Luktar era hundar illa i munnen?

Nej, min hund luktar inte illa i munnen. Det luktar ju inte direkt tandkräm, utan mer som det ska ur en hundmun....
Om det luktar illa bör man kolla upp så det inte är tandsten, tandköttsinflammation (beror ofta på tandsten eller på att det fastnat nåt i tandköttet, kanske en liten bit pinne).
Det vet jag pga. av att jag jobbar hos en vet.

Jag vet inte om hon luktar bara hund eller om hon luktar illa! Men lite illa luktar det nog...
Dock ingen tandsten (hon är 15,5 månader så det har väl inte fått fäste ännu), tandkött och slemhinnor fina, inga främmande föremål, inga problem med tonsilit...

En av tre luktar illa, de andra luktar normal hundandedräkt. Dvs inte gott, men inte illa heller utan - hund.

Hanen är den som luktar asgam, fruktansvärt vidrig andedräkt och att jämställas vid biologisk krigsföring. Anledningen: Kass munstatus. Blev bättre efter tandupprensningen men bra är den inte. Men det är ju mer kvar sas.

Äldsta hunden luktar inte gott, men inte heller jätteilla, lagom tror jag.
Den andra luktar lik och föruttnelse, riktig pest.
Hon har underbett och tre framtänder i underkäken har ruttnat och trillat ut.
Varför vet jag inte, frågade vet. sist vi var inne för vacc. då satt en rutten tand kvar, han var inte särskilt oroad, sa bara att den trillar ut snart och att han inte visste vad det beror på.
I övrigt har hon jättefin mun, vita tänder, inte valpvita, men så är hon 7 år.

Konstigt att inte din vet. vill kolla varför hunden har ruttna tänder så de trillar ut. Låter oansvarigt...men jag vet inte hur han/hon gör.
Min vet. skulle däremot förmodligen tagit hunden på undersökning, gett lugnande och kunna kolla ordentligt.

De yngre lykta inte illa, labben som är 13 luktar.. ja som gamla hundar luktar, jag är väldigt noga med hennes tänder så hon har knappt någon tandsten, hon är helt enkelt gammal...
Terriers får sällan tandproblem, jag tar lite tandsten i bland, men annars är hennes tänder tiptop.

//E

Jag har upptäckt att en hund som får dåligt med motion får dålig andedräkt.
Min nuvarande jycke klarar två dagar med lite motion sen vill man inte lukta på hans andedräkt.
Kolla om ökad motion gör det bättre.
Annars är det hundtandläkaren som gäller!

Ja, för just nu har hon tandsten. Den skulle tagits bort i onsdags. Men eftersom hon haft några sorts anfall så ville dom inte söva henne. Hon blir bättre i munnen när hon gnager ben.

De få gånger Hobbe luktar lite unket ur truten tror jag det beror på att han ätit lite dåligt.
Håller tänderna rena med tandborstning rätt ofta, och när han äter ordentligt luktar han bara.. hund.. :smirk:

Tack för alla svar!
Är det många som borstar tänderna på sina hundar?
Var köper ni "tand-krämen"? Vet ni någon som är bra?

Ja! Mina hundar luktar gam ur munnen om jag inte varit ute med de på länge...

Jag borstar inte tänderna på min hund. Hon är 8 år och har aldrig haft problem med tandsten(*peppar peppar*).
Om hunden har anlag för tandsten så hjälper det inte speciellt mycket med tandborstning, tandstenen kommer från tandköttskanten. Gnag på pinnar och ben hjälper lite, men som sagt har hunden anlag för det så är det vet. besök då och då som gäller.

Hmm, det låter ju hemskt ju!
Är du säker på att det inte är samvetet som luktar? ;)
Näe, skämt och sido. Är det så att de luktar om de ej varit ute och är jätte nödiga eller när de blivit försummade och bara fått kissrundor?
Har inte själv märkt något samband.

Däremot sa en vän till mig härromdagen att det kanske beror på att hon löper och slickar sig därbak. Löpet har luktat väldigt illa, så teorin verkade vettig. Dock känner jag inte att andedräkten kom i samband med löpet. Den fanns nog innan.

Om de får kissrundor regelbundet så luktar de inte, det är om de inte varit ute på länge och säkerligen är jättenödiga! (Som nu... Matte sitter här fast vi egentligen ska vara ute och träna :angel:)

Min veterinär sa att en hund liktar illa i munnen pga tandsten eller halsinfektion. I vårt fall var det halsinfektion så lilla vovven fick äta penicilin.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 862
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
700
Senast: MML
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar