Lurad?! ...besviken...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Buke kan inte fungera som en konsumentombudsman. Se bara i den här tråden där det spekuleras i de olika tränsannonserna. Vem ska få dömma och lägga ut varningar?

*Om jag tycker att du är en skitstövel och jag vet att du ska sälja en fin sadel, då kan jag ju gå in och varna för dig. Vem ska kolla om jag talar sanning?
*Och om du nu har lurat någon och jag varnar för dig - då skaffar du ju bara en ny mailadress och konto på annonssidorna och vips så är du anonym igen.
*Och om jag nu är spekulant på en sadel du ska sälja kanske jag lägger en varning om dig så du inte får sålt den och då får jag den billigare.
*Och om du och jag ska sälja likadana sadlar är det ju enkelt att varna för dig för då blir min säkert såld.
*Och som nu - vem vet om det är samma träns eller olika eller... Osv.

Vem ska sitta och kolla sanningen? Och hur lång tid tror ni det tar innan Bukefalos får lägga ner pga alla åtal om förtal som troligen kommer?

Re: Apropå att hänga ut

Men HUR ska man komma till rätta med de som VERKLIGEN luras?

Jag förstår att man blir förbannad om man kanske blir lurad på flera tusen kronor.

Dessutom förekommer det mycket organiserad brottsligghet med försäljning av tex stulna sadlar här på Buke. I Hästfynd har detta uppmärksammats och även i en del andra tidningar.

På vilket sätt tar Buke ansvar för att oseriösa människor hålls borta?
Buke är en av de allra största annonssidorna på nätet för hästmänniskor och som sådan borde ta ett visst ansvar.

Det är en intressant fråga som jag tycker att du ska ta upp med Gunnar på Om Bukefalos forumet. Hör mer hemma där.

Men som sagt, vi kan inte agera poliser och konsumentombudsmän så jag vet inte hur det ska gå till.

Måste säga att jag tycker det är underbart att denna diskussion har kommit i dagern! :bow:

//Alice

Man kanske kunde införa ett liknande system som de har på olika auktionssidaor som tex E-bay. Alltså för att köpa något måste man ha ett användarkonto, när köpet är avslutat kan endast köparen gå in på säljaren och ge omdömme (bra eller dåligt). Om jag ser någon ha dålig kritik så köper jag inte av denne.

Där kan de ju vara ganska stora pengar som skickas innan man köper en vara så man vill ju vara säker. Har personen inga omdömen (ny reg) så aktar man sig lite extra.

Lika så går säljaren in på köparen och ger omdömme. På så sätt kan man skaffa många bra omdömmen som köpare innan man tar steget att agera som säljare.

Ja, men den diskussion som tråden utvecklats till ska inte föras här på hästutrustning i en tråd om någon som blivit lurad. Det är en fråga om hur forumen ska användas, inte om hästutrustning. Därför låser jag denna tråden nu.

Skriv en ny tråd med synpunkter och förslag och lägg den på "Om Bukefalos". Där kommer den frågan att diskuteras på rätt sätt i stället för att försvinna i en tråd på fel forum.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka