Lugn, mjuk och lyhörd ras utan vaktinstinkt?

Sv: Lugn, mjuk och lyhörd ras utan vaktinstinkt?

Jag har ingen tidigare egen erfarenhet av vinthundar. Min hund före italienaren var en dobermann. Jag visste att min nästa hund skulle vara en med samma päls (oerhört lättskött och trevlig) men inte med så stort aktivitetsbehov.
Jag började snegla efter whippet som jag tyckte var lite lagom mindre än dobbisen. Men jag blev övertalad här på buke att kika på italienare och det gjorde jag och fastnade. Jag är ganska stor så jag hade fördomen att jag inte skulle passa med små hundar. Nu när jag är klokare vet jag att hundens storlek och "storhetsvansinne" inte matchar alltid.
Min råtta, som jag kallar henne, är den mest anpassningsbara hund jag någonsin sett och mött. Hon ligger still inne, helst under täcke eller filt. Lika still som hon är inne kan hon vara livlig ute. Jag är friluftsmänniska så min hund får följa med på vandringar på flera mil. Hon har varit med och seglat och vi har tränat agility (med varierad framgång men vi hade väldigt roligt) och hon kan vara med nästan överallt. Nästan ingen är rädd för henne eller tycker hon luktar hund.
Det är mycket lättare att få hundvakt och jag kunde utan problem låta barnen gå ut med henne när de var mindre eftersom hon bara väger 3 kilo.
För mig är det den optimala rasen även om de såklart har några nackdelar, t ex är inte helt lätta att få rumsrena och inte helt lätt med tänderna (som verkar vanligt på små hundar). Hon behöver också lite kläder när det är riktigt kallt eller blåsigt.
Kontraster:
http://www.youtube.com/watch?v=n9qU3y934Ik
http://www.youtube.com/watch?v=L-ay0mbBvx0

Senast ändrad:

Valp och unghundstiden var fullkomligt vidrig, hon tuggade bl a sönder två soffor och tre fåtöljer, snodde allt, strimlade allt hon kom åt och var allmänt odräglig, hon var definitivt värre än 10 jaktgoldenvalpar samtidigt! Kan tillägga att detta pågick i 3 år, vilket totalt sög musten ur mig, det gick ut över de andra hundarna. Men nu är hon 4,5 och börjar bli riktigt "normal" hehe! :D

Härliga filmer! :D Ja hoppla, sjövild unghund i fyra år låter väl sådär haha. Har hört att vinthundsvalpar överlag kan vara nå fasligt jobbiga, vet inte om det är för att vintisvalpar kanaliserar all djävulskap till första åren (:p) eller om skillnaden mellan ung och vuxenhund bara upplevs som större..? Roligt att höra om din whippa i alla fall, även om hon kanske inte passade in sådär väldigt på mina kriterier.

Jag är ganska stor så jag hade fördomen att jag inte skulle passa med små hundar. Nu när jag är klokare vet jag att hundens storlek och "storhetsvansinne" inte matchar alltid.
Min råtta, som jag kallar henne, är den mest anpassningsbara hund jag någonsin sett och mött. Hon ligger still inne, helst under täcke eller filt. Lika still som hon är inne kan hon vara livlig ute. Jag är friluftsmänniska så min hund får följa med på vandringar på flera mil. Hon har varit med och seglat och vi har tränat agility (med varierad framgång men vi hade väldigt roligt) och hon kan vara med nästan överallt. Nästan ingen är rädd för henne eller tycker hon luktar hund.

Sådan söt liten italienare! Kul att höra att den hänger med på så långa vandringar. Antar att spensligheten bedrar. Om de är svåra att få rumsrena är det förstås ett minus, hur kommer det sig tror du? Hört att det kan vara relativt vanligt med benbrott också? Sambon sträcker nästan två meter så får honom blir en liten hund näst intill osynlig ;) Skämt åsido, stackarn är van med schäferstorlek sedan innan och har väl lite svårt att förlika sig med något pytte... Vinthundskroppstypen har han däremot fastnat för till min stora glädje!

För mig är valet lätt om det står mellan att ha en hund jag kan ha med och ha lös överallt mot att torka en kissfläck då och då.
Första året var jobbigt, hon var jättesvårflörtad med att kissa ute och särskilt när det var vinter. Nu är det bara kring löpen jag får passa henne noga.

Benbrotten tror jag är när de är unga och inte kroppen har stärkts. Annars gäller det att de inte får bli för tjocka, då håller inte benen. Min hund har bara varit hos veterinären för tandstensskrapning och någon bruten klo då och då (när vi tränade agility). Hon blir sju år i december.

Snygga vovvar du bidrog med! Tyvärr har jag bara träffat shelties som varit hemskt skälliga och rätt nervösa. Det har avskräckt mig. Det är synd för jag tror att de skulle kunna varit en tänkbar kandidat annars... Nu är väl nervositet och liknande är en avelsfråga men det känns som alla shelties har otroligt lätt till skall. Vore tacksam för en sheltie som kunde motbevisa mig ;)

Det är inte en avelsfråga utan en uppfostringsfråga.

En sheltie är en vallhund med lätt till skall men sen är ju frågan när de tar till skallet. Jämför man med ex. schäferkorsningen jag hade så skällde hon i princip aldrig, hon körde schäfer-pip. Mina shelties skäller vid lek men inte mer. De skäller inte när folk knackar på dörren eller när grannarna kommer hem eller vid hundmöten, när katter/hundar/hästar/vilt passerar gården etc. Och det beror helt på träning.

Att hitta shelties som inte är nervösa är lätt. Finns massor med trevliga, stabila individer. Sen finns det precis som i alla andra raser dåliga hundar - har man bara en bra dialog med sin uppfödare och är noga med varifrån man köper hunden så är det inget att oroa sig för. Precis som med vilket annat hundköp som helst! :)

Det är inte din whippet som tror den är en jaktgolden.. Det är du som är en djupt skadad retrieverägare:D (känner igen det.. ALLA hundar ska apportera;) tillhör allmänbildningen)

Så där är min äldsta också. :D Hon menar inget illa, men kan skrämma slag på vem som helst. Hon har inte riktigt läst rasbeskrivningen. Dessutom har hon ett fantastiskt fint grepp. Ibland tror jag att hon var en malle i ett tidigare liv.

Men hon är väldigt lugn inomhus, tack och lov. Sidoläge nästan hela tiden. :) Det är det jag menar när jag skriver att de är rätt motsägelsefulla hundar. Min yngsta är mildare i temperamentet, men den äldsta är alltså lite av en Dr Jekyll och Mr Hyde.

Det är inte en avelsfråga utan en uppfostringsfråga.

(...)

Att hitta shelties som inte är nervösa är lätt. Finns massor med trevliga, stabila individer. Sen finns det precis som i alla andra raser dåliga hundar - har man bara en bra dialog med sin uppfödare och är noga med varifrån man köper hunden så är det inget att oroa sig för. Precis som med vilket annat hundköp som helst! :)

Skönt att höra :) Jo självklart är det ju uppfostring också, formulerade mig lite klumpigt. Jag tror förstås inte att alla shelties är nervösa by nature, troligtvis tvärtom, men man blir ju lite påverkad av hundar man tidigare träffat på. Sedan att de exemplaren förmodligen var ganska understimulerade får jag ju ha i bakhuvudet.

Det jag tycker är den stora skillnaden mellan italienare och whippet är att de förra inte har riktigt samma lugn inne. Det är oftare italienarna är mer sjövilda än än whippet (det är ju inte för inte som de kallas för känguruapor som tror att de har vingar ;)).

Whippetklubben har årsbästalistor för olika grenar och de kan man ju kolla av för att se om någon eller några uppfödare utmärker sig. SLD här på buke har en riktig multitalang som är LP1, plockar pinnar i Agilityklass II, som springer rundbana, whippetrace och lure coursing med stor framgång.

Jag kanske skulle tipsa om att SLD:s hane har blivit pappa till en kull som är två veckor nu. :) I princip alla är redan tingade, men jag tror att det finns någon enstaka kvar.

Det jag tycker är den stora skillnaden mellan italienare och whippet är att de förra inte har riktigt samma lugn inne. Det är oftare italienarna är mer sjövilda än än whippet (det är ju inte för inte som de kallas för känguruapor som tror att de har vingar ;)).

Haha åh en känguruapa kanske vore något... å andra sidan är det ju det stora lugnet inne som lockar ;) Tack för valptipset förresten, nu har vi inte så bråttom men det är ju alltid tacksamt att ha uppfödare i bakhuvudet.

Det är inte så ofta min italienare beter sig som en känguruapa nu för tiden, hon fyller sju nästa gång. På filmen var hon ca 1,5 år!!

Det är inte så ofta min italienare beter sig som en känguruapa nu för tiden, hon fyller sju nästa gång. På filmen var hon ca 1,5 år!!

Jag tycker klippet är störtcharmigt! :D Apropå något helt annat, har läst att IG:n ska vara ganska pratig? Gäller det för din också?

Tänk, är hon redan sju år. Vad tiden går! :)

Fast jag har uppfattat Sofi som förhållandevis lugn för att vara en IG. Min höll på som din gör i filmen tills hon var 11 år, dvs. innan hon blev illa biten. Men det är i och för sig en sak som jag älskar med IG och det är just att de är så energiska, påhittiga och lekfulla hela livet!

Elis: IG är väldigt pratiga hundar, men det gäller alla vinthundar. De skäller inte alls mycket, men är väldigt verbala. Min IG kunde säga "nam-nam" när hon ville ha godis.

Jag känner ju inga andra IG så jag har svårt att jämföra. Sofi pratar just ingenting, bara när hon har rollen som kvarterets vakthund (vilket vi jobbar hårt på att överlåta till någon annan) eller är väldigt glad när matte kommer hem.

Hon är ff känguruapa men som sagt inte så ofta längre. Inne gör hon dem i lightversion, hoppar runt på stället varv efter varv (har jag aldrig lyckats fånga på film) och nu när temperaturerna (enligt henne själv) är anständiga tar hon racer-rundor i trädgården :)

Elis: IG är väldigt pratiga hundar, men det gäller alla vinthundar. De skäller inte alls mycket, men är väldigt verbala. Min IG kunde säga "nam-nam" när hon ville ha godis.

Haha nä det måste vara det charmigaste! Jo att vinthundar kan vara lite pratiga generellt har jag hört om, sedan verka själva skalltröskeln variera lite beroende på hund förstås..? Whippet ligger i alla fall allra högst på listan nu, ska bli spännande att börja kika på ev uppfödare och linjer. Och förstår träffa lite whippar för att se om det klickar :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 613
Senast: Marje
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 523
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 933
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar