Lucernpellets orsak till kolik?

Ö

Ökenvind

En häst i stallet drabbades av förstoppningskolik. Distriktsveterinären menade att orsaken var lucernpellets, "det blir som cement i tarmen". Hästen skulle också få tillskott av B-vitamin för att det hade positiv påverkan på tarmens rörelser.

Någon med liknande erfarenheter? Jag har inte hört talas om att uppblötta lucernpellets kunde vara skadliga. Inte heller att B-vitamin var bra för tarmen. En frisk tarm producerar B-vitamin, en sjuk tarm kan ju förstås behöva tillskott.

Sv: Lucernpellets orsak till kolik?

Har ingen kommentar om lusernpelletsen, men B-vitamin bör man ge tillskott av om hästen har problem med magen, ja.
Hur mycket lusernpellets åt hästen? Blöta eller torra?

Det var enligt ägaren rejält uppblött, 2 kg. Får hö också 7 kg samt tror jag, 1kg halm.

Kan inte B-vitamin ha en viss muskelavslappnande effekt? När man ger det som IV då.
Eller är jag helt ute och cyklar?

/
Wingates - mer död än levande.

Nja, inte så troligt.

B-witamin bukar man ge som behandling wid förstoppning eftersom det stimulerar tarmperistaltiken. Inget man behöwer ge annars, hästen tillwerkar sitt eget - utom, som du säger, wid störd tarmfunktion (bakteriell obalans).

Jaha, så man ger det i injektionsform som behandling vid t ex kolik. Har inte riktigt förstått farmakodynamiken i detta. B-vitamin tillfört som tillskott i fodret har inte den effekten då, eller?

Så du tyckte inte heller lucernpelletsen lät som trolig orsak? Vi är flera som använder det som komplement till våra hästar av och till, aldrig varit problem. Som jag förstått det så är det snällt mot magen. Blir det som cement, vem vill då använda det? Det ska ju inte ens vara nödvändigt att blöta upp dem före intag.Borde de inte vara för lite dryck som ligger bakom en förstoppningskolik?

Att folk kan inte hålla sig till det gammle beproved:

Vätten
Slicksten
Havre vid behov.
Az

Aldrig hört talas om.
Och jag har fodrat med uppblötta lucernpellets i massor.
Min gammelhäst som inte kunde tugga levde i princip på det och betfor under sina sista 3 år.
Sedan så fick han diabetes och fång.
Men på en 30år gammal häst så kan ju allt hända.
Kolik fick han i varje fall inte.

Att folk kan inte hålla sig till det gammle beproved:

Vätten
Slicksten
Havre vid behov.
Az

Många gånger räcker inte värdena i höt till och man måste tillföra tex. luzern

Vatten, finns väl ingen här som inte ger sin häst vatten?

Saltsten, studier visar att hästen får i sig alldelles för lite salt genom sten.

Havre, många sporthästar klarar inte av havre.

Nu fick du kanske svar på varför inte all håller sig till dina gamla berpövade metoder!

Min häst fick kolik förra vintern och jag gissar att det kan bero på lucernpellets (uppblött). Hade ganska nyligen börjat ge henne det när koliken kom. Slutade med lucernet och hon har aldrig mer haft kolik..

Fodrat med lucern i många år. Haft en del koliker, men ingen beroende på foder. Just vad gäller lucern så gammelponnyn levde på lucerngröt som basföda under sina sista år i livet. Han var pga åldern kolikbenägen (mången julafton som barn tittade jag på Kalle Anka genom fönstret när jag gick förbi, när jag gick fram och tillbaka, fram och tillbaka med den stackars ponnyn) och fick en del koliker. Detta startade innan han började få lucern dock, och blev inte värre av lucernet. Snarare minskade de, mest troligt för han fick i sig redan 'färdigtuggad' föda?

Cement i tarmen-påståendet är populärt, det brukar skifta vad som påstås skapa det, men det är alltid pellets, och man skyller bindemedlet för det. Haken är att de allra flesta pellets har melass som bindemedel, och det blir ingen cement av melass. Många har en kompis vars kusins pojkväns granne hade en häst som fick kolik och man blev tvungen att buköppna så var det som en stor cementklump i magen, på grund av [sätt in valfritt produktmärke/produktnamn]pellets.

Jag har hitills inte hittat en enda veterinär i verkliga livet som sett dessa 'cementklumpar'. (Däremot om en häst föräter sig på ngt, spceciellt något som har stor benägenhet att svälla vid kontakt med vatten, kan ju dte ge kolik, och även en 'stor klump' i magen.)

Lucern är, förutom för de hästar som inte tål det, faktiskt dessutom snällt för magen, så...

Sen, har man en kolikhäst som får kolik av just lucern är det ju självklart att inte ge DEN hästen lucern mer.

Senast ändrad:

Det är ett skonsamt (för de flesta) foder som ligger högt i protein. Så om man t ex har ett hö/hösilage med för lite protein, så är lucern ett bra sätt att tillföra proteinet.

Lucern är en speciell grässort (kallas även alf-alfa) och lucernpellets är alltså enkelt förklarat 'höpellets'. Det finns även lucernhack, då är det som hö som är klippt i småbitar.

Det är stora fördelen med lucern, det är skonsam, naturlig, fiberrik mat. Man kan ersätta allt hö med lucern om man vill, just för det är torkad gräs/hö. Dock blir det dyrt, och det går väl fort att äta upp.

Så om du har ett grovfoder med lågt proteinvärde, så att täcka proteinbehovet med lucern om det går, är ett så naturligt sätt som möjligt jämfört med att ge soja eller proteinkraftfoder.

Lucernhack räknas helt och hållet som grovfoder, lucernpellets räknas som grovfoder upp till hyfsat stor mängd.

de gånger jag haft kolikanfall på häst har de behnadlats med beveplex och sondats olja.

jag tror man ska vara försiktig med att fodra pellets överhuvudtaget. Inte bara just lusern.

Om man är orolig för bindemedel, dvs melass, i pellets men ändå vill ge lucern finns det melassfri lucernpellets (och hack med för den delen). Dessa melassfria sväller snabbare, och faller mycket lättare sönder även när de inte är färdigsvällda än den melassade pelletsen.

Hur mycket de sväller är dock lika.

Jag personligen är inte orolig. Fodrar inte med pellets förutom pelleterade mineraler vilket är det enda som "duger".

Menade inte specifikt till dig, skulle skrivit knapplån =) Utan var mest till de som är oroliga för bindemedel/melass. De kan ju förvisso fodra hack just vad gäller lucern, men om de har häst som inte äter det t ex.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 763
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 363
Senast: krambanan
·
Hästvård Som rubriken säger så undrar jag om någon har erfarenhet av senskadeliknande svullander som orsakas av vätska under huden? Jag har...
Svar
5
· Visningar
1 614
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka