*star

Trådstartare
Har fått tag på fint lucernhö, ska skicka in analys men vill ändå höra om någon har kunskap om lucernhö, det borde ju ändå ge mkt mer protein än "vanligt" hö, även om nu bladen "smulats sönder".
Tycker det ser ut som det är mkt blad i faktiskt,öppnade en bal och det var en hel del blad där. men har läst att det ska vara så svårt att ta hö med lucern i..:confused:

Sv: Lucernhö

Ingen aning om det är svårt ta hö med lucern i, men det är ju inte ovanligt utomlands med lucernhö?

Ja lucern brukar ligga högre i protein, och i kalk.

Tack för svaret. Jo, i usa tex har dom väl lucernhö..
Bonden sa att det var "krut" i höet så jag får väl tro det:)
Borde iaf vara bra mkt mer protein än mitt förra som var superlågt, så jag väntar spänt på analysen.:)

Om jag inte minns fel, så har jag för mig att det kan vara svårt att få det att växa i vissa jordar, om det krävde något speciellt ph..? Men så kanske det inte alls är! :D

Jag hade inte tackat nej till lusernhö med tanke på det låga proteinvärdet mitt hö har! :p

Lusern har ju bra värden när det gäller protein. Det som är det svåra med det är att det har så hår stam/strå som också till viss del är ihåligt. Det gör att det är svårt att torka lusern utan speciella torkar, så se upp med den hygieniska kvalitén på det. Nästa bit är att den grova stammen inte brukar vara smaklig/god för hästar så många ratar den. Om de inte äter den så spelar ju innehållet ingen större roll.
Det kan också vara värt att kolla upp energi nivån på det. Utomlands där man fodrar med mycket lusern så gör man ofta det ihop med majs för att få rätt förhållanden på foderstaten.

Utomlands där man fodrar med mycket lusern så gör man ofta det ihop med majs för att få rätt förhållanden på foderstaten.

Jag har trott att man i USA tex fodrar mkt med majs och att man då måste lägga till tex lusern för att förbättra proteinkvaliten. Vad är det som fattas i lusern som man vinner om man lägger till majs? jag menar alltså att det är tvärtom.

Spelar det någon roll vilket som kommer först?
Huvudsaken är väl att man får en fungerande foderstat. Man fodrar ju överlag med de sorter som finns tillgängliga där man är. I Sverige är det svårt att odla både lusern och majs med bra resultat. Men ganska lätt att odla korn, havre och vanligt hö. Därför är ju också våra foderstater mest uppbyggda av dessa.
Längre ner i Europa är det inte lika lätt att producera vanligt hö så där är lusern vanligare som foder samma då i USA. Majs är då ett bra komplement till ren lusern eller lusern till majs hur man nu vill se det.

Fast majs är eg inte så bra som hästfoder övht, däremot så är det lika korkat att i USA där majsfälten står tätt importera annat foder, som det omvända att för oss importera majs istället för att ge svenskt spannmål. Så rent generellt.

Spelar det någon roll vilket som kommer först?
Huvudsaken är väl att man får en fungerande foderstat. Man fodrar ju överlag med de sorter som finns tillgängliga där man är. I Sverige är det svårt att odla både lusern och majs med bra resultat.

Naturligtvis är det viktigaste att man får en fungerande foderstat.
Nu har jag en lättfödd ponny. Hon har klarat sig bra på lusern utan ngt majstillskott.

Däremot så hade hon säkert inte klarat sig bara på majs. Då hade hon antagligen inte fått i sig tillräckligt med proteiner.

Det är så jag menar. Det tycker jag är ganska viktigt i diskussionen.

Till alla som har läst om min ponny sida upp och sida ner på detta forum så kan jag säga att jag skulle inte komma på tanken att ge henne majs pga hennes sjukdom men det är en annan sak.

Jag gav lusernsilage ett år. Hästen har aldrig varit finare. Billigt blev det också eftersom det knappt behövdes kraftfoder! Kommer ihåg att jag köpte Fosforbalans för att få upp fosforn, och sen Chevinal Plus för att få i övriga mineraler och vitaminer. Blev ändå billigare än hö, kraftfoder och mineraler.

Oj, det låter ju kanon! Hur får man tag i sånt? Har letat annonser som tokig, men folk stavar ju så olika till lucern..

KL

Hur kommer det sig eg. att det inte är fler som blandar in lucern i sina vallar? Det känns ju som ett enkelt sätt att ge smrp-innehållet en skjuts uppåt!

Jo, det är välldigt grova strån i. Den hygieniska kvalitén verkar mkt bra(än så länge), dammar inte något och luktar super. Hästen verkar älska det med:), äter med mkt god aptit.

Sthu: Det var ren tur att jag fick tag på detta, trodde det var "vanligt" hö, men visade sej vara lucern i- bonden sa att han skulle testa det i år.:grin:

Madick: Låter ju kanon:D

Här på gotland trivs lucernen bra och sgs alla har det i vallarna, hästarna gillar lucern både grönt och torkat;-) Kalkrik väldränerad jord och lite torra somrar är vad lucernen behöver, men den tål inte att betas hårt. Lucernhö är toppen!

KL

Hur kommer det sig eg. att det inte är fler som blandar in lucern i sina vallar? Det känns ju som ett enkelt sätt att ge smrp-innehållet en skjuts uppåt!
Det är också svårt att torka till hö och om man rullar och plastar balar kan de grova stjälkarna sticka sönder plasten...

Uppenbarligen gäller inte detta gotländsk lucern då;-)

Och med det menar du?
Det är väl självklart att det GÅR, men det är svårare än med andra grässorter.
Sen finns ju annat än lusern att använda för att höja proteinvärdet i grovfodret - rätt skördetidpunkt och gödsling t.ex...

Äntligen har analysen kommit, såhär såg det ut på mitt lucernhö:
Ts 84 %
Smrp 54
Mj 8,3
Ca 4,4
P 1,9
Mg 0,7
K 14
Måste säga att jag hade hopats på bra mkt bättre, så är lite besviken-
men är ju iaf "ok":grin:
Vad tycker ni?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 529
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V