Lunchfodring-kan man skippa den?

F

flummtokan

Okej nu vet jag inte om det hära har kommit fel men aja, skulle iaf vara glad om nån skulle vilja ge mig lite råd: Hur kan man göra om ingen kan fodra lunch? Alltså, alla jobbar och går i skolan, hur gör ni, kan man skippa lunchen och ge mer hö i hagen på morgonen? För jag vill inte gärna att de ska ha fri tillgång, lätt att de blir lite småfeta då :angel:
SKulle va tacksam för svar :confused:

Sv: Lunchfodring-kan man skippa den?

i mitt stall finns det en som inte jobbar så hon ger hästarna lunch , men man kan lägga ut halm i hagen så hästarna har någonting att göraa , :]

okej tack :bow: men det kostar ju en slant de med :crazy: men sånt får man ta :D

Skaffa en foderautomat, eller iallafall ett foderbord där ni kan lägga ut tillräckligt med hö på morgonen för att hästarna ska ha mat över dagen? Klart det kostar, men det kostar att ha häst ;)

Min förra ponny hade jag uppstallad i ett stall där de bara fick morgon, middag och kväll.
Det funkade väl, men jag föredrar klar 4 mål per dag.

M-oaa

För jag vill inte gärna att de ska ha fri tillgång, lätt att de blir lite småfeta då :angel:

Varför är alla så rädda för grovofder :crazy: Är väl bara att slänga in mkt mat eller lunchfodra. Hästar bör inte gå utan mat (grovofder) mer än 4 h.

Vi har varken fri tillgång eller någon fast lunchfodring på vintern utan vi häller ut ungefär en höbal per häst när det är kallt. Det räcker åtminstone fram till på e.m. och då kan man lägga ut mer när man kommer ut, eller ta in sin häst.

Skaffa en foderautomat, eller iallafall ett foderbord där ni kan lägga ut tillräckligt med hö på morgonen för att hästarna ska ha mat över dagen? Klart det kostar, men det kostar att ha häst ;)

ja jo det gör ju det tyvärr, men man får ut desto mer glädje :grin:

Min förra ponny hade jag uppstallad i ett stall där de bara fick morgon, middag och kväll.
Det funkade väl, men jag föredrar klar 4 mål per dag.

M-oaa

Ja jag me , men jag får väll höra med ägaren till stallet om vi kan lösa det på något sätt ;)

Vi har varken fri tillgång eller någon fast lunchfodring på vintern utan vi häller ut ungefär en höbal per häst när det är kallt. Det räcker åtminstone fram till på e.m. och då kan man lägga ut mer när man kommer ut, eller ta in sin häst.

ja jo, det är klart de ska ha nå att tugga på på vintern näre är svinkallt . Men hur stora höbalar har ni? :eek: de små fyrkantiga eller? :)

Varför är alla så rädda för grovofder :crazy: Är väl bara att slänga in mkt mat eller lunchfodra. Hästar bör inte gå utan mat (grovofder) mer än 4 h.

jaa näru säger det så ;) aja, som sagt, får lösa det med ägaren, men nu har jag iaf lite alternativ
:idea:

Det finns även grindar som öppnar sig av sig själva vid ett visst klockslag, som man kan ha till en viss del av hagen där lunchhöet ligger.

Aldrig, aldrig skulle jag skippa lunchen. Tror det finns en annan upprörd tråd kring detta om du söker.

Antingen skulle man kunna se till att det finns fräsch halm för dem att knapra på i hagen.
Fri tillgång tycker jag, men det ville du ju inte.
Eller så fixar man en sån där lunchfodringsgrind. Har hört många som är nöjda med den.

Visst är det ultimata att hästen får mat många gånger om dagen men den lär ju inte må dåligt av att få två gånger om dagen. i stallet där jag hade foderhäst ett tag (väldigt rutinerat och ordentligt stall med totalt tre hästar) var rutinen så att de på morgonen fick kladdematen, så att säga, i boxen, sen hade vi kört ut en välfyllt skottkärra med hösilage och lämpat ut på lämpliga platser i hagen. Detta var de sysselsatta med långt efter lunch och sen fick dom kladdemat och hö i boxen på kvällen... Sen fanns det ju alltid lite gräs kvar i hagarna som de gick och tuggade på också.

Hästarna hade lixom koll på denna rutinen och det blev aldrig någon hetsätning, utan de åt jämt under dagen, till och från..

Skojar du?
Hästens magen är byggd för att hela tiden ha något att göra.
Fodrar man dem bara två gånger om dagen så måste de vid varje mål få så mycket att det finns kvar vid nästa fodring i princip.
Fast det kallar jag nog snarare fri tillgång isf.

Mina hästar har bara fått mat morgon och kväll tidigare (under 8 års tid), men efter alltmer kunskap och ekonomi skaffade jag en såndär fodergrind.

Nu när jag tänker på det är det ju hemskt att jag gav dem hö kl. 6 på morgonen, kom hem vid 16:30 och red innan jag fodrade kvällsmaten sen igen.

Nej, jag slår ett slag för fri tillgång el. fodergrind. Skäms över mina tidigare foderrutiner:o

har läst i hästens näringsbehov och utfodring av C.P att vilda hästar inte går utan mat mer än 3-4 h, sen får man väl tolka det som man vill :grin:

Alltså, kontentan av de rutiner jag beskrev är att de nästan aldrig gick utan mat. näst intill fri tillgång. Vi la ut så mycket hö så att det inte fanns rester kvar lagom till nästa mål. Samma sak på kvällen. Man gav så pass mycket hö att de precis hunnit äta upp till frukosten typ.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
708
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
164
Senast: Shixle
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka