men fick inga pengar, jag hade hennes adress, mail och telefonnummer. Hon verkade så seriös så jag gick med på att skicka sadeln så att hon skulle få den samma dag hon fick lön (dumma jag). Vet att sadeln kom fram och att hon plockade ut den, men inte ett knyst hörde jag från henne och inga pengar kom. Jag ringde utan att få tag på henne och mailade flera gånger utan att få något svar. Då hotade jag med att polisanmäla om hon inte skickade tillbaka sadeln eller satte in pengarna på mitt konto omedelbart och vips så kom sadeln hem igen.

Skickar ALDRIG något utan att ha fått betalt innan eller så skickar jag med efterkrav.

Jag köper och säljer en del grejer och har än så länge inte haft problem (peppar peppar)

När jag säljer får köparen välja förskott eller efterkrav, jag lämnar alltid personnummer förutom adress och telefon nr vis förskott, jag skickar grejen så fort jag fått in pengarna eller meddelar köparen när jag gör det (kan ju vara borta just den dagen tex)och mailar sen fraktsedels nr.
När jag köper vill jag ha personnr och sen kollar jag med skatteverket om personnr överensstämmer med namnet och adressen, gör det inte det väljer jag efterkrav, är det större summan än 500 vill jag alltid ha efterkrav/postförskott.

Eftersom ALLA kan skicka med bussgods (på posten måste man ha personkonto) tycker jag att säljaren ifråga inte kan skylla på nåt, vill inte säljaren skicka med nåt annat än förskott så välj en annan säljare... Det är mitt tips
Jag tycker det är väldigt tråkigt att så mycket folk är oseriösa, det förstör ju för oss som är seriösa- Jag har så himla mycket grejer mina hästar inte kan ha så då är det smidigt att sälja via nätet..

Väntar på ett par skor som jag betalade för 3 veckor sen, säljaren har mailat om att hon skickat dem. Inga skor, har mailat men inte fått svar. Kan nämna att det rörde sig om en mindre summa pengar, är det över 300:- så skickar jag dem inte i förskott, då får väl posten tjäna pengar.
Men det är så d****a oschysst! Finns det alltså så många som lurar till sig pengar... :mad:
Har de hört talas om "som man sår får man skörda"???
Fram för ärliga människor!
(hjälp, blev nästan politiker på köpet :angel: )

Jag sålde höbalar och fick inte betalt, det kom inte pengar till mitt konto som vi sagt. inte heller han som körde fick betalt.
Men vi anmälde till kronofogden, en månad senare fick vi pengarna. :bump:
Men detta blev ju dyrare för kunden att betala dom oxå, en om han hade betalt till mig direkt.
Detta handlade om 6000kr :banana:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 919
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 700
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 704
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Så var det dags igen då. Jag får en påminnelse från ett av alla våra fraktbolag (på företaget), som kommit bort i posten eller mail. På...
Svar
5
· Visningar
1 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka