Lugna skärrad häst

C

Caterpillargirl

Min häst är superfjantig om man går med henne ensam utanför stallets revir. Rider man med andra är hon lugn som en filbunke. Hon kan gå först och även om de andra hästarna stressar upp sig för något så behåller hon sitt lugn. Jag tror säkert att det handlar om att jag brister i mitt ledarskap och jag gör endel ledarskapsövningar med henne.
Jag är ute och går med henne ibland men det brukar leda till katastrof. Det kommer en hare eller cyklist och det är kört. Min 700kg:s häst visar olika skolor av piaff, gallopp på stället och passage. Även en och annan capriol har hon fått till:crazy:.
Någon som har tips på hur man kan lugna en häst som redan är i det stadiet? Man känner sig något liten och det enda jag tänker på är att jag inte ska hamna under henne.
Någon som vet övningar som kan hjälpa mig för att detta inte ska uppstå?

Sv: Lugna skärrad häst

Börja rid aktivt...gör skänkelvikning över vägen ,vänd henne på en liten volt .Ta kommandot så att hon slipper känna ..Hjälp vad ska jag göra nu...Berömm när hon lugnar sig,hon vill att du ska gå in som ledare i otäcka situationer.....Oftast ska man bara låta dom upptäcka det otäcka men sen ska man genst röra på sig ,dom får inte börja tänka för mkt själva ....

Sv: Lugna skärrad häst

Fokusera på att hålla dig själv lugn så att du kan vara ett tryggt stöd för hästen. Och var inte rädd för att sitta av och leda!

Liknande trådar

M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 345
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar