Lugna vs. Ignorera?

Sv: Lugna vs. Ignorera?

jag ser till att hästen alltid GÅR FRAM och lyssnar på mej

Ignorerar och låtsas som inget har hänt, låter hästen titta om den vill men fortsätter framåt. Är det nu nått som den verkligen är rädd för, kliver jag av och går med hästen, så den får titta/nosa, sen brukar det vara lugnt...

Hehe, min ponny flyger i luften för allt. :devil: Medans han nästa dag kan vara helt lugn som en ängel :angel:
Alltså om jag skulle förutspå allt jag tror att han kan bli rädd för, då skulle jag inte kunna rida ut, för ni har väl hört talas om monstert i småstenarna? :smirk:
Sen finns det saker jag VET att han reagerar på varje gång, och då är det inga små rektioner (tex traktorer) du ställer hans sej på bekbenen och vänder hemmåt. och detta vet jag , så jag spänner mej alltid extre mycket då.
Så vid sådana tillfällen sjunger jag, högty och tydligt och bara sjunger. då brukar det gå lugnare till.
Vid småsaker brukar jag säga med ironi i rösten "onej, een steeeen. du kommer dö, bäst att springa härifrån hörredu" och kallar han fjompis och sånt :D det löser det mesta ;)

har hästen inte "hunnit" bli rädd än, brukar jag låtsas som ingenting. skulle han däremot bli rädd brukar jag försöka lugna honom och sen berömma honom en hel del.

Senast i fredags trodde Popeye att han skulle möta döden i en gul islänning som vi mötte på fältet.
Jag skulle bara skirtta ut så jag satt där på långa tyglar och fötterna dinglandes ur stigbyglarna.
Först fryser hästen fast när den lilla gulingen är ca 40 m bort, och så står han där tills islänningen är ca 20 m bort.
tvärvänder Popeye på baken och galopperar iväg åt andra hållet. :eek:
Satte fötterna i stigbyglarna och red sedan mot islänningen som om den inte fanns, och men lite övertygning från skänklarna så gick det.

Islänningens matte däremot lär ju fått alla sina fördommar om "nippriga halvblod som fjantar för ingenting med hjälplösa ryttare i dressyrsadel" bekräftade ;)

Brukar annars vara så iskall som möjligt, och det brukar fungera för det mesta (utom gula islänningar då) Går jag fram och visar osv blåser han ofta upp sig ännu mer.

Senast ändrad av en moderator:

HumleDumle skrev:
har hästen inte "hunnit" bli rädd än, brukar jag låtsas som ingenting. skulle han däremot bli rädd brukar jag försöka lugna honom och sen berömma honom en hel del.
jag gör också så!

jag har märkt en del skillnader

ex. Hästen ser något farligt, backar, går frammåt, backar går förbi.. Jag ger den massor med beröm

ex. Hästen ser något farligt, backar, jag driver fram den bestämmt utan något annat som stör den. Bara ber den gå fram. En bestämd frammåtdrivning (= det är ingte att vara rädd för, gå fram nu)

Til skillnad från när man berömmer, samckar låter hästen stanna ett tag, driver ltie till.. Detta kan tolkas mera som att det är farligt men att den klarar att gå förbi.. sen får den massor av beröm när den klarat det.

då bli hästen lika orolig nästa gång den upptäcker något liknande, eller samma sak. Vågar jag gå förbi?..

enligt min mening (för mej och min häst) fungerar det bättre att bara be den gå fram bestämmt och skippa hela drösen med beröm.. Visst ska man berömma sin häst. men saker som för mej är självklara att hästen ska gå förbi utan rädsla eller tvekan låter jag bli att berömma om dom passerar.. utan istället bara ber dom gå frammåt och sluta fjanta sig

Är det däremot något konstigt, eller högljutt som inte hör till naturen får honberöm när hon gått förbi.. men hon ska ha passerat och börjat slappna av innan hon får beröm. Men visst måste man prata lungnande med dom om dom är rädda..

Ignorerar, försöker slappna av några extra snäpp och är beredd på att hästen faktiskt kan bli skrämd, utan att spänna mig och korta upp tyglarna. Försöker helt enkelt låtsas som om det itne finns något där. :D

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 450
Senast: __sofia__
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 228
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 685
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar