Lucky Point kapacitet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gragge
  • Startdatum Startdatum
G

gragge

Ni som sett Lucky Point tävla nu på våren med Royne, har han kapaciteten att gå hela vägen? Hur har det han sett ut för övrigt? Nån kanske har pratat med Royne om hingsten?

Leuthen har väldigt få avkommor i yttersta toppskiktet så man blir lite orolig att det skall finnas kapacitet. Vad är er bedömning?

Jämför gärna med de andra hingstarna som varit med, Arvidssons, Flyingepojkarna osv.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lucky Point kapacitet?

Men kom igen, nog måste någon ha sett honom!!

Jag tror att han kan gå hela vägen. Royne tror stenhårt på honom och han om någon borde väl veta vad han snackar om. När Royne sa I LOVE HIM under hingstvisningen så tror jag honom.

Nä jag tror på royne och lucky point i OS 2012 i London.

Har sett honom på ett par tävlingar nu i mars, han ser fin ut, mkt ridbar och har en bra mun. Vad menar du med att gå hela vägen?
150, GP eller att han skulle kunna bli en ny mästerskaps häst?
Jag tycker att det är jättesvårt att svara på det i dagsläget, Han gör många fina språng, ibland ramlar det någon bom. Kanske kommer att se honom på Elittävlingarna i Helsingborg nästa helg om Royne är där för att försöka kvala honom till 7-års championatet i falsterbo.

Jag har aldrig tvivlat på LP s kapacitet:D

En involverad hästuppfödare sa så här i november...

"Om Lucky point är kvar hos Royne i mars - betäck med honom"...

det finns helt klart stora planer för den hingsten -

Royne har inte "andras" hästar utan en "baktanke";)

Jag har aldrig tvivlat på LP s kapacitet:D

En involverad hästuppfödare sa så här i november...

"Om Lucky point är kvar hos Royne i mars - betäck med honom"...

det finns helt klart stora planer för den hingsten -

Royne har inte "andras" hästar utan en "baktanke";)

Nej,Royne har självklart en "baktanke" som du skriver.Han är affärsman och har väl tagit emot hästen under vissa villkor.Skulle inte tro att han har hästen gratis.....

Visst hoppar han bra, men jag tyckte dock att han inte hoppade igenom sin rygg på hingstvisningen, lite rak i sin rygg. Vi kan inte alla gilla samma typ av språng, men så tyckte jag av det jag såg.

Nej,Royne har självklart en "baktanke" som du skriver.Han är affärsman och har väl tagit emot hästen under vissa villkor.Skulle inte tro att han har hästen gratis.....

Det här har jag nämligen också hört.
Det är klart att Royne rider en bra hingst för en rejäl säck med pengar. De pengarna får sen hingstägaren in i form av fler ston med Roynes namn.

Jag gillar hingsten och den har en del fördelar, bra rygg, fina ben, allround osv som gör den intressant för ett av mina ston. Men jag är tveksam eftersom Leuthen inte har andra avkommor på högsta nivå, skall denna bli den enda? Har den inte kapacitet att hoppa riktigt högt så är den ej intressant för oss.

hade inte Leuthen en häst i OS? jag kommer inte ihåg namn men jag har för mig att det finns några som går svår klass.

Jag ska googla det lite senare....

Och det om att royne skulle få så mycket pengar.......tror ni det? Jag skulle nog snarare tänka mig att det finns en fett kontrakt. Massor av pengar från en hingsthållare? känns inte troligt. Om de inte vunnit på lotto :-)

Jag var på hingsttåget i Skövde och gillade verkligen LP. Men, när det gäller kapacitet tycker jag att han var lite svårbedömd. Royne själv påpekade att LP ju hoppar väldigt mjukt och smidigt, men kanske inte så flashigt som en del andra hingstar. En del hoppar ju hus även över små hinder och man kan se att det verkligen är en häst med stor kapacitet. LP däremot hoppar mjukt och smidigt över, med lagom marginal. Det gjorde han oavsett hinderhöjden på visningen, men han hoppade ju å andra sidan inga jättehöjder. Så som sagt, svårbedömt. Men Royne själv verkade ju oerhört positiv till hästen, så om det var uppriktigt, har den säkert stor kapacitet.

Jag betäcker nog hellre med LP än med Royne. ;) :o
Har du gjort ngt nytt försök med LP, eller planerar du att göra det i år?

Jag har inte betäckt om med LP...ännu - hon är dräktig med A - dur iår och ska föla inom det snaraste.
det är inte alls omöjligt att det blir LP iår igen...

Det är klart att Royne rider en bra hingst för en rejäl säck med pengar. De pengarna får sen hingstägaren in i form av fler ston med Roynes namn. .

Men han slösar inte tid och energi på en dålig häst - vad än ägarna är villiga och betala:angel:

Jag gillar hingsten och den har en del fördelar, bra rygg, fina ben, allround osv som gör den intressant för ett av mina ston. Men jag är tveksam eftersom Leuthen inte har andra avkommor på högsta nivå, skall denna bli den enda? Har den inte kapacitet att hoppa riktigt högt så är den ej intressant för oss.

Någon måste ju bli den första...:rofl:

Jag förstår ditt sätt att tänka, men då kan man ju aldrig välja några unga hingstar över huvudtaget till sina ston, utan bara använda de som redan presterat svår hoppning med bra resultat. Iofs en teknik som fungerar, MEN - den gör vår avel fruktansvärt långsam, och med allt för långa generationsväxlingar.

Jag såg honom på Bökeberg och tyvärr tyckte jag inte att han hoppade så fantastiskt.
Det var ett helt gäng andra hingstar som visade sig väldigt mkt bättre i hoppningen!
Men ,alla kan ju ha en dålig dag,så jag vill se mer av dem innan jag tycker han är någon kandidat till mina damer!

Det är klart att Royne rider en bra hingst för en rejäl säck med pengar. De pengarna får sen hingstägaren in i form av fler ston med Roynes namn.

Le Mistral har väl gått ganska höga klasser också? Brigadör har i varje fall gjort det, men där ligger ju Leuthen i andra led.

*KL*
Löjtnantshjärta placerad 150, vunnit huntingen i Falsterbo 2 ggr

Det är väl ingen nyhet att RZ har börjat intressera sig för avelshingstar rent kommersiellt och då marknadsför man sin vara för att man tjänar pengar detta.Så enkelt är det.Var/Är?- delägare i Aragorn SN,som tyvärr ströks före bruksprovetTror detta är en ny affärs ide RZ kommer att gå in i mer och mer.Tävlandet lämnas succesivt över till sönerna.

Men han slösar inte tid och energi på en dålig häst - vad än ägarna är villiga och betala:angel:

Jag förstår ditt sätt att tänka, men då kan man ju aldrig välja några unga hingstar över huvudtaget till sina ston

Nja, alltså jag skrev faktiskt "Det är klart att Royne rider en bra hingst för en rejäl säck med pengar". Jag tror inte heller att han slösade sin tid på en medioker häst. Men det är skillnad på att ha Royne som jockey jämfört med Erika Lickhammar, bara namnet drar in ston, det är jag övertygad om. Han har ju nästan fått dit mig och det har absolut påverkats av att RZ sitter på hingsten för tillfället. Sen inget fel med det, det är en helt öppen marknadsekonomi. Jag klandrar ingen, se det inte så. Jag är bara intresserad av att veta om han har kapacitet så det räcker för de största klasserna.

När det gäller avelsframstegen så tror jag också du kanske missförstår mig. Den här hingsten har jag själv sett vid två tillfällen, dels på bruks och på hingstvisning. Men båda gångerna hade jag otroligt svårt att avgöra kapacitet. Som någon annan skrev så smyger han mjukt över. Min tanke var att det kanske syntes lättare nu på tävling med lite höjder. Har väl gått 1.40 nu. Då borde det synas om det tar emot eller ser ut att finnas betydligt mer i kroppen.

Andra unga hingstar är mycket lättare i det avseendet. Ta ett aktuellt exempel, Optic. Ingen tvekar väl att där finns kapacitet. Om man sen använder honom är en helt annan fråga men visst kan jag använda unga hingstar som jag kan (tycker mig kunna) bedömma.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 544
Senast: dobbis
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 156
Senast: vallhund
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 367
Senast: cirkus
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 834
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka