Ludwigs champion el.Corlensky G

Sv: Ludwigs champion el.Corlensky G

Jag är också helt säker på att det var för dagen/eller för eprioden som han var tjafsig och dum. Han betäckte extremt mycket som treåring och det hade varit konstigt om kroppen inte sa ifrån.

Samtidigt förstår jag att stoägarna reagerar när man ser en hingst bete sig som Corlensky gjorde på bruks som fyraåring. Jag tycker heller inte att det var konstigt att jan fick rykte om sig att munnen var dåli osv. För det var vad han visade där och då. Att som hingstägare tro att det inte ska påverka hans stoantal och bli sura över ryktesspridning kan ju tyckas vara naivt. Hade kanske varit klokare att låta honom stå över.

KL

Hursomhelst så skall det bli oerhört spännande att se hur Luddes och Corlenskys första årgång visar sig på treårstest. Då om någon gång borde vi få en fingervisning om hur de nedärver.

Vad det gäller ridbarheten så är de två treårshingstar som bor här på gården hur enkla och trevliga som helst och munnarna är jättefina.

Jag tror att Corlenskyungarna kommer att vara super! Har inte sett en enda som sett tråkig ut på bild och på tuben finns lite filmar på fina ungar:).

Jag är också helt säker på att det var för dagen/eller för eprioden som han var tjafsig och dum. Han betäckte extremt mycket som treåring och det hade varit konstigt om kroppen inte sa ifrån.

Samtidigt förstår jag att stoägarna reagerar när man ser en hingst bete sig som Corlensky gjorde på bruks som fyraåring. Jag tycker heller inte att det var konstigt att jan fick rykte om sig att munnen var dåli osv. För det var vad han visade där och då. Att som hingstägare tro att det inte ska påverka hans stoantal och bli sura över ryktesspridning kan ju tyckas vara naivt. Hade kanske varit klokare att låta honom stå över.

Det klokaste hade naturligtvis varit att inte låta honom betäcka så mycket som 3 åring.Och i första hand selekterat bort gamla travare och ponnyer och annat krafs.Nu betäckte han ju allt på 4 ben och det kan aldrig vara meriterande för en hingst.Men det är lätt att vara efterklok.Vi som har lovande avkommor efter honom kan vara rätt nöjda i alla fall:D

Usch, jag kommer ihåg att jag gick igång som fasen i en tråd här angående hur man bedömmer om en 3-4-åring har bra mun eller inte. Jag försvarade CG för kung och fosterland. Jag har fortfarande svårt att förstå hur man kan döma en så ung häst så hårt när det handlar om en av de mest känsliga perioderna både växtmässigt och tandmässigt. Titta bara på Careme som var fantastisk som 3-åring, helt klart mindre bra under bruksprovsveckan som 4-åring men sen gör ett kalasbra 70-dagarstest i Tyskland. Råkar hingstarna ha en liten svacka fel vecka är de körde i aveln här i Sverige om man ska hårddra.

Det man dock kan konstatera är att det hela tiden varit pappa Sosath själv som ridit Corlensky, och att inte ens han ridit honom på vanligt tränsbett. Jag har nog bara sett honom på pelham el skarpare. Men vafasen gör det? Tittar man på hingsten, hans blod och hans kvalitéer ska han inte användas på skogsmullestona. Och ridbarhet i mina ögon har inte mycket att göra med vad hästen har i munnen utan egenbalans, bärighet, lyhördhet och arbetsvillighet.

Att Cornet Obolensky minst sagt är lite egen kan vi väl alla konstatera, men har man också sett 30 hästar i final i Bundeschampionatet varav 11 med honom som far (hans första årskull) så kan man också helt klart se att han lämnar otroligt fina ridbara hästar. Tittar man på hans söner som gjort 30- och eller 70-dagarstest så ligger de ovanligt högt på just ridbarhetspoängen. (Jag har gjort en helt ovetenskaplig studie där själv.)

Jag tycker det ska bli otroligt spännande att se Corlenskys avkommor som 3-åringar i år. Jag har inte sett en enda fölunge som inte tilltalat mig typmässigt!

Du har helt rätt när det gäller bedömningen av ridbarheten. Vad en tävlingsryttare vill ha och vad en hobbyryttare vill ha är helt skilda saker! Det glömmer många bort helt enkelt. Men sen tycker jag personligen bättre om mer sansade hästar än Corlenskyvarianten. Men jag tvivlar iaf inte på Corlenskys förmåga att lämna sporthästar. De ston han fick andra året i Sverige var kanske dom han endast borde fått första året också. Jag gissar på att stona andra var mer sportston med tävlingsinriktade uppfödare än vad det var första året.

men det här med temperament är ju så otroligt svårt att bedöma.

Jag har alltid trott att Briar var riktigt temperamentsfull och taggad av sig själv, men fick revidera kraftigt när jag såg honom på Globen nu senast, han var lugn som en filbunke, jag lovar att hela publiken hade kunnat smälla smällare han stod mod huvudet i morotskorgen... Så detta med hur "taggade" hästarna är har mycket med andra saker än det inbyggda temperamentet att göra tror jag.

För övrigt så är Corlensky pojkarna här hemma extremt sansade.

Tja, för Briars del hade han nog inte varit lika lugn om han bara varit fyra år. Briar har jätteerfarenhet och har varit tävlingshäst i ett deccenium och lite till:).

Jo, och som tävlingshäst har han just visat den taggade sidan !

Jag såg även unghästarna i Globen och var imponerad över hur coola de var i den miljön !

Usch, jag kommer ihåg att jag gick igång som fasen i en tråd här angående hur man bedömmer om en 3-4-åring har bra mun eller inte. Jag försvarade CG för kung och fosterland. Jag har fortfarande svårt att förstå hur man kan döma en så ung häst så hårt när det handlar om en av de mest känsliga perioderna både växtmässigt och tandmässigt. Titta bara på Careme som var fantastisk som 3-åring, helt klart mindre bra under bruksprovsveckan som 4-åring men sen gör ett kalasbra 70-dagarstest i Tyskland. Råkar hingstarna ha en liten svacka fel vecka är de körde i aveln här i Sverige om man ska hårddra.

Det man dock kan konstatera är att det hela tiden varit pappa Sosath själv som ridit Corlensky, och att inte ens han ridit honom på vanligt tränsbett. Jag har nog bara sett honom på pelham el skarpare. Men vafasen gör det? Tittar man på hingsten, hans blod och hans kvalitéer ska han inte användas på skogsmullestona. Och ridbarhet i mina ögon har inte mycket att göra med vad hästen har i munnen utan egenbalans, bärighet, lyhördhet och arbetsvillighet.

Att Cornet Obolensky minst sagt är lite egen kan vi väl alla konstatera, men har man också sett 30 hästar i final i Bundeschampionatet varav 11 med honom som far (hans första årskull) så kan man också helt klart se att han lämnar otroligt fina ridbara hästar. Tittar man på hans söner som gjort 30- och eller 70-dagarstest så ligger de ovanligt högt på just ridbarhetspoängen. (Jag har gjort en helt ovetenskaplig studie där själv.)

Jag tycker det ska bli otroligt spännande att se Corlenskys avkommor som 3-åringar i år. Jag har inte sett en enda fölunge som inte tilltalat mig typmässigt!

Kanske lite fel tråd men jag måste bara berätta att i natt-4 veckor för tidigt-fick vi ett hingstföl e Cornet Obolensky-Caretino-Carolus-Caletto:love:Är mig veterligen det enda CO fölet som är tillverkad och född i Sverige.

Här kommer en bild på ett Ludwig föl, hon är jätte fin men ganska vass i sitt temperament, men snäll. Rör sig jättebra och hoppar gärna i hagen (iaf av vad jag sett, är en kompis som äger henne). Fick jättre bra poäng på fölvisningen, minns inte exakt men iaf 9 på typ.

Kanske lite fel tråd men jag måste bara berätta att i natt-4 veckor för tidigt-fick vi ett hingstföl e Cornet Obolensky-Caretino-Carolus-Caletto:love:Är mig veterligen det enda CO fölet som är tillverkad och född i Sverige.

Vilken stam!! Grattis! :laugh:

Håller med, det cirkulerade en hel del skit om honom efter bruks som 4-åring. Och berodde det nu på att han betäckt så mkt som 3-åring så han fick ont i bakbenen så kan jag inte låta bli att fundera på hur ägarna tänkte.. Varför slita ut en 3-årig hingst? Tror dom tjänat bra mkt mer på att bara sortera ut ston som han skulle kunna få bra föl ihop med. Som nån skrev senare i tråden, bort med travarna och ponnyerna... Inget illa om travare och ponnyer, men ska man se till statistiken så ger väl dom avkommorna inte så mkt reklam för hingsten.. Och han blev dessutom utsliten och gjorde ett dåligt bruksprov året därpå vilket nog skrämde iväg en del potentiella stoägare..

Hur skulle man som ägare till hingsten agera och sortera bland stona? Var skulle man dra gränsen? Du verkar inte bara vilja begränsa antal utan mer begränsa vilka ston?

Jag kan tänka mig att man som stoägare som blir nekad betäckning för att stoet inte duger till aldrig mer kontaktar den hingsthållaren...

Sen kan man fundera på vad det är som sliter på hingsten. En av våra hingstar betäckte över 600 ston på en säsong (som 3-åring), och han tappades på sperma en gång/dag precis som de hingstarna som bara betäckt 60 ston. Det blir inte mer sperma för att man tappar en hingst ofta, och det tror jag hingsthållarna vet...

Däremot så kan många unga hingstar vara slitna både fysiskt och psykiskt för att det händer så mycket, de växer osv. Vi pratar ju om bebis-hästar, eller iaf unga tonårskillar. Har man nån gång föjt ett fotbollslag med killar i 13- och 14-årsåldern kan man se ganska tydligt att alla inte alltid är på topp. ;) Men att en hingst presterar dåligt som 4-åring för att den är slut i knäna pga att den betäckt mkt som 3-åring tror jag inte riktigt på. Visst är det jobbigt för dem men det har ju gått minst 6 månader efter avslutad säsonng...

Senast ändrad:

När jag pratade med dem 2007 så sa de inte att det skulle bero på att han hoppat på bocken för mycket.Det tror jag är en efterhandskonstruktion som folk utifrån har "tänkt ut" då han fick så mycket ston.

Jag tror i så fall mer på att man (ibland) kräver lite mycket av de unga hingstarna fysiskt och psykiskt under åren mellan 2 år (rådgivande) och ett "tillsvidare" godkännade vid 4 år.Sen att det är under just den där veckan de ska prestera gör att det står mycket på spel.

Hej

Tänkte flika in här då jag har avkomma efter båda på samma sto.

Corlensky avkomman född 2007 Valack, mycket maskulin och ganska stabil, grova ben och mycket massa. Har varit rätt tuff i hanteringen, testat under unghäst perioden och tuff på polarna i hagen. Mycket snäll och sammarbetsvillig. Han bangar inte för nåt och stressar inte upp sig. Hoppar allt och hoppar stort, löshoppas nu inför 3 årstestet och upp till 1,10 så tar han bara ett stort galoppsprång över. Taxeringen har funnits där sedan han hoppade första gången. Han rör sig med en mycket bra takt. blir ca 172-173. Stoet är ca 164-165 cm. Korrekt i benen och inte tjafsig vid ridning. Cool herre som gör vad du ber honom om men hanteraren kräver lite pondus annars tar han över.

Ludwigs champion avkomma född 2008 Sto, Otroligt snygg från sidan. fått fantastiska gångarter, rör sig mycket bättre än modern. Vilken takt och vilken mjuk och fin gång med mycket elasticitet. Hoppar mycket väl genom sprången och högt. Lite åt det försiktare hållet och rädd om sina ben. Helt rak i sina ben. Sammarbetsvillig och mycket trevlig. Ingen tjurfia men det är inte moder heller så det kan komma därifrån. En otroligt vacker häst som jag skattar otroligt högt. Blev en fullträff med mitt sto iaf.

kl
Någon mer som fått föl efter Corlensky?
Hur stora har era blivit? Jag är lite osäker på om jag borde ta honom till mitt ena sto, då hon lämnar stooora avkommor, är lite rädd för en avkomma på 180:eek:

Mitt sto fick en Corlensky G avkomma 2007, han är ca 164 cm nu. Stoet är 159.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
511
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 795
Senast: Puffindog
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
608
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka