Lunchstationer

svea

Trådstartare
Nu behöver jag lite inspiration. Ni som står i stall där lunchpåsen ska finnas vid hagen, hur förvarar ni dem så att de håller sig torra och inte blåser bort?

Sv: Lunchstationer

Vi har oljefat (heter det så? plåttunnor) utanför varje hage. Fungerar bra!
Har inte blåst iväg än, trots blåsigt skåne, ibland behövs en sten på locket så att det inte blåser av dock.

Vi har störra sopkärl i plast med öppningsbart lock utanför våra hagar, under sommaren har vi bara knutit ihop hö-påsarna o lagt dem med den öppna sidan nedåt utanför varje hage.

Jag har haft sopkärl tidigare då jag behövt ha höpåsar vid hagen

Har man riktigt tur kan man få tag i dem gratis t o m kanske för att de skulle slängas pga diverse skavanker som spruckna i botten exempelvis. De håller ju för ändamålet.
Kolla med närmsta kommunförråd eller liknande :)

En mindre amatörtränare jag jobbade åt förut har en rätt så fiffig lösning till sina hästar, de får dock tillgång till höet så fort det läggs i soptunnan, men å andra sidan är han hemma hela dagarna och kan ge hästarna hö flera gånger om dagen.

Han har intill varje hage ställt en uppfräschad soptunna och satt fast den mot staketet (rörhagar), i botten av soptunnan på sidan som är mot hagen har han skurit hål i soptunnan och hästarna kan då äta fräscht hö, de drar givetvis ut lite på backen men långt ifrån lika mkt som om man lägger direkt på backen.

Jag har använt mig utav lunchgrindar under hela förra vintern och det har fungerat kanon förutom i en hage. Den ena hästen va lite väl liig och kom på hur man ska öppna den. Spelar ingen roll hur jag bygde om den med under trådar både 2-3-4 st inget fungerade.
Löste det med att som någon anna hänga upp höet i korgar i träden precis som en annan hade gjort, det fungerade.
Men nu till vintern ska alla hästana gå ihop i samma hage så jag vet inte riktigt hur jag ska lösa de då. Kan ju inte hänga upp hur mycket korgar som helst. =)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar