Lugnande endorfiner

N

nipa

Hörde nått så konstigt som att en häst som är inspänd och går med huvudet lågt och gärna "mellan frambenen" utlöser lugnande endorfiner.

Alltså har man en häst som gärna ser sig lite omkring och blir lite tittig när man rider ut kan man sätta på en inspänningstygel och vips blir hästen lugnare. :smirk:

Sv: Lugnande endorfiner

Jag vet inte om det stämmer, men vi har en häst på ridskolan som alltid stressade upp sig och bara sparang och sprang. Nu har han fått börja gå med halsförlängare - fast verkligen inte mycket inspänd utan bara precis så att han känner att den är där - och det gör jätteskillnad. Jag fattar inte hur det funkar :confused: .

Tror inte det funkar.. En häst som är tittig borde väl få panik om den måste gå inspänd med huvet i backen?

nipa skrev:
Hörde nått så konstigt som att en häst som är inspänd och går med huvudet lågt och gärna "mellan frambenen" utlöser lugnande endorfiner.

Alltså har man en häst som gärna ser sig lite omkring och blir lite tittig när man rider ut kan man sätta på en inspänningstygel och vips blir hästen lugnare. :smirk:
Skulle inte förvåna mig. Vad gör hästen när den blir nervös? JO höjer huvet så högt det går. Och när han lugnat ner sig, jo sänker huvet o börjar leta mat.

Det kan säkert fungera på samma sätt som skygglappar, för det hästen inte kan se kanske den inte blir skrämd av. Hästar måste ju höja sitt huvud och se genom den undre delen av ögat för att se saker som är långt borta. Det som är nära måste den göra tvärt om på. Se genom övre delen av ögat. Det är därför de böjer på nacken och blåser så dant när den undersöker något läskigt som är nära.

Men det här med endorfiner tvivlar jag på, men vem vet. Att gnugga hästen öron utlöser ju det.

Hälsning Maja

Om det utlöser endrofiner eller ej ska jag låta vara osagt, men det är iaf enligt min och flera andras erfarenhet så att det HAR en lugnande inverkan om man kan få ner huvudet på dem när de blir spooky. Inte så det hjälper en häst som är RÄDD '¨på riktigt', men en spooky häst som är i 'valet och kvalet' om den ska reagera och fly eller ej kan det ofta hjälpa att plocka ner huvudet (men då talar vi för stunden och inte ha den inspänd för jämnan)

Om det är att RYTTAREN är lugnare för hästen kan 'göra mindre' med huvudet lågt eller om det faktiskt har en lugnande inverkan på hästen är dock en bra fråga.

Å tredje sidan så en spänd/rädd/flyktberedd häst har huvudet högt, och en avslappnad, trygg häst har huvudet lågt. MenJAG tror inte att det BARA har med endorfiner att göra.

Jag hade en AR-tränare som sa att när hästen går i en låg form så bildar den endorfiner och när den går med huvudet a lá stjärnkikare så bildade den adrenalin.

Men de innebär inte att bara för att man spänner in hästen så buildar den inte automatiskt endorfiner,det har med hal paketet att göra,när hästen är lugn o trygg så bildar den endorfiner när den går i en behaglig form.
som någon anna skrev:när hästen är rädd så står den med luft huvud och verkligen pumpar den adrenalin,beredd att springa vilken sekund som helst.
Hoppas ni hängede med;)

alltså det finns ju nån tjej som har som träningsmetod(har hon kommit på själv) att låta hästen gå EXTREMT med huvudet mellan benen och hela tiden låter den krulla ihop huvudet och väldigt mkt bakom lod. men jag tror inte hon har nån inspänning hon lixom lär hästarna det sen är hon jätte duktig och tävlar svårt dressyr man då låter hon hästarna gå normalt o hon tycker att de blir mkt bättre av att tränas ihopkrullade. någon mer som hört om det?

Den lugnande inverkan av endorfinerna försvinner sannolikt av det mycket större obehag en inspänningstygel skapar, så verkan blir precis tvärtemot. När förstånd och kunskap tar slut, tar man till tekniska hjälpmedel !

Vad bra om det stämmer någolunda men då kankse man kan använda graman och bara använda den när det verkligen behövs.
Hästarna måste ju få möjlighet att skritta fram/ av på lång tygel.
Och hjälptyglarna behöver ju inte användas i ridhus också.
Som de i detta fall görs.

Hästarna tappar ju massor av steg och bara tassar fram.
Inte får de några fina muskler för den delen heller.

Jag har också hört att det utsöndras endorfiner som lugnar hästen när den går lågt med huvudet, än om den har huvudet uppe i skyn typ.
På ett känsligt halvblod så har jag även sett skillnaden när man rider honom i lägre form än en högre. Stor skillnad, han kunde "explodera" vid den högre formen. Nu har han blivit lite äldre så det är inte lika påtagligt nu som tur är.
Men nu tänker jag inte alls på inspänningstyglar som säkert kan bidra till en viss typ av stress istället och ge en motverkad effekt.

Senast ändrad av en moderator:

Bill skrev:
Den lugnande inverkan av endorfinerna försvinner sannolikt av det mycket större obehag en inspänningstygel skapar, så verkan blir precis tvärtemot. När förstånd och kunskap tar slut, tar man till tekniska hjälpmedel !

Håller med!

Ska detta funka måste man lära sin häst att gå med sänkt huvud UTAN inspänning. Inte svårare att lära dom sänka huvudet än att lära dom nåt annat!

Detta hörde jag av Kyra Kyrklund på en clinic på Flyinge för en 3-4 år sedan. Alltså om man sänker en stressad häst i formen, så att mulen var lägre än bogspetsen, skulle den börja utsöndra endorfiner och bli lugn och harmonisk, medans en högre nacke under längre tid skulle utlösa en utsöndring av stresshormonet adrenalin. Jag kan oftast rida min hetsporre lugn genom att placera henne i framåt-utåt-nedåt. 2-3 min joggtrav och / eller skritt med näsan lågt, gör hennemottaglig och 'lyssnande' igen om hon blivit upprörd eller skrämd av något. Om det är pgav endorfiner eller om det är någon annan förklaring vet jag inte...

nipa skrev:
Bra sagt Bill!

Sa jag nånting bra? :banana:

Jag blir förvånad och förtvivlad över hur korkade en del "hästmänniskor" kan vara! Har man glömt att det är levande varelser man har att göra med? inte maskiner.
Man ska inte behandla sin häst som en slav, man ska behandla den som en god vän. Goda vänner behandlar man med respekt, och man klemar heller inte bort dem.
Detta hade skämsfaktor 9,5 !

Gullan86 skrev:
alltså det finns ju nån tjej som har som träningsmetod(har hon kommit på själv) att låta hästen gå EXTREMT med huvudet mellan benen och hela tiden låter den krulla ihop huvudet och väldigt mkt bakom lod. men jag tror inte hon har nån inspänning hon lixom lär hästarna det sen är hon jätte duktig och tävlar svårt dressyr man då låter hon hästarna gå normalt o hon tycker att de blir mkt bättre av att tränas ihopkrullade. någon mer som hört om det?

Låter misstänkt likt rollkur

Mvh//LG

Senast ändrad:

Om hästen är "tittig" när du rider ut så beror det för det mesta att hästen är ängslig för att den har en urusel flockledare på ryggen, den litar inte på dej! Sedan när du inser detta så förstår du också att inspänningstyglar och de attiraljer du tar till inte gör saken bättre. Det enda som sker är att du förslavar den. Men som sagt, det tar en stund innan man kommer till insikt med saker och ting, och tyvärr , en del gör det aldrig. Tyvärr är det så att man i ridskolevärlden inte får lära sej mer än att sitta på en häst, och ta till diverse utrustning för att betvinga hästen.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
2 105
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama