A

Atomiic

Jo, min häst ska åka transport ganska långt för att jag ska flytta till en annan stad, nu vill jag veta om det finns lugnande som man kan ge?
Hade tänkt ringa vet på måndag för att fråga, men otålig som man är och vill ha svar så vill man ju veta NUUU.. :p
Hon är mer eller mindre 'hysterisk' i transporten, det har blivit bättre, men det är väldigt lång resa och jag vill inte att hon 'tar' ut sig genom att gå 3timmar i sträck upp :(:crazy:
Annars är alternativet lastbil men ingen som jag pratat med vill köra den sträckan det gäller dessvärre..

Så, har ni någon erfarenhet av att fått lugnande till hästarna för transport, vet att vet. helst inte vill sedera, men min kompis hade ett lugnande i form av oralpasta som hon hav innan hon red t.ex..
Någon som vet?
Snälla :D

Sv: Lugnande?

vi har vid många olika tillfällen och av olika orsaker låtit sedera för transportering under årens lopp, det har varit för att hästen varit helt ohanterad (nyköpt) att den varit ute för någon typ av trauma eller för att den måste transporteras (till klinik osv) men inte blivit lastvan än och haft "klostrofobi/fått panik".

förr gav vi plegisil (sirap) men om inte hästen vart riktigt lugn/avslappnad vid intagandet och fram tills effekten kom så kunde effekten bli helt motsatt eller utebli (har för mig att det är samma verksamma substans som i oralpastorna, har dock aldrig prövat dom)

dom senaste 10 åren har vi använt oss av domecedan (spruta) villket alltid har fungerat fullt ut vid varje tillfälle, effekten sitter inte i under 3 timmar och kanske behövs en dos "under vägen".

Att ge en häst lugnande inför transport brukar innebära att få den hanterlig i samband med lastningen. Att ha hästen drogad i 3 timmar i en transport i den här värmen skulle jag inte rekommendera.

Hästen lär var i minst lika dåligt skick när den anländer som utan lugnande.

Ger man ändå sederande så är det viktigt att hästen är tillräckligt pigg för att kunna balansera under transporten, annars finns risk att den handlöst trampar hit och dit och faktiskt skadar sig. Alla som sett en sederad häst ledas in i boxen efter behandling på stallgången vet vad jag menar.

De preparat man ger i oral form ger lite mindre effekt än injektionerna. Plegicil i oral form finns inte längre, men två andra läkemedel med samma verksamma substans finns tillgängliga via veterinärer med licens; Sedalin och Vetranquil. Dessa ska ges i god tid före lastningen och det är viktigt att hästen får lugn och ro tills effekten sätter in.

Tror du inte att hästen lugnar sig just med tanke på resans längd? Kan du istället skicka hästen med lastbil? Har ni försökt träna bort problemet?

Lastningen är inga problem, det är i transporten dessvärre :(
Som jag nämnde ovan är det ingen lastbil vill köra sträckan dit jag ska flytta, annars hade jag tagit det alternativet, det var det första jag kollade upp när flytten blev ett faktum..
Jag vill som sagt inte ge lugnande pga lastningen för den har hon inga problem med, det är i transporten hon blir mer eller mindre tokig, senaste gången hon åkte var det mycket mycket bättre!
Det här problemet uppkom när hon blev transporterad bakom en traktor :eek: vem tusan nu som gör sånt, efter det har hon varit väldigt stressad i transporten, vilket är fullt förståeligt!
Jag hinner dock inte träna bort problemet eftersom vi flyttar nu, och jag har alltid tänkt att jag ska träna bort det genom en ordentlig lastträning, men jag har varken transport eller bil/körkort därför har det blivit skjutet på, sen har jag heller aldrig haft tanken på att flytta 20mil :crazy: så jag trodde jag hade all tid i världen att lösa det här..
Det jag vill ge henne är nånting som gör att hon kan slappna av och inte stressa upp sig, inte vara drogad eller sövd, därför tänkte jag på t.ex de som man kan ge hästar vid ridning som gör att dom inte stressar upp sig men ändå är fullt 'verksamma' (kom inte på nåt bättre ord) :)

Senast ändrad av en moderator:

dom senaste 10 åren har vi använt oss av domecedan (spruta) villket alltid har fungerat fullt ut vid varje tillfälle, effekten sitter inte i under 3 timmar och kanske behövs en dos "under vägen".
Tar man ut vet. till det eller ringer man och dom skriver ut? :)

Du kan ju testa en låg dos Sedalin eller Vetranquil. Ge henne en dos några dagar före resan så du vet ungefär hur mkt som behövs. Om problemen börjar direkt när hon kommer in i transporten så bör hon vara påverkad redan när hon kommer på släpet, annars kommer medicinen inte att verka. Det är alltså viktigt med lugn och ro tills effekten sätter in. Tänk på att en häst som fått dylika preparat kan förlora en del av sina vanliga hämningar - de kan sparka ganska ordentligt.

Domosedan ges av veterinär. Effekten är mer åt det vingliga slaget.

Okej, då låter absolut inte Domosedan sok ett alternativ, jag vill ju som sagt mest bara ge henne nåt för att inte stressa upp sig.. Det är fasiken att ingen lastbil vill köra henne, hade jag fått välja hade jag absolut MYCKET hellre sett det framför transport!
Jag tänker ringa vet på måndag, men ville kolla om det nån mer visste och hade erfarenhet av det :)
Hon är lugn när man lastar och när hon kommit på släpet och även sen när man ska släppa ut henne, det är just under resan..
Tack för hjälpen :)

även domecedanet kan ju ges i olika stor dos för önskad effekt, för transport har våra fått en något lägre dos (halvbloden mellan 0.2-0,5 ml). dom har inte vinglat alls, snarare bredställt sig och "sovit" ;) det är veterinären som kommer och ger, men eftersom vi haft hästrar som av olika anledningar behövt ofta så har vi vid tillfällen fått hämtat "laddad" spruta och ibland fått med en "dos" på resan och gett muskulärt.

håller med.

min ena är också orolig vid transport (står still men är rädd) men jag skulle aldrig drömma om att droga honom. tillräckligt svårt för dom att hålla balansen som det är! du risikerar att hästen ramlar och skadar sig. då är det trots allt bättre att den är rädd men fullt vaken.

sedalin har jag mkt dålig erfarenhet av, ger hämningslös med ff rädd häst som inte vet vad den gör, dvs farlig! domosedan blir dom ju helt borta av, även med en liten dos så kan dom knapt hålla huvudet uppe.. inget man bör använda i samband med transport. :crazy:

Senast ändrad:

Finns det inte något som kallas "räddningsdroppar"? Ska dom inte bli lite avtrubbade bara,istället för helt "borta" som dom blir av lugnande??

Det du beskriver med Sedalin är just den oönskade effekten av acepromazin. Om hästen är uppjagad när preparatet ges eller om den inte får de där 15-20 minuterna av total lugn och ro kan de "snedtända" och bli sju resor värre. Ibland blir effekten motsatt den önskade ändå. Dessutom kan de bli livsfarliga, mkt sparkbenägna och kicken kommer ofta snabbt och oväntat.

Vad gäller doseringen på Domosedan så är min erfarenhet att effekten varierar stort mellan olika individer. 0,5 ml till ett halvblod brukar resultera i en vinglig häst (ja inte om den får stå still på stallgången med huvudet sänkt, men om man försöker flytta på den eller putta den i sidled) som är tillräckligt sederad för de flesta undersökningar eller behandlingar, dock inte alltför smärtande. Men visst, man kan ju prova sig fram. Domosedan fungerar ju utmärkt till svårskodda hästar, och då står de ändå på tre ben...

Tycker fortfarande att det vore bäst att köra utan och eventuellt träna mer inför resan.

när jag användt sedalin så har hästen varit helt lugn vid medicineringen och sen bara stått i sin box i 20 min. trots det blev han precis lika rädd som vanlig, dock helt okontrollerad, kastade sig mot väggar och var helt borta. :crazy:

fibusen;
jo det finns, och det skadar inte att prova.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 844
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 890
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka