Lugnande - Sedalin gel

Seabaz

Trådstartare
Hur länge kan hästen ha spår kvar i kroppen om den fått detta preparat?

Det är fyra dagars tävlingskarens på det i alla fall.
Någon som har ideer för vad som gäller för träning efteråt? Hur länge bör man vänta innan man tränar på "som vanligt" (inte elitnivå-träning men ändå ordentlig hobbyträning, hoppas ni fattar :D )

Sv: Lugnande - Sedalin gel

Min kille får Sedalin vid skoning p.g.a. sin shivering, och jag brukar låta han vila samma dag som han skos, men rider som vanligt igen dagen efter. Hästarna reagerar ju så väldigt olika på Sedalin, min grabb ska enligt uträkning ha mellan 1,5-2,5 ml, men kräver 5 ml för att bli lagom sömning, och det brukar sedan ta c:a 6 timmar innan han är sitt vanliga pigga jag igen..
Jag vet dock inte hur länge det finns substans kvar i kroppen, jag tävlar inte ändån :)

Senast ändrad:

Jag har ridit en av mina hästar "på" sedalin under igångsättning, men jag tror precis som Cillen att det beror på hästen. Sen kan man väl om man är osäker låta hästen vila dagen den får det på och sedan kanske skritta ut, man får nog känna sig fram. Men jag har som sagt ridit med sedalin just för att hästen skulle vara lugn, helt utan problem.

Jag har ridit en av mina hästar "på" sedalin under igångsättning, men jag tror precis som Cillen att det beror på hästen. Sen kan man väl om man är osäker låta hästen vila dagen den får det på och sedan kanske skritta ut, man får nog känna sig fram. Men jag har som sagt ridit med sedalin just för att hästen skulle vara lugn, helt utan problem.

Lite KL, hur fort reagerar hästarna på sedalinet? Har precis fått ut en tub, som jag ska prova på min boxvilande häst, så vi kommer ut på våra promenader utan att riskera att slå upp skadan

40-60 minuter har jag för mig att det är. Viktigt är att hästen inte får en massa mat i samband med att man ger den typ Sedalin, Vetranquil eller liknande. Då verkar det inte lika bra.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 266
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 761
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 480
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 777
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna