Sv: Lucernpellets orsak till kolik?
Fodrat med lucern i många år. Haft en del koliker, men ingen beroende på foder. Just vad gäller lucern så gammelponnyn levde på lucerngröt som basföda under sina sista år i livet. Han var pga åldern kolikbenägen (mången julafton som barn tittade jag på Kalle Anka genom fönstret när jag gick förbi, när jag gick fram och tillbaka, fram och tillbaka med den stackars ponnyn) och fick en del koliker. Detta startade innan han började få lucern dock, och blev inte värre av lucernet. Snarare minskade de, mest troligt för han fick i sig redan 'färdigtuggad' föda?
Cement i tarmen-påståendet är populärt, det brukar skifta vad som påstås skapa det, men det är alltid pellets, och man skyller bindemedlet för det. Haken är att de allra flesta pellets har melass som bindemedel, och det blir ingen cement av melass. Många har en kompis vars kusins pojkväns granne hade en häst som fick kolik och man blev tvungen att buköppna så var det som en stor cementklump i magen, på grund av [sätt in valfritt produktmärke/produktnamn]pellets.
Jag har hitills inte hittat en enda veterinär i verkliga livet som sett dessa 'cementklumpar'. (Däremot om en häst föräter sig på ngt, spceciellt något som har stor benägenhet att svälla vid kontakt med vatten, kan ju dte ge kolik, och även en 'stor klump' i magen.)
Lucern är, förutom för de hästar som inte tål det, faktiskt dessutom snällt för magen, så...
Sen, har man en kolikhäst som får kolik av just lucern är det ju självklart att inte ge DEN hästen lucern mer.