C

chrysler

Alla veterinärer jag pratat med har sagt att man i det längsta bör undvika att ge lugnande medel till hästar då det alltid finns risker med detta.Som alla vet kan överdosering ske samt foderstrupsförstoppning om hästen får i sig tex foder då musklerna är så avslappnade.Nu pratar jag med en travmänniska som inte alls tycker det är farligt eller ens ovanligt att ge hästar lugnande då & då.Att man kan ge det varje gång en häst ska skos osv.Alltså regelbundet.Blir aningen oroad över den minst sagt avslappnade åsikt människan har.vad tycker ni?Är detta verkligen så himla vanligt bland travare att men ger det var å varannan vecka??:crazy:

Sv: Lugnande

Min åsikt är som sådan att har du en såpass väluppfostrad/stabil häst som klarar att skos/få veterinärbehandling etc etc utan att få lugnande så är det ju kanon! Men under tiden, när du fortfarande "jobbar" på att få hästen dit tycker jag inte att man ska dra sig för att ge lugnande. Är en häst som är tex. dum att sko lite nerdrogad så minskar ju skaderisken på både häst och människor runt i kring rejält! Samt att hästen inte går därifrån med en dålig minnesbild av händelsen. Men givetvis är ju alla sådana preparat försedda med vissa "risker" och biverkningar. Därför bör man ju givetvis jobba för att kunna hantera hästen utan sedering vid knepiga situationer, men jag ser inget fel i att ta hjälp av de preparat som faktiskt finns, både för hästen och omgivningens skull.

I vanliga fall brukar travarna vara vana vid skoning då det sker ganska ofta i deras liv...men det finns ju alltid undantag. Jag har använt mig av lugnande, med veterinärens vetskap, då jag satt igång hästar som på grund av skador haft långa perioder av boxvila. Detta för att de inte ska göra sig mer illa, när de körs de första gångerna. Men precis som du säger så ser jag till att den inte kan äta genom att binda upp den, ganska lätt avhjälpt.

Jag anser inte att man behöver dra sig för att använda lugnande, det är en fråga om säkerhet o om att kunna göra ett bra jobb.
PL

Tack för svaren!Då jag diskuterade med denna tjej handlade det inte om att behöva dra sig för att använda lugnande i veterinära situationer, jag förstår ju att det behövs ibland.Men det handlade om hästar med dåligt lynne som kanske kommer att behöva lugnande regelbundet för att ens kunna hanteras i skoning tex, en vanlig rutinsituation, om en häst kommer att behöva lugnande tex flera ggr i månaden undrar ju jag personligen om det inte vore bäst att få låta den somna in istället för att utsätta den för så stressande sitiuationer rätt många gånger under dennas liv.(detta handlar eg. om en tjej som köpte en häst där säljare intyga att den var snäll att sko men eg behöver lugnande varje gång)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 614
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 329
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar