Sv: Lugna vs. Ignorera?
jag har märkt en del skillnader
ex. Hästen ser något farligt, backar, går frammåt, backar går förbi.. Jag ger den massor med beröm
ex. Hästen ser något farligt, backar, jag driver fram den bestämmt utan något annat som stör den. Bara ber den gå fram. En bestämd frammåtdrivning (= det är ingte att vara rädd för, gå fram nu)
Til skillnad från när man berömmer, samckar låter hästen stanna ett tag, driver ltie till.. Detta kan tolkas mera som att det är farligt men att den klarar att gå förbi.. sen får den massor av beröm när den klarat det.
då bli hästen lika orolig nästa gång den upptäcker något liknande, eller samma sak. Vågar jag gå förbi?..
enligt min mening (för mej och min häst) fungerar det bättre att bara be den gå fram bestämmt och skippa hela drösen med beröm.. Visst ska man berömma sin häst. men saker som för mej är självklara att hästen ska gå förbi utan rädsla eller tvekan låter jag bli att berömma om dom passerar.. utan istället bara ber dom gå frammåt och sluta fjanta sig
Är det däremot något konstigt, eller högljutt som inte hör till naturen får honberöm när hon gått förbi.. men hon ska ha passerat och börjat slappna av innan hon får beröm. Men visst måste man prata lungnande med dom om dom är rädda..