Ludwigs Champion i dressyravel

solwa

Trådstartare
Är det ens att tänka på? Stoet i fråga har Damino som pappa och fullblod som morfar, betäckning är egentligen mest en hypotetiskt fråga och dröjer, om det blir så, ett par år till men jag kan inte riktigt hålla mig från att spåna lite löst i ämnet trots att jag inte ens äger hästen i fråga. ;)

Hästen i fråga rör sig bra, ffa i trav och galopp, och hoppar därtill också ganska bra. Fin benteknik, men man kunde önska lite mer tryck i det hela. Logiken säger ju dressyrstammat med hoppförmåga, men känner att utbudet är ganska begränsat på den fronten. Briar skulle man väl kunna komma undan med som dressyrhingst trots sin hoppstam men han känns inte helt hundra.

Ju mer jag spånar på det desto mer sugen blir jag på Ludde, men det är väl lite chansning i så fall. Vad har ni för tankar kring det, är jag helt ute och cyklar eller skulle Ludde kunna göra bra ifrån sig också i dressyraveln? Hur viktigt är avkommans stam på pappret? Ludwigs Champion - Damino är väl gissningsvis en rätt oattraktiv stam på pappret, om det nu skulle bli så att den framtida avkomman säljs.

Vilka andra hingstar kan ni komma på såhär på rak arm som ger trevlig typ, bra gång och bra hopp? Vad skulle, rent hypotetiskt, kunna passa ett nätt Damino-sto? Medveten om att det skulle vara bra med lite mer info om stoet i fråga, men vill inte hänga ut annans häst alltför mycket...

Sv: Ludwigs Champion i dressyravel

Jag tror det är rätt allmänt känt att LC är en dubbelbegåvning, både för egen del och stammässigt. Så om man kan nånting om avel så tror jag inte man tycker kombinationen är så konstig? Och kan man ingenting så bryr man sig förmodligen inte. Däremot hoppade ju Damino själv inget vidare på sitt prov, så om du vill ha en avkomma som kan hoppa känns det kanske lite vanskligt att ha honom i stammen, skulle jag känna.

Ludde är en av mina absoluta favorithingstar, han har en väldigt god rörelsemekanik, men vill du ha en avkomma för de högre dressyrklasserna tror jag inte att han är rätt hingstval. Jag har sett många avkommor till honom på treårstester.

Rent statistiskt sett är det vanligare att hopphingstar kan ge avkommor med goda rörelser än att gångartshingstar ger hoppförmåga. Shooting Star fick bra betyg på hoppningen i sitt bruksprov, har för mig att det var 8. Han är den enda dressyrhingsten som hoppar bra som jag kommer på just nu.

Det kan ju iofs också bero på mödernet på de avkommor du sett, gissar att han inte så ofta läggs på dressyrston? Tittar man på blup, som ju tar hänsyn till mamman på ett annat sätt än man kan göra om man bara ser avkommorna på ett treårstest, så har han rätt anständiga dressyrsiffror i sin nedärvning. Inte i klass med den absoluta toppen i dressyraveln, kanske, men ok.

Jag är inte jätteduktig på vad som kan passa på just ett Damino sto men då min egna häst verkar bli en dubbeltalang så har jag spanat lite på dubbeltalanger att lägga på henne nästa år och några som jag har fastnat för är just Ludwigs Champion, men också Chico's Boy och Quarterback.

Ottilia, vad är det för stam på ditt sto?

Ludde har varit lite av en favorit här med sen jag såg honom på bruks för ett par år sen och därför har jag slagit bort tanken på att betäcka detta sto med honom med motiveringen att jag nog är partisk och sugen på en Ludde-bebis. Ju mer jag funderar på det desto mer övertygad blir jag dock om att det inte är en helt vansinnig idé.

Tanken med det hela är väl egentligen att få fram en vettig allroundhäst att tävla på msv nivå i hopp och dressyr och som kan prestera i åtminstone de lägre klasserna i fälttävlan. Stoet i fråga är gissningsvis inget svårklassämne så ska jag avla GP-häst i dressyr är det troligt att det finns andra ston som är bättre lämpade för ändamålet.

Har sett en handfull avkommor på treårstesten jag med och tycker att det ser rätt trevligt ut, men kan inte minnas att jag sett någon med dressyrmamma. Är det någon av er som sett en Ludde med dressyrmamma? Hur lyckad/misslyckad blev det.

När jag har funderat på dressyrhingstar med hopp på så har jag förutom Shooting Star haft lösa funderingar på Hampton (som jag egentligen inte vet mycket om) och Chirlon (som jag tycker rätt bra om) och vill minnas att någon nämnde att JJ RayBan hoppade skapligt, men det är troligen mest hörsägen. Come Back II är den enda (minus Ludde) som egentligen klickat, men han är ju hoppstammad han med och gissningsvis inte helt billig och lättillgänglig.

Jag skulle egentligen betäckt min 3-åring e Damino denna säsongen men i väntan på brunst fick jag avstå pga oväntade omständigheter. Till henne hade jag bestämt Canterbury. Funderade även på bl a Sir Oldenburg, Hampton och Escudo I.

JJ Rayban fick lite bättre poäng på sin hoppning än dressyren när han gick igenom sitt tyska bruksprov så han hoppar utmärkt :)

Sen har jag för mig att Lucy point fick aningen bättre dressyr poäng än hopp på sitt tyska bruksprov och han var väl segerhäst totalt. Eller kommer jag ihåg fel? Rätta mig gärna någon :)

Bägge två är ju fina dubbeltalanger i alla fall!

Min är Camaro M- Martini - Cavalotti, Jag har köpt henne som framtida hopphäst men hon rör sig fint också, och eftersom jag tycker det är mkt roligare att rida hästar som rör sig bra så känns det lite dumt att inte leta efter en hopphingst med gång när det finns flera som rör sig bra =)

JJ Rayban fick lite bättre poäng på sin hoppning än dressyren när han gick igenom sitt tyska bruksprov så han hoppar utmärkt :)

Sen har jag för mig att Lucy point fick aningen bättre dressyr poäng än hopp på sitt tyska bruksprov och han var väl segerhäst totalt. Eller kommer jag ihåg fel? Rätta mig gärna någon :)

Bägge två är ju fina dubbeltalanger i alla fall!

Har du (eller någon annan) möjligen koll på den tyska bedömningen, finns alltså siffrorna att läsa någon stans?

Ottilia, det där kan jag hålla med om. Jag är väl i grund och botten hoppryttare jag med men tycker bäst om när de är relativt allround. Rider inte på nån jättenivå, men lite mer än symaskinstrav är ju trevligt om de har precis som det är trevligt om dressyrpållarna kan komma över lite högre pinnar än 100-110. Om man på lite sådär oinsatt gröngölingsmanér kopplar bort det där med stam på papper och alla bakomliggande generationer att ta hänsyn till så känns Ludde som ett bra val till stoet i fråga, men det hela är smått frustrerande. Huvudbry. Handlar kanske om att våga eller inte våga chansa. Tur att det än så länge är en hypotetisk fråga..

Jag har själv inte koll på siffrorna men kan fråga den som berättade för mig. Annars Hannover förbundets hemsida kanske?

hurdan är typen på ditt sto? För hingstarna som har nämnts är ju väldigt olika! Ludde tex är ju rätt grov, shooting star är väldigt lätt. Lucky point är nånstans däremellan utan att vara det minsta tung. JJ Rayban är som Shooting star, men ändå olik i typen.. Så vad behöver du för typ?

Stoet är nätt och långbent, mycket fullblod. En tyngre hingst känns alltså som en bra väg att gå, men är inte främmande för ett lättare alternativ heller. Känner inte att jag nödvändigtvis vill ha mer massa i avkomman än i mamman, men inte heller att det skulle vara negativt. Hängde ni med på den? ;)

Grundproblematiken ligger väl egentligen i att jag vill behålla/förbättra stoets gång ytterligare och därtill värna om hennes, stammen till trots, relativt goda hoppegenskaper. Min ringa erfarenhet av halvblodsavel säger mig då att det optimala valet till ett dressyrstammat sto är en dressyrhingst som hoppar bra, men av det fåtal som finns att tillgå är det ytterst få som tilltalar mig. RayBan tyckte jag om när jag såg honom på bruks som fyråring men på filmen på Tullstorps hemsida är jag inte alls lika övertygad. Med honom känns det också osäkert att det jag vet om hans eventuella hoppförmåga är baserat på rykten.

Jag kan säga direkt att jag aldrig hade använt Ludde på ett Damino-sto. Även om märren är lätt och fbl lik så är Damino rejäl, Ludde är rejäl dessutom så är väl ingen av dem superlätt i skallen heller. Hitta en dressyrhingst med lite hoppning i sig. Shooting Star är ju redan nämnd. Jag skulle kunna tänka mig Hermes, Hampton eller rent av Lambourghini.

jag är supernöjd med mitt shooting star föl! Sir Oldenburg är även värd o nämna tycker jag.

Men han är ju förfärligt dyr. Då är SD II eller sonen Shooting Star mera prisvärt tror jag

Jag slår ett slag för Luxus CML. :) Supertrevlig hingst som både rör sig kanon och hoppar väldigt trevligt!

Om du tänkte dig Ludde i år kan du nu bara få honom på FAI. Han är urtagen ur avel för att tävla. Detta pga att han bara fick 4 ston i år. Jag som valt honom i år tycker att det är oerhört synd att en så fin hingst med både kanonexteriör, hoppteknik och trevliga gångarter inte används mer. Min reservhingst som uppfyller ungefär samma kriterier är Canterbury som nog kan vara snäppet vassare gångartsmässigt!

;ag gillar nog själv CB II som du nämnde men. Han finns inte tillgänglig I Sverige I år, men bor du nära dk sa ar det ganska lättlöst. Har sjalv lite funderingar pa honom nasta ar.
Skulle jag satsa pa ny hingst I ar sa skulle det vara en fertil hingst som garna star pa en station jag kan tanka mig att kora till. Med Damino som far till stoet skulle jag nog titta efter en hingst somhar varit I avel nagra ar och som lamnar det du soker och brukar lamna ganska lattsamma avkommor(iallafall tills hans avkommor tavlats och visat annat) skulle vara intressant att veta vilka hingstar du har I krokarna som matchar ovanstaende. -bland ar det bra att inte ha alla hingstar I hela varlden att valja mellan.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 435
Senast: dobbis
·
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 538
Senast: Stina12
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 644
Senast: Kingsland89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V