Lurad på pengarna, Hjälp

L

lilla_my

Hej alla =)

Tänkte kolla om någon har ett vettigt råd till kmig ang detta....

Jag köpte en unghäst i slutet av förra året. Såg den på annons då den blivit nersänkt i pris. Eftersom jag mist en häst jag varit väldigt intresserad av blev jag nog lite extra ivrig att köpa häst. Jag åkte och tittade på hästen då det inte var långt ifrån där jag bor. Jag hade en magkänsla som sa NEJ NEJ NEJ men den ignorerade jag. När jag kom dit fick jag samma känsla men säljaren var duktig på att prata och jag trodde på det säljaren sa. Det slutade med att jag tog hem hästen(Dumma mig). Betalade men fick inget köpekontrakt utan det skulle skickas till mig senare(gjordes aldrig).
Efter en kort tid hemma började hästen visa fler och fler beteendestörningar och jag hade svårt att hantera henne tex på promenader. Eftersom jag blev rädd för att jobba hästen(snäll i hagen) ringde jag säljaren. Säljaren övertalade mig att inte sälja vidare utan att det var bättre för hästen att få villa något år, gå på bete osv. Alltså återlämna hästen till säljaren i utbyte mot annan häst som bättre passade mig i samma prisklass (vilket är en liten summa pengar men mkt för mig). Eftersom säljaren inte hade någon lämplig häst hemma skrevs ett kontrakt att jag skulle få prova flertalet hästar. Detta skulle enligt säljaren inte vara några problem. Men veckorna blev till månader och jag fick hela tiden ringa o tjata. Då fick jag alltid höra att det var så svårt att hitta till just mig(skulle ju inte vara problem), eller andra ursäkter. Efter ett antal månader fick jag nummer till den person säljaren fått många hästar utav. Det gick ytterligare någon månad men inte heller denna hästhandlare kunde(ville) hitta någon häst. Jag har erbjudit rabatt på skulden, någon "pryl" ist, men inget hjälper. Så här står jag nu snart ett halvår senare utan pengar och utan häst.
Skönt att veta att hästen iaf har det bra....NEJ där ljög säljaren igen! Dagen efter hon återtagit hästen annonserades hon ut. Såldes senare till en annan hästhandlare i Köping.
Jag kan inte polisanmäla, inte gå till rätten(kostar mer än det smakar), hos kronofogden är det bara o ställa sig i kö efter alla andra "säljaren" har skulder till.

Någon som har ett tipps? Förutom att jag ska strunta i det;)

:bow:

Sv: Lurad på pengarna, Hjälp

Kontakta kronofogden, då får hon 10 dagar på sig att svara dem efter de kontaktat henne, händer inget då så går det förmodligen vidare och de gör en utmätning av hennes egendomar. Ser inte vad annat du kan göra om du inte får dina pengar tillbaka alternativt en häst som det står i kontraktet. Har hon inga tillgångar och håller sig undan myndigheten så blir det svårt att få tillbaka pengarna, iaf inom en närliggande tid.

Om säljaren bestrider fordran så måste ts gå till tingsrätten för att få fordran fastställt. Vilket ju innebär en del meck. Att lämna in ansökan till KFM kostar, och har säjaren skulder sedan tidigare kommer det att bli mycket svårt att få ut något. Om utmätning ändå görs är det ju många som ska dela på pengarna.

Ja, det kostar pengar, 300 kr. Har man inte fått tillbaka pengarna efter ett får så kan man återkalla ärendet så slipper man betala mer om man inte har ekonomi för det. Tycker det kan vara värt det, åtminstone för ett tag.

Senast ändrad:

Glöm pengarna , glöm hästen. Tyvärr. Du kanske gör en bättre affär senare i livet. Av egen erfarenhet så vet jag, det kostar mer att behålla å en omöjlig häst sänker ens psyke å kostar så va nöjd med att du slipper. Felköp- ja, acceptera.

Hej!

Inte vet jag vad du ska göra, kronofogden låter som en bra första idé. Jag hade inte gett upp- personen har ju faktiskt tagit både dina pengar och din häst och sen dessutom sålt den hästen du köpte..

Ge inte upp!

/Lavinia, som inser att det kan bli svårt att få ut pengarna men som iaf tycker att du ska försöka.

Jag tror det bästa är att åka och hämta lite grejer värde det belopp det handlar om. Tror knappast personen i fråga skulle ringa polisen.

Jag kan inte polisanmäla, inte gå till rätten(kostar mer än det smakar), hos kronofogden är det bara o ställa sig i kö efter alla andra "säljaren" har skulder till.

Någon som har ett tipps? Förutom att jag ska strunta i det;)

Enda chansen är nog att skrämma hästskojaren lite.

Följande kan ju knappast vara olagligt. Ifall du har med någon stabil person i MC-dress som står några meter bakom dig utan att göra någonting så lär chansen att du ska få rätsida på problemet öka betydligt när du personligen konfronterar hästskojaren. De flesta sådana här typer söker ju offer de tror är svaga, så inser de att de gjort en felbedömning kan det nog löna sig.

Så länge MC-killen inte gör något som kan uppfattas som hotfullt kan ju inte detta anses olagligt på något sätt. Han har ju bara skjutsat dig till mötet. Ifall skojaren blir rädd så beror det ju bara på fördomar.

Och de hästar hon inte lyckas lura på stackars godtrogna människor, går till slakt direkt. Strunt samma om hon bara har dom på foder.

Det är inte så jäkla lätt att sälja hästar idag och särskilt inte om det inte är något vettigt, utan pass osv. För jag tror knappast denna säljaren lämnar över ett pass sådär utan problem. Då står TS med ännu ett problem på halsen, en ev osäljbar häst med löpande kostnade och kanske utan pass -dvs TS bryter mot lagen om hon säljer den ändå...

Tror inte det är någon superidé för TS att hämta någon random häst...

Enda chansen är nog att skrämma hästskojaren lite.

Följande kan ju knappast vara olagligt. Ifall du har med någon stabil person i MC-dress som står några meter bakom dig utan att göra någonting så lär chansen att du ska få rätsida på problemet öka betydligt när du personligen konfronterar hästskojaren. De flesta sådana här typer söker ju offer de tror är svaga, så inser de att de gjort en felbedömning kan det nog löna sig.

Så länge MC-killen inte gör något som kan uppfattas som hotfullt kan ju inte detta anses olagligt på något sätt. Han har ju bara skjutsat dig till mötet. Ifall skojaren blir rädd så beror det ju bara på fördomar.

Haha detta var min första tanke ;)

Och folk i MC-väst kan ju faktiskt vara trevliga, det är ju bara fördommar folk har ;)

Tack för alla tippsen.:) Visst jag har kunnat ta en häst ist som susannas skrev....har ju blivit erbjuden några stackare, men tyvär skulle den nog bli kvar hos mig pga att den inte går att sälja el att jag är för blödig. Hade jag enbart varit ute efter en sälskapshäst vore detta inget problem.
Om jag kan förhindra att fler gör affärer med denna person så är jag ändå GLAD! ;)

Tycker du ska ge MC-knutt idén en chans ^^ Finns säkert någon typ av MC klubb i ditt län du kan ringa och be om hjälp från. Kanske tom kan ta med två stycken knuttar. Även om de skulle se lite hotfulla ut tror jag inte att hästsäljaren vågar polisanmäla för olaga hot eller liknande. med tanke på vad vederbörande själv har för ugglor i mossen är polisen troligen de sista han/hon vill blanda in.

TS kanske själv känner några som har MC, man behöver väl inte blanda in några MCgäng.
Det är fler människor som har MC än man tror.

Rie
numera passagerare åt sambo som tog MCkort för 2 år sedan. Känner numera en del MCfolk.....(dock där jag bor - långt från TS...)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 036
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar