Tora

Trådstartare
Skall plrecis till och skicka in träckprov när jag såg att man kunde välja att analysera för lungmask. Hur pass vanlig är lungmask och vad är symtomen? Har för mig att det inte är så vanligt i Sverige och att det är mest får som har det (detta är gammla kunskaper, har upptäckt att mycket har ändrats sen jag hade häst sist (7 år sedan)).

Sv: Lungmask?

Hästar som har gått med åsnor kan få lungmask, men det är inte särskillt vanligt. Det får har går inte på häst.

Just det så var det åsnor inte får. Så igentligen behöver man inte kolla lungmasken då kanske. Men en funderare till, Ivomecen tar ju lungmask så finns det någon möjlighet att hästar kan få det från något annat än åsnor (andra hästar kanske) och du vet möjligtvis inte vilka symtomerna är?

Ihållande hosta är ju ett tecken. Det är ytterst ovanligt att hästarna får det, inget du behöver ta på träckprov om du inte misstänker att hästen kan ha blivit smittad (t.ex om den bott med åsnor).

Ibland ÄR hon en åsna med det kanske inte räknas :D

Tack så mycket för hjälpen :bow:

Veterinären misstänker att ev våran ardenner har fått lungmask,då han har torrhosta.Han påstår att rådjuren bär på detta och smittar hästar.

Tidigare fanns en teori om att älg och rådjur kunde smitta nöt, nu vet man att så inte är fallet. Kanske det är det veterinärerna blandat ihop det?

Vad jag hört är det mycket länge sen lungmask påvisades hos häst.

Plockar upp den här gamla tråden igen för en fråga. Kan lungmask smitta från häst till häst?

Alltså om en häst fått det från t.ex. en åsna, och nu går i hage med andra hästar - bör samtliga hästar kollas alt. avmaskas för lungmask för säkerhets skull? Träckprov skickas på den misstänkte smittade i morgon.

Är det verkligen ingen som vet? Jag har googlat men hittar inget (tillförlitligt) svar.

Jag undrar dessutom hur det är med smitta via rådjur som någon nämnt innan.

Ja den kan smitta från häst till häst om dom går i samma hage. Hade jag varit du hade jag gjort träckprov på alla och mockat hagen tills den eventuellt drabbade hästen var avmaskad och klar

tack!!
det är givetvis gjort träckprov på samtligan hästar ifall att, men skönt att få ett svar på hur det är och att man inte bara nojar iväg :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 552
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 149
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 447
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10